BasBQ
Beef en Steak

WSM Weekendje

 
 

Roland1971

Kooltjesharker
Berichten
130
Heb nu een paar weekjes de Weber Smokey Mountain Cooker in bezit en ben lekker aan het spelen geweest. Afgelopen weekend een (klein) beetje doorgslagen met allerlei culinaire uitdagingen. Het was prachtig herfstweer en zondagochtend ging al vroeg de fik in de chimney. Ik heb een pracht van een chalet op een vakantiepark op de Utrechtse Heuvelrug en daar is het nu heerlijk rustig dus geen buren die "last" hebben van van mijn hobby. Geweldig !

Ik ben de dag begonnen met een buikspekje, eerste keer, om een te kijken hoe zo'n stukje vlees zich gedraagt. Had het vlees 12 uur in 10% gepekeld en daarna op een laag vuurtje met appel/kersenhout rookje gegaard tot 70 graden kern. Eerste indruk was helemaal niet verkeerd, doel is om het vlees verder te verwerken in shasliks en onder een eitje dus nog wat extra garing gaan krijgen en niet te zout moeten. Natuurlijk meteen ff een paar plakjes getest. Bakte mooi maar nog erg vet moet dus volgende keer nog wat langer. Afgekoeld en in de vriezer gelegd.

IMG_2626.JPG


Op hetzelfde vuurtje twee prachten van Ribs gelegd om low en slow te bereiden, 2/2/0.5 gewicht was ca 800gr/stuk en ze waren echt The Best Ever !! Super mals en zo van het bot, geen wedstrijd ribs want te zacht maar volgens mijn vrouw de eerste plaats ;)

IMG_2622.JPG


Op maandag opnieuw de WSM opgestart voor wat rookwerk, wederom prachtig weer dus ideale omstandigheden voor de Q. Er wordt storm voorspeld met hagel en onweer dus rookworst is legitiem, verschillende soorten van verschillende aanbieders op het rooster gehad, wisselende resultaten, allemaal teveel bindmiddel naar mijn zin.. Denk dat zelfgemaakte worst misschien nog wel de juiste richting is maar dat is voor later. De worst van de plus pakte wonderbaarlijk nog het best uit. Vandaag in de erwtensoep smaakte hij goed! Hoe gaaf is dat, je eigen rookworst, kleur was echt prachtig. Liggen nu in de vriezer te wachten op een boerenkool met spekkies sessie..

IMG_2631.JPG


Om mijn vrouw het nut van de 6e Weber duidelijk te maken heb ik een warm gerookt zalmpje voor haar bereid, zelf ben ik niet van de vis maar ik vind het geweldig om te bereiden. Het was gewoon een succes! Hoewel de temp net iets te hoog was geweest, bewust ivm THT van het visje, die zou op de dag van bereiden aflopen.. Dus 5 graden boven de gewenste 47 laten gaan... Hierdoor iets te veel eiwit separatie. Overigens is dit nog maar de helft van het zalmpje, hij ging er vrij snel aan ;)

IMG_2628.JPG


Om het af te leren, ach het vuurtje was nog zo mooi, nog even wat kippenpoten op de grill gedaan. Dit waren bouten van de Plus en dit was de eerste en meteen de laatste keer. Niet lekker. We halen eigenlijk al jaren Tante Door bij de keurslager, goedkoop? Nee maar je proeft echt het verschil. Ik had ze gerubt en op tamelijk hoge temperatuur, voor WSM maatstaf, gegrild. Jasje was mooi krokant en vlees heel mals en sappig, alleen die smaak.. Brr, zonde van het beestje..

IMG_2633.JPG



Al met al dus een prachtig Q weekend en veel geleerd van de sessies. Belangrijkste constatering is dat mijn deksel temperatuur niet goed wordt weergegeven, hij zou de hoogste temp in de ketel moeten aangeven, tov de twee roosters maar realiteit is dat ie ca 45 graden lager aangeeft. nu snap ik ook waarom mijn kipfilets van twee weken geleden zo droog waren.. Ik meet nu met de fantast boven het rooster en met een andere fantast de kern. Nog 2 weken en dan hoop ik op een maverick voor mijn verjaardag :p

What's next? Ik zit stiekem te denken aan PP maar ik moet eerst nog alle posts over dit topic lezen op dit fantastische forum. Ik heb veel grill ervaring maar L&S is echt something else... Ik wil op zeker gaan.

Voor nu wil ik iedereen danken voor het delen van ervaringen en recepten, het heeft mijn buitenkook ervaring nog verder verbreedt en er is weer zoveel te ontdekken... Wou dat t weekend was..

R







 
lekker bezig geweest hoor
 
Dat zijn de betere weekenden. En vlees cq kip van een supermarkt koop ik al jaren niet meer. Kip van de poelier en vlees bij de plaatselijke slager, inderdaad iets duurder, maar veel en veel lekkerder.
 
Roland1971 zei:
What's next? Ik zit stiekem te denken aan PP ......................... alle posts over dit topic lezen op dit fantastische forum.

Als je alle posts over PP gaat lezen dan ben je nog wel even bezig voordat je de WSM aan gaat maken voor je knorretje  :p

On-topic:
Mooie reportage hoor!
 
Dat was een heerlijk weekend!

Voor je eerste Pulled Pork is er maar 1 recept: deze!
Tijden en temperaturen aanhouden, succes verzekerd  ;)
 
Lekker bezig!
 
Mooi weekend is dat geweest en handig zo,n Q adres. Een dikke plus 1 voor Ceriel. PP kan dan niet misgaan.
 
Dit is hoe een weekend besteed mag worden van mij  :)
Leuk gedaan. Ik ben al een tijdje weg bij de supermarkt als het om vlees, kip en vis gaat.
Grz.
 
Lekker bezig geweest!
En die thermometer in de deksel kun je maar beter negeren inderdaad. Zo ging ik ook een keer te hard met mijn pulled pork. Maar al doende leert men  :D
 
Ceriel zei:
Dat was een heerlijk weekend!

Voor je eerste Pulled Pork is er maar 1 recept: deze!
Tijden en temperaturen aanhouden, succes verzekerd  ;)

Dank je Ceriel.. Ik ga me hier op focussen!
 
Allen bedankt voor de leuke reacties ! goede motivator om volgende sessie weer te verslaan !
 
Marcozld zei:
Dit is hoe een weekend besteed mag worden van mij  :)
Leuk gedaan. Ik ben al een tijdje weg bij de supermarkt als het om vlees, kip en vis gaat.
Grz.

Hi Marcozld, eigenlijk halen wij ons vlees altijd bij de keurslager maar vanwege mijn grilldrift ;-) in de valkuil gestapt om toch wat supermarktmeuk te halen. Zal niet meer gebeuren, dat beloof ik :)

 
Terug
Bovenaan Onderaan