BasBQ
Beef en Steak

Worst - Rookworst

 
 
 
 

tensefountain1

Kooltjesharker
Berichten
240
Hierbij nog het beloofde topic.

4 januari in de vakantie was het dan eindelijk zover. De eerste keer zelf worstdraaien. Met sinterklaas het boek de worstbijbel gekregen echt een aanrader hele duidelijke uitleg en plaatjes.

Voor de eerste keer wordt geadviseerd om eerst verse worst te draaien om dit onder de knie te krijgen. Later zouden dan de kookworsten (boterhamworst, rookworst etc.) gedraaid kunnen worden en daarna zou je je aan de gedroogde worsten kunnen wagen.

Voor de eerste keer wou ik eigenlijk meteen de verse worst proberen en omdat het winter is ook de rookworst.
Ik het vlees besteld zoals geadviseerd in het boek, kinnebakspek en varkensschouder/nek/ procureur.
Op naar mijn slagersvriend om het vlees op te halen en wat darm te scoren. Ter plekke wat darm gekregen, zelf waren ze toevallig ook net flink worst aan het draaien, denk dat er al ca 30m op tafel lag.

Als eerste ben ik gestart met het klein snijden en voorzouten van de 2 batches om het vervolgens een nacht in de koelkast te laten liggen.
De dag erna gestart met het draaien van een verse venkelworst uit het boek. Voor de venkelworst het vlees 1x door de molen om het daarna goed te mengen met de ingrediënten in een kom. Vervolgens het vleesmengsel door de molen zonder mes om de worst te vullen. De worst kwam er perfect uit zonder luchtbellen etc, dus daarna direct doorgegaan met de rookworst.
Voor de rookworst heb ik het vlees drie keer door de molen gedaan met de fijnste gaatjes zodat het een mooi mengsel werd. De laatste keer door de molen heb ik ijsgruis gebruikt zodat alles goed koel blijft. Daarna het mengsel nog wat met de hand gemengd om het vervolgens weer door de molen te halen zonder mes, om de worst te vullen. Ik merkte wel dat nu het mensel wat fijner is het een stuk lastiger is om de molen goed te vullen en je wel echt met de vulpijp het vlees erin moet duwen zodat het goed uit de molen komt, hiermee zou een speciale worstvuller dus wel van pas komen bij wat grotere hoeveelheden. Voor nu had ik iets meer als 1kg vlees dus was het nog wel te doen.
Ook de rookworst kwam er weer mooi uit. vervolgens alle worsten knopen volgens de wederom duidelijke instructies uit het boek.
Na nawegen bleken alle rookworsten ook nog eens per toeval rond de 270gram te zijn wat een mooie maat is voor mij.

De rookworst heb ik eerst koud gerookt (ook mijn eerste keer) in de kamado met een CSG. Ik vermoed dat de houtmot niet mooi volgens de spiraal is uitgebrand want na enkele uren was deze al volledig uitgebrand en ik zag dat de worst wat begon te zweten dus er was toch enige warmte ontwikkeling.
De koudgerookte worst nog een nacht weggelegd in de koelkast om hem de dag erna samen met een rundernek nog eens warm te roken tot een kerntemperatuur van 65°c te roken. De worsten alle vacuüm verpakt en de week erna boerenkool met rookworst.
De rookworst smaakte echt heerlijk, krokant velletje en een goede bite.
Het is al met al best veel werk maar zeer zeker de moeite. De volgende keer ga ik zeker een grote batch rookworst maken.

6b316632669f8f57eca7dfda951e565e.jpg
b4f3741c99fde640719735fffb25d518.jpg
8c36760c554172d0e594706e02471815.jpg
309297a802040d4ad2bbbaed93f94895.jpg
13b176263c25a6ea64930d09da297720.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prachtig glimmende worst heb jij!
 
Mn handen gaan weer beetje jeuken.. een poos geleden jalapeno cheddar worstjes gemaakt... die waren ook veel te snel op..
 
Ik krijg spontaan trek in zuurkool met worst. Geweldig!
 
Dat ziet er allemaal heel erg lekker uit!
 
Voor de eerste keer ziet dat er top uit hoor, hulde!

Als je toch gaat warm roken kun je het koud roken wel overslaan.

Mijn volgorde is de volgende:

eerst de worst een nachtje in de koelkast laten rijpen/aandrogen, daar na in de rookkast/ bbq:

- Worst aandrogen op 45 graden tot stroefdroog ( ongeveer 15 min)
- Temperatuur terugbrengen tot 40 graden en dan roken tot je een mooie kleur hebt. (Ongeveer 2 uur)
- temperatuur ophogen tot 78-80 graden en garen tot 72 kern
- snel terugkoelen in stromend water voor 10 minuten.

Voor de mooi: 10 seconden in 95 graden om een rimpelige darm te voorkomen.

Nog wat tips:

Met kern 72 weet je zeker dat de houdbaarheid beter is ipv de 65 graden die in het boek staat.
Terugbrengen van de temperatuur tijdens het roken voorkomt een stugge darm.
Darmen goed uitwateren, ik doe dat zeker een dag van te voren.
(Het boek geeft enkele uren aan maar dan heb je kans dat je nog een taaie darm zit te eten.)
Ga je vullen zorg dat je darmen ( die je vult en niet je eigen )op lichaamstemperatuur, dus handwarm zijn. Ze zijn dan soepeler en scheuren niet zo gauw.

Ga je vaker worst maken dan is een vulbus het eerste wat je erbij moet aanschaffen, wordt het zoveel makkelijker van.
 
Voor de eerste keer ziet dat er top uit hoor, hulde!

Als je toch gaat warm roken kun je het koud roken wel overslaan.

Mijn volgorde is de volgende:

eerst de worst een nachtje in de koelkast laten rijpen/aandrogen, daar na in de rookkast/ bbq:

- Worst aandrogen op 45 graden tot stroefdroog ( ongeveer 15 min)
- Temperatuur terugbrengen tot 40 graden en dan roken tot je een mooie kleur hebt. (Ongeveer 2 uur)
- temperatuur ophogen tot 78-80 graden en garen tot 72 kern
- snel terugkoelen in stromend water voor 10 minuten.

Voor de mooi: 10 seconden in 95 graden om een rimpelige darm te voorkomen.

Nog wat tips:

Met kern 72 weet je zeker dat de houdbaarheid beter is ipv de 65 graden die in het boek staat.
Terugbrengen van de temperatuur tijdens het roken voorkomt een stugge darm.
Darmen goed uitwateren, ik doe dat zeker een dag van te voren.
(Het boek geeft enkele uren aan maar dan heb je kans dat je nog een taaie darm zit te eten.)
Ga je vullen zorg dat je darmen ( die je vult en niet je eigen )op lichaamstemperatuur, dus handwarm zijn. Ze zijn dan soepeler en scheuren niet zo gauw.

Ga je vaker worst maken dan is een vulbus het eerste wat je erbij moet aanschaffen, wordt het zoveel makkelijker van.
Hey Bert bedankt voor je tips! Geeft het enkel warm roken ook voldoende rooksmaak? Ik had begrepen dat met koud roken de rook dieper naar binnendringt? Of lukt dat bij de door jou aangegeven 45 - 40 graden net zo goed?

Terugkoelen had ik nu idd ook gedaan. De darm die ik had gekregen was al helemaal klaar om mee te beginnen omdat ze in het slachthuis daarmee ook al worst aan het draaien waren dus dat was wel ideaal.

De vulbus heb ik inderdaad al op mijn lijstje gezet. Heb je misschien tips voor een goed niet te duur model? zelf leken me die rechtopstaande van vevor wel iets. en dan de 3 of 5 liter nemen?
 
Hey Bert bedankt voor je tips! Geeft het enkel warm roken ook voldoende rooksmaak? Ik had begrepen dat met koud roken de rook dieper naar binnendringt? Of lukt dat bij de door jou aangegeven 45 - 40 graden net zo goed?

Terugkoelen had ik nu idd ook gedaan. De darm die ik had gekregen was al helemaal klaar om mee te beginnen omdat ze in het slachthuis daarmee ook al worst aan het draaien waren dus dat was wel ideaal.

De vulbus heb ik inderdaad al op mijn lijstje gezet. Heb je misschien tips voor een goed niet te duur model? zelf leken me die rechtopstaande van vevor wel iets. en dan de 3 of 5 liter nemen?

Bij warm roken lukt het net zo goed.
Let er bij koud roken wel op dat je colorozo zout neemt dit ivm de zuurstof arme omgeving en botulisme.

Er zijn verschillende merken vulbussen die hetzelfde zijn ( Chinees) waarbij ik zie dat Maxima veel wordt gekocht en de meesten tevreden zijn.
Zelf heb ik daar ook eens wat vulpijpen bij ze gekocht en geen problemen gehad.
Grote van de vulbus is persoonlijk en dan is de 5 liter een goed compromis. De 3 liter is handig als je kleine batches maakt en je niet veel ruimte hebt.
Heb zelf nog een 12 liter maar gebruik die zelden.
Zelf vindt ik de verticale bussen handig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan