BasBQ
Beef en Steak

WSM deksel komt moeilijk los!

 
 
 

Tom Hendriks

Pitmaster
Berichten
688
Hallo BBQ vrienden,

Sinds een paar maanden heb ik een WSM 57cm die ik regelmatig gebruik.
Super fijn apparaat. Nu komt het de laatste tijd vaker voor dat ik tijdens een bbq sessie op de WSM mijn deksel er moeilijk af krijg omdat die blijft plakken aan het middelste gedeelte van de smoker.
Mogelijk is de oorzaak; vocht en vetten die vrij komen in de smoker die dan via de binnenkant deksel weer naar beneden lopen en zich ophopen in de rand waar de deksel in zit. Soms wil ik de deksel eraf halen en neem dan ook het middenstuk van de smoker mee omhoog omdat deze niet meer loskomt.
Zijn er meer mensen die een WSM hebben en hetzelfde probleem hebben ? Of weet iemand een oplossing voor dit probleem? Ik maak na iedere sessie de randen goed schoon maar tijdens roken wordt alles warm en vloeibaar en als ik de deksel eraf krijg dan hangen er allemaal sliertjes aan de deksel. Helaas geen foto van.

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft voor dit probleem, alvast bedankt!n

Gr Tom Hendriks
 
Nog nooit meegemaakt en met 3 wsm's zou dit dan wel een keer voorgekomen moeten zijn.. Vet druipt naar beneden en is te zwaar om meegenomen te worden in de lucht stroom, dus dit lijkt me heel onwaarschijnlijk. Is het misschien zo dat je deksel en onderkant niet goed op elkaar aansluiten en door de warmte en uitzetting dit gebeurt ?
Misschien een stukje kachelband in de rand leggen ? heb dit wel eens vaker voorbij zien komen.
 
Bedankt voor je reactie. Alles sluit goed op elkaar aan! Dat is het probleem niet.
Kachelventilator zou een oplossing kunnen zijn.. Ik zal deze optie eens checken👍
 
Tom Hendriks zei:
Bedankt voor je reactie. Alles sluit goed op elkaar aan! Dat is het probleem niet.
Kachelventilator zou een oplossing kunnen zijn.. Ik zal deze optie eens checken👍
Met een kachelventilator komt het zeker goed!  :p

Volgens mij heeft Danny (Danbras) zijn WSM met Nomex-vilt beplakt, wellicht om dezelfde reden?
(En afdichting van het gammele deurtje...)
 
Oeps, ik bedoelde dus kachelband..😳
Bedankt voor je reactie!
 
Ceriel zei:
Volgens mij heeft Danny (Danbras) zijn WSM met Nomex-vilt beplakt, wellicht om dezelfde reden?
(En afdichting van het gammele deurtje...)
Ik heb het probleem zelf ook niet met mijn WSM's.
Het Nomex vilt heb ik inderdaad maar dat is enkel bedoelt om te zorgen dat alle randen zoveel mogelijk luchtdicht zijn en geen valse lucht aanzuigen en laten ontsnappen. Is dus meer bedoelt om de temperatuur nog stabieler te houden en te zorgen dat ik tijdens wedstrijden meer gerust wat slaap kan pakken  :D :p
 
OK, bedankt Danny voor je reactie.
Misschien toch eens proberen met vilt. Ik heb ook al contact gehad met Weber en die hebben foto's nodig, dus bij mijn volgende gebruik foto's maken en doorsturen. Ik ben benieuwd, blijkbaar ben ik de enige met dit probleem.. Ik snap het niet.
Dat nomex vilt, is dat speciaal voor de WSM? Of is dat het vilt voor de keramische Q's?
Bedankt!
 
Nomex of (high heat) vilt is idd voor de keramische Q. kan uiteraard ook op de WSM maar met 100-175 graden is dit misschien wat overkill.
Kijk eens of je kachelband of standaard vilt kan vinden. Pas nog Gold (extra hitte bestendig) tbv Oval XL besteld en dit was uit mijn hoofd 40-45 euro. Hier kan je het boven en onder deksel mee doen. Voor een WSM zou een setje voor Primo junior of kamado ook voldoende moeten zijn vermoed ik. 
 
OK, Thanx Mike... Ik zal eens rondkijken. 👍
 
Boldeagle zei:
Nomex of (high heat) vilt is idd voor de keramische Q. kan uiteraard ook op de WSM maar met 100-175 graden is dit misschien wat overkill.
Kijk eens of je kachelband of standaard vilt kan vinden. Pas nog Gold (extra hitte bestendig) tbv Oval XL besteld en dit was uit mijn hoofd 40-45 euro. Hier kan je het boven en onder deksel mee doen. Voor een WSM zou een setje voor Primo junior of kamado ook voldoende moeten zijn vermoed ik.
Nomex is idd een beetje overkill voor bij het deksel van een WSM, maar het is mijn fout door te zeggen dat ik Nomex heb gebruikt want dat zal het misschien niet zijn. Over de temperaturen weet ik het zo net nog niet want het vilt zit ook bij het deurtje en daar wordt het een heel stuk heter dan boven bij het deksel. Dus voor het afdichten van het deurtje zal je vilt moeten hebben wat een hogere temperatuur kan weerstaan dan bij het deksel.

Ik heb het vilt i.c.m. met een scharnier bij Amazon besteld en hier wordt nergens over Nomex gesproken:
https://www.amazon.com/Hinge-Gasket-Smokey-Mountain-Smoker/dp/B00JNZWIEE/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1471596732&sr=8-3&keywords=wsm+hinge

Echter bij de losse artikelen e.d. wordt wel overal Nomex vermeld:
https://www.amazon.com/BBQgaskets-com/b/ref=bl_dp_s_web_7642435011?ie=UTF8&node=7642435011&field-lbr_brands_browse-bin=BBQgaskets.com

Dus geen zekerheid dat het Nomex is, maar aan de andere kant werkt het goed en dat is wat telt  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan