BasBQ
Beef en Steak

WSM 47 of WSM 57

EdvanRoon

Tondelzoeker
Berichten
9
Ik heb een WMT 57 en een Weber Spirit en werk op beide naar volle tevredenheid.
Nu wil ik mij ook meer gaan toeleggen op het roken en overweeg de WSM 47 of 57
aan te schaffen. Kan iemand mij de voors en tegen te melden tussen de WSM 47 en 57.

Graag jullie advies hierin.
 
Formaat natuurlijk :)
Ben je van plan om geregeld grote hoeveelheden vlees klaar te maken? (bv 4 of 5 grote boston butts voor pulled pork) Dan zou ik voor de 57 gaan.
In elk ander geval is een 47 meer dan groot genoeg.
 
Een 57-er is BAAS!
 
Sander72 zei:
Een 57-er is BAAS!

+1!

Heb zelf ook de 57, en als je hem niet gebruikt is het ook gewoon een mooi tuin accessoire  =)). Daarnaast is hij praktischer in gebruik qua hoogte (sta je niet gebogen) en de hoeveelheid vlees die je er op kan plaatsen is enorm! 

Heb echt geen moment spijt gehad van de 57 ipv 47. Kijk trouwens eens rond op het forum, staan genoeg discussies over de 47 vs 57 :)
 
Er zou trouwens best op termijn zo een lieve 47-er naast kunnen komen hoor....
 
Sander72 zei:
Er zou trouwens best op termijn zo een lieve 47-er naast kunnen komen hoor....

en dan daarna nog een 37  :) ;)
 
Leo zei:
Sander72 zei:
Er zou trouwens best op termijn zo een lieve 47-er naast kunnen komen hoor....

en dan daarna nog een 37  :) ;)

Moscovitsch zou zeggen: 'dat sluit ik op voorhand niet uit'
 
Spontane verrassingen houden je huwelijk spannend! ;)
 
Rolaanndd zei:
Heb echt geen moment spijt gehad van de 57 ipv 47.

Op zich snap ik dat, maar aan de andere kant, hoe vaak heb je de 57-er zo vol liggen dat het niet op een 47-er zou passen?
Dan ben je echt met koken voor serieus wat mensen bezig denk ik.
 
dennis zei:
Rolaanndd zei:
Heb echt geen moment spijt gehad van de 57 ipv 47.

Op zich snap ik dat, maar aan de andere kant, hoe vaak heb je de 57-er zo vol liggen dat het niet op een 47-er zou passen?
Dan ben je echt met koken voor serieus wat mensen bezig denk ik.

Ben ik eens... ik vind het heel fijn dat er lekker veel ribbels tegelijk op kunnen en dat je bij Pulled Lork nog een rek voor MOINKS of kippies over hebt. Koud roken van grotere hoeveelheden zalm of warm gerookte kippetjes... heerlijk.
Echt optimaal is beide zodat je per klus kan kiezen, maar als je nu al moet kiezen welke wsm er komt dan was mijn redenatie, beter iets te groot dan iets te klein.
Houd er rekening mee dat je ook bij de wsm niet het volledige rooster rondom geheel kan gebruiken. Langs de buitenrand van de waterpan stijgt de hetere lucht op en geeft daar meer warmte. Je effectieve kook oppervlak is kleiner.
Maar het gebeurd wel eens dat ik denk, die hele wsm aan voor een normale varkensschouder of 4 ribbels... dan had ik liever ook een wsm 47-er gehad... gelukkig heb ik dan een groen ei of die fijne Weber kogel ook nog! ;)
 
Sander72 zei:
Ben ik eens... ik vind het heel fijn dat er lekker veel ribbels tegelijk op kunnen en dat je bij Pulled Lork nog een rek voor MOINKS of kippies over hebt. Koud roken van grotere hoeveelheden zalm of warm gerookte kippetjes... heerlijk.

Dat is zeker waar, en de wsm57 is ook gewoon een gaaf ding, maar ook weer een behoorlijk prijsverschil met een 47, voor velen toch iets om rekening mee te houden denk ik.

Waar het me vooral om ging is dat voor "thuisgebruik" in de normale zin een 47 eigenlijk prima voldoet.  Ribs, een boston butt, etc past er prima op (maar een varkensschouder inclusief poot gaat niet passen in 1 stuk).
Maar, als de vrouw/financi?le directie het toelaat is de WSM 57 niet gek
 
Ik lees veel positieve verhalen over de WSM, maar zeg ik iets heel geks als je wellicht ook eens zou kunnen denken over een UDS? Kost een stuk minder, het zelf maken geeft een hoop voldoening en ook daar komen de heerlijkste gerechten vanaf (zo lees ik iig ;) )
Met wat inventiviteit kan er een waterpan ingehangen worden!

Maar goed, het gemak en de doorontwikkeling die Weber al voor ons gedaan heeft, is ook zeker wat waard :)

Groet, drJackle
 
drJackle zei:
Ik lees veel positieve verhalen over de WSM, maar zeg ik iets heel geks als je wellicht ook eens zou kunnen denken over een UDS?

Is op zich niet gek denk ik!
Moet je alleen een andere wederhelft hebben dan ik, want hier was "zo'n lelijk geval"  zoals zij het noemde uitgesloten

Kijk trouwens ook naar de huidige generatie pro q, ook hele mooie apparaten!
 
Tja, UDSen, you either hate em or love em ;)
Ik vind ze er geweldig uitzien, vooral met twee of drie kogelkranen en verticale koperen pijpen..
Maar goed, dat is off topic :)
 
EdvanRoon zei:
Bedankt voor jullie inbreng.
Ik ga ermee aan de slag.
Wordt toch nog een uitdaging.

Hi Ed,

Ik heb zelf een Weber One touch 57 en een 47wsm (en een Large kamado).

Ik kan aardig wat kwijt op m'n WSM wat ribs en lappen vlees (pulled pork, brisket) betreft. Maak ik bijvoorbeeld beef jerky dan is hij wat aan de kleine kant.
Mijn buurman heeft een WSM 57 wat in mijn ogen echt een bakbeest is. Vol krijg je hem bijna nooit of je moet echt voor 20+ mensen BBQ-en. Hij verbruikt relatief veel brandstof (omdat hij nooit helemaal vol ligt). En is lastiger op temp te houden maar dat kan ook gewenning zijn.
Dus afhankelijk voor hoeveel mensen je eten moet bereiden zou ik voor de 47 gaan als je voor het gezin en de occasionele verjaardag kookt en anders de 57.
Een kamado is trouwens ook het overwegen waard!
 
Ik ben om.
Het wordt de WSM 47.
Ik ga misschien sporadisch voor >20 mensen bbq-en.
Zeker je uitleg mbt het brandstof verbruik vind ik een goed argument.
Thnx.
 
Terug
Bovenaan Onderaan