BasBQ
Beef en Steak

WSM

 
 

EHH

Kooltjesharker
Berichten
149
Ik gebruik nu een OTP57.
Deze gebruik ik voor alles.
Nu zit ik te dubben of een WSM een nuttige aanvullibg zou zijn.
Staat nu te koop bij de Wehkamp voor 329Euro WSM47

Mijn vraag is nu;
Waarom jullie nu wel of niet een WSM hebben aangeschaft?
Wat brengt het mij extra tov de OTP?

Alvast bedankt voor de moeite
 
Met een WSM kun je heel makkelijk heel lange rooksessies doen.
Er kan een massa vlees op, 4 procureurs van 3,5 kilo is geen enkel probleem.
Temperatuursbeheersing voor low en slow is veel beter dan bij een OTx

 
Ik heb een WSM aangeschaft omdat ik Low & Slow wilde gaan doen, ik heb er geen moment spijt van gehad.
Hij is heel stabiel, blijft heel lang branden, heerlijk voor lage temperaturen.
 
Ik heb er geen, maar kan wel vertellen dat je bij low en slow sessies twee volledige roosters ter beschikking hebt ipv de helft van het rooster van je OTx. Je capaciteit neemt dus enorm toe :)
 
WSM is gebouwd voor lage temperaturen, ideale temperatuur is tussen de 100 en 150?C. In dat stuk regelt hij heel makkelijk. Dus de perfecte low en slow machine.
Een kogel BBQ voelt zich lekkerder boven die temperatuur en is dus perfect voor grillen en indirect barbecue?n op hogere temperaturen.

Kunnen ze niet in elkaars bereik werken dan? Tuurlijk wel, maar daar zijn ze niet op berekend en het werkt dus minder fijn.

Als je graag ribs, pulled pork, brisket, bacon etc. maakt dan zou ik zeker een WSM erbij nemen.
 
Ow ja, een keramische barbecue doet al die temperaturen met gemak en kan dan ook nog makkelijk een stuk hoger voor bijvoorbeeld pizza.
 
Sinds een tijdje het ik naast mijn OTP 47 een WSM en ik ben er erg blij mee. Bij de OTP blijf je lopen om de temperatuur op peil te houden, het lukt wel maar kost veel meer inspanning. Bij de WSM is dit ??n keer instellen en hij staat goed en blijft lang op dezelfde temperatuur. De WSM is ideaal voor ribben, PP etc. Mijn ervaring is dat ze veel minder snel te donker worden maar mooi op kleur komen, veel beter als op de OTP. (Dit kan ook liggen aan mijn BBQ-kunsten  :D)
 
noskos zei:
Ow ja, een keramische barbecue doet al die temperaturen met gemak en kan dan ook nog makkelijk een stuk hoger voor bijvoorbeeld pizza.
Belangrijk is dus zeker het budget wat je beschikbaar hebt. Uiteraard zijn de keramische BBQ's top-of-the-bill en kunnen bijna alles aan, maar daar is het prijskaartje ook naar. Voor ??n zo'n keramische met een beetje capaciteit kan je een aardig aantal OTP's en WSM's voor hetzelfde bedrag neerzetten.
Keramisch ligt voor mij iig voorlopig boven budget en ik zal dus persoonlijk eerder een WSM erbij nemen. Heb je het budget en wil je het beste van het beste, dan is het een no-brainer want je krijgt er ook een stukje extra gemak qua controle voor terug.

Ondanks dat ik ook alles op een OTP de, staat de WSM zeker op mijn lijstje.
 
Ik heb heel lang met mn OTP 57 ook Low&Slow gebarbecued maar dat was enorm veel werk om een constant lage temperatuur te houden.

Ik heb een paar jaren geleden een WSM 47 gekocht en ik ben super blij mee, de 2 zijn echt perfekt complementaire!

De Wehkamp deal is heel goed, ik raad het aan  8)
 
De bestelling is net de deur uit.

Allen bedankt voor de positieve bijdrage
Af en toe een duwtje in de rug nodig. :-[

Nu maar wachten wanneer hij binnen komt 8)
 
@Dan, een keramische barbecue heeft meer voordelen ;) Het aansteken duurt een kwartiertje, geen starter nodig. Als hij op temperatuur is heb je weing energie nodig om hem zo te houden vanwege de isolatie waarde van het materiaal. Dit betekend minder luchtstroom in je BBQ en je vlees droogt minder snel uit.
 
noskos zei:
@Dan, een keramische barbecue heeft meer voordelen ;) Het aansteken duurt een kwartiertje, geen starter nodig. Als hij op temperatuur is heb je weing energie nodig om hem zo te houden vanwege de isolatie waarde van het materiaal. Dit betekend minder luchtstroom in je BBQ en je vlees droogt minder snel uit.
Ik hooooor niks  ::)
 
Een wsm kan je ook als bbq gebruiken, alleen het onderste gedeelte gebruiken. Hier past het bovenste rooster precies op. Met het deksel er op heb je dan een kogel bbq.
Staat alleen een beetje laag op zijn pootjes. Maar dat is te verhelpen door een tafeltje te bouwen.
 
Je deksel staat er dan wel los op want er is niets waar hij over of in valt. Je kunt daar wel een mod voor doen zodat hij wel blijft zitten ;)
 
noskos zei:
@Dan, een keramische barbecue heeft meer voordelen ;) Het aansteken duurt een kwartiertje, geen starter nodig. Als hij op temperatuur is heb je weing energie nodig om hem zo te houden vanwege de isolatie waarde van het materiaal. Dit betekend minder luchtstroom in je BBQ en je vlees droogt minder snel uit.
De keramische staat bij mij wel op de verlanglijst, na alle berichten die ik hier gezien heb is dat wel een wens geworden maar het zal nog wel een paar jaar duren voordat hij hier staat  ;)
 
Ik heb 7 jaar op webers gekookt voordat er hier een keramische kwam en dat was net zo leuk hoor ;) De webers staan hier nog steeds.
 
ik zou niet meer zonder WSM willen. ook al komt hier ooit een Primo, de WSM blijft!
 
Ik vind de WSM 1 van de betere aankopen van mijn kant, ik dacht leuk voor erbij maar ik gebruik deze veel meer dan ik eerst ooit verwacht had.
Ik wil hier keramiek liefhebbers niet voor het hoofd stoten,  :p, maar tov 1 keramische heb je een 57 pro, een WSM 47 een WGA, en nog geld over voor accessoires e.d.


 
Boldeagle zei:
Ik vind de WSM 1 van de betere aankopen van mijn kant, ik dacht leuk voor erbij maar ik gebruik deze veel meer dan ik eerst ooit verwacht had.
Ik wil hier keramiek liefhebbers niet voor het hoofd stoten,  :p, maar tov 1 keramische heb je een 57 pro, een WSM 47 een WGA, en nog geld over voor accessoires e.d.

Gelukkig maar.
Ik was al bang dat ik spijt zou krijgen van mijn aankoop en door moest sparen voor een keramiek geval.
 
Ik ben er ook van overtuigd dat keramisch mss wel de beste allround oplossing is. En op de hele lange termijn heb je naast de vele voordelen er ook financieel voordeel bij door het lagere brandstof verbruik. En ooit zal er ook bij mij eentje in de tuin staan, dat weet ik zeker.

Maar budget-wise gezien is het natuurlijk een duur ding qua aanschaf. Zoals ik al eerder zei en Boldeagle ook, kan je voor dat bedrag aardig wat leuke Weber spulletjes kopen. Voor een lager bedrag is dan een combinatie van een OTP 57, WSM 57 en een CyberQ natuurlijk ook geweldig; veel capaciteit en temperatuurcontrole op beide Q's.
En je kan dan tegelijkertijd gerechten bereiden op twee verschillende manieren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan