BasBQ
Beef en Steak

Worst laten drogen, waar doen jullie dat?

 
 

Looney

Kooltjesharker
Berichten
222
Steeds meer raak ik geinteresseerd in het maken van (droge) worst. Ik kijk dan ook uit naar de workshop op 31 oktober bij vuur en rook.

??n van de zaken die me wat afhoudt is de temperatuur om te drogen, idealiter zit dit op 17 graden.

In mijn goed geisoleerd huis van 20 graden voldoe ik hier niet aan. Helaas beschik ik niet over een kelder. Wel over een CV hok waar het in ieder geval donker is maar zeer waarschijnlijk te warm (22 - 24 graden).

Hoe drogen jullie de worst en vooral waar? Zijn er tips en trucs om iets te bouwen/kopen om op een veilige en hygienische manier de worst te drogen?
 
Ik zit een beetje met dezelfde problemen. En ga dit even volgen.
 
Vroeger droogde men worst en spek gewoon in het koele seizoen in een kelder of 'spekkast', maar er zijn op dit forum ook mensen die zelf een droogkast hebben gebouwd van een oude koelkast: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=6570  Hier zie ik hele goede resultaten van.

 
Nu het wat kouder wordt kan het gewoon in de schuur/berging of op zolder.
De temperatuur moet onder de 15 graden blijven.
Maak gewoon een frame met fijn gaas en hang de worsten daar in. Dit ivm vliegen en muizen. Ik heb foto's gezien dat ze vroeger een kapotte fles in het touw maakten om te voorkomen dat de muizen er via het touw naartoe klommen.

Lukt dit niet thuis dan kun je een koelkast ombouwen zoals in de link omschreven

De beste tijd voor buiten een koelkast is zoals vroeger: oktober-november.
 
@Looney

Mocht je interesse hebben om het gehele jaar worst e.d. te maken, dan heb ik een mogelijke bouw van een droogkast omschreven op mijn blog.
http://www.macsbbqpit.com/droogkast/

Dit is ??n van de manieren om een kast te bouwen, en er zijn vele mogelijke onderdelen te vinden om een kast naar je eigen budget te maken.
En zoals al genoemd, probeer eerst een een makkelijk stukje charcuterie te maken, welke je zonder droogkast kan maken, nu de koudere periode er weer aan zit te komen.
Een Pancetta is bijvoorbeeld erg smaakvol, en eenvoudig te maken.

Mac
 
Bedankt Mac, ik ga het even rustig doorlezen.
 
ik droogde vorig jaar met succes op een tochtige zolder, en dit seizoen ga ik het in mijn nieuwe schuur proberen.

in je huis kun je eens kijken met een weerstation (ik heb een hele goedkope van de blokker) wat de temperatuur is en de luchtvochtigheid, misschien ergens bij een open raam in een kamer waar je niet stookt?

Ik heb ook nog een boek van een maffe engelsman (hayward, food diy) die kooien met worsten in de bomen in zijn tuin hangt, als je microklimaat goed is (niet te vochtig, tochtig of windluw) schijnt dat dus ook nog te kunnen (hij woont in engeland) hoewel de meerderheid denkt dat je het daar lastig mee gaat krijgen.

 
Volgen...
 
Ik gebruik de kelderbox en droog dus alleen in het koude seizoen, bij de Mediamarkt het ik
een goedkope vochtigheids-/ thermometer gekocht. Aan het plafond heb ik van hout een klein
rek geknutseld ( http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=8774.msg157826#msg157826 )Als de temperatuur het toelaat hangen
er vleeswaren. Aangezien ik vaak worsten eerst koudrook heeft de kelder ook een rookgeur, dus
denk daaraan als je een plekje uitkiest, denk er ook aan dat vet bij direct licht ranzig wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan