BasBQ
Beef en Steak

Zaden en pitten brood van de Big Green Egg

 
 

bjozee

Sprokkelaar
Berichten
27
Ik was van de week bij de Makro en heb daar een mooie zak tarwemeel meegenomen met het idee een keer een brood proberen te maken. Nog nooit gedaan en al helemaal niet op de bbq. Vandaag na het werk een deeg gekneed, laten rijzen, kneden, rijzen, vormen, rijzen en na al dat gerijs en gekneed op de pizzasteen gegooid op ongeveer 220 graden. Na een half uurtje had ik een voor mijn gevoel keurig brood. Klonk mooi hol bij het kloppen. Even af laten koelen en net geproefd: heerlijk! Zeker voor herhaling vatbaar! Hieronder nog wat foto’s.
F5D2B366-D02C-49CA-B313-4407A0BA351D.jpeg
12CE0F00-762D-4796-B206-367D06B04985.jpeg
E981F011-8F24-4C3F-AD14-9B31F71F9889.jpeg
562B204C-9816-43C1-9FB7-3FCAFE9AF91D.jpeg
 
Ziet er smakelijk uit! Wil ik ook nog eens doen, dit motiveert 😊 Was hij ook mooi luchtig? Lijkt wat compact.

Ennuh geen foto van brood op de Q? Is een vereiste naar ik meen 😇
 
Mooi broodje hoor!

Omdat ik weet hoe lastig het is om de juiste garing en luchtigheid te krijgen. De stoom die je nodig hebt, lastig te maken in een bbq
Niet te min stevig brood is ook lekker.

Ik heb het 1x geprobeerd op de pizzasteen. Totaal niet gelukt. In de dutch oven gaat me wat beter af.
Maar, toch wel weer zin om het nog eens te proberen op de steen.
 
Ik heb het ook vaak geprobeerd maar iedere keer teveel onderwarmte en te weinig bovenwarmte. Zelfs een keer geprobeerd de kamado voor te verwarmen naar 320 graden, brood erop en dan alles dicht. Na een half uurtje ofzo was de temperatuur dan zo'n 240 graden, dat gaf opzich een redelijk brood maar lang niet zo mooi als uit de oven.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ziet er smakelijk uit! Wil ik ook nog eens doen, dit motiveert 😊 Was hij ook mooi luchtig? Lijkt wat compact.

Ennuh geen foto van brood op de Q? Is een vereiste naar ik meen 😇
het was zo donker buiten gisteren, dus inderdaad geen foto van het brood op de bbq, zal van het weekend nog een keer een brood bakken en de foto alsnog maken
 
Ik heb het ook vaak geprobeerd maar iedere keer teveel onderwarmte en te weinig bovenwarmte. Zelfs een keer geprobeerd de kamado voor te verwarmen naar 320 graden, brood erop en dan alles dicht. Na een half uurtje ofzo was de temperatuur dan zo'n 240 graden, dat gaf opzich een redelijk brood maar lang niet zo mooi als uit de oven.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
ik heb eerst de convector geplaatst en daar bovenop de pizzasteen. ik heb de voeler van mijn thermometer op de steen gelegd en de temperatuur naar 220 graden gebracht, de thermometer van het ei gaf een hogere waarde aan, maar die meet bovenin de koepel, weet niet of dat nog veel uitmaakt....
 
ik heb eerst de convector geplaatst en daar bovenop de pizzasteen. ik heb de voeler van mijn thermometer op de steen gelegd en de temperatuur naar 220 graden gebracht, de thermometer van het ei gaf een hogere waarde aan, maar die meet bovenin de koepel, weet niet of dat nog veel uitmaakt....
Die methode heb ik ook gebruikt, maar dan 280 graden ipv 220. Ik denk dat het daardoor mis is gegaan steeds.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Petje af hoor! Ik bak elke week wel aan aantal keren brood, baguettes of hamburgers broodjes, zoals vandaag weer voor de Pulled Pork. Maar nooit van of op een barbecue. Omdat ik weet hoe lastig het is om de juiste garing en luchtigheid te krijgen. De stoom die je nodig hebt, lastig te maken in een bbq
Niet te min stevig brood is ook lekker.

Mijn tip is om met een scherp tomaten mesje of scheermesje (die oude) een schuine snede te geven. Zo dwing je het brood te rijzen hoe jij het wil. Nu was het wel redelijk maar vaak ploft een brood waar je het niet wil en heb je rare sneetjes brood. Een beetje handigheid met het mesje geeft leuke mogelijkheden zoals dit bolletje van mij uit de oven.
Bekijk bijlage 27735
Mooie creatie zeg, wauw!

Wat betreft je sneetje 🤣 brood bakt open op de zwakste plek. Het is dus ook belangrijk hóe je het deeg in de oven/bbq legt. De zwakste plek onderop geeft over het algemeen (brood is en blijft een levend product, altijd lastig) het beste resultaat. Als je dan nog een insnede zou willen maken, wordt dat de zwakste plek en bakt hij daar open.
 
Brood bakken is er nog niet van gekomen bij mij en zou eerder iets zijn dat mijn vrouw eens zou doen. Zelf eet ik nauwelijks brood (too much carbs).

Dus hoopte hier te zien hoe hij op de BBQ lag, maar jammer genoeg zitten die foto's er niet tussen. Want als ik dit hier lees, is het blijkbaar niet zo heel éénvoudig.
 
Mooi gelukt zo 👍🏻
nu nog een foto van’t brood op de Q, anders is het niet gebeurd 😉
 
In de BBQ heb ik het nog niet geprobeerd, maar wel in de DO en die heb ik ook in de BBQ gezet gaat goed

IMG_20210320_153742.jpg


IMG_20210320_153729.jpg


IMG_20210320_164739.jpg
 
Van het weekend nog een keer geprobeerd, iets langer laten rijzen en deze keer ook het bewijs dat hij echt op de bbq heeft gelegen :) was wederom een lekker broodje!
4A35A607-E1EE-4B99-88F0-383AC7265F62.jpeg
57BB573C-B759-4973-A1B0-F53FB329B2C0.jpeg
1D0711AF-8D30-4549-8A0C-6A0E2408FA47.jpeg
 
Dat heb ik ook vaker gelezen, ziet er ook prima uit! Geen het opt laatst nog iets te snel? De welbekende schraapsporen op het brood
Klopt brood zat bijna tegen het deksel dan wordt het inderdaad te warm wat kolen er af halen maar je wil ook niet steeds kijken anders verlies je te veel warmte
 
Ziet er goed uit zeg! Heb je het deeg nog nat gemaakt toen je hem op de Q had gelegd?

Nu ben ik dan wel weer erg nieuwsgierig naar hoe de binnenkant eruit ziet
emoji56.png
emoji23.png
voor en
Ziet er goed uit zeg! Heb je het deeg nog nat gemaakt toen je hem op de Q had gelegd?

Nu ben ik dan wel weer erg nieuwsgierig naar hoe de binnenkant eruit ziet
Voor en tijdens het bakken inderdaad even met de kwast natgemaakt. De binnenkant heb ik deze keer niet op de foto gezet, maar was ook prima. Dit type meel met zaden en pitten resulteert bij mij in een wat compacter brood.
 
Voor en tijdens het bakken inderdaad even met de kwast natgemaakt. De binnenkant heb ik deze keer niet op de foto gezet, maar was ook prima. Dit type meel met zaden en pitten resulteert bij mij in een wat compacter brood.

Mooi man! Helpt altijd met het vormen van een mooie korst.

Geloof ik graag! Ja, als je brood met inhoud maakt, wordt deze compacter. Helemaal met meel Krijg er weer trek van, bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan