BasBQ
Beef en Steak

Workshops door Meneer Wateetons

 
 

mrwolf

Pitmaster
Berichten
610
Meneer Wateetons (van o.a. het boek 'Over Rook') geeft diverse workshops waar ik wel in ge?nteresseerd ben. De worst workshop spreekt me erg aan (en is ongeveer 100km dichterbij dan vuurenrook), maar ook de 'Kop tot staart'-workshop, waarbij je het varken van begin tot eind leert kennen en waarderen.

Ik ben nog aan het twijfelen, heeft iemand hier al eens een workshop bij hem gedaan? En zo ja, wat zijn de ervaringen?
 
Ik heb geen workshop ervaring met Meneer, maar heb wel een demo met hem meegemaakt tijdens de Horecava een jaar of 2 terug. Hij doet het wel leuk en ik denk dat je er zeker iets aan kunt hebben.

Ik twijfel echter nog steeds of ik een workshop bij Meneer wil volgen of eentje bij Wild Vleesch.
 
Gisteren heb ik met een maat de workshop worstmaken gevolgd, en dit was erg leuk en leerzaam. Meneer Wateetons (zo stelt hij zich ook voor) weet alle aspecten goed en duidelijk uit te leggen, en vervolgens ga je de theorie in stappen in de praktijk brengen. Van het snijden en mengen van vlees, tot het malen, kruiden en het stoppen van de worsten. En uiteraard eet je je eigen creatie en die van anderen op aan het einde van de avond. Dat was inmiddels half 11, en ondanks de kleine hapjes tussendoor had ik toch behoorlijke trek :)

Veel van de theorie kende ik al van het forum hier, maar het is goed en leuk om te horen hoe dat allemaal samen komt in het worstmaken. Voor iedereen die twijfelt: gewoon doen! Ik ben in ieder geval ge?nspireerd geraakt om mijn Porkert ook te gaan gebruiken als worstmaker, dus dat gaan we van de winter maar eens uitproberen!

Het blijft 'magisch' om te zien hoe een stuk vlees wordt omgevormd tot een smakelijke worst! Daardoor smaakt hij sowieso al goed  :D
 
mrwolf zei:
Gisteren heb ik met een maat de workshop worstmaken gevolgd, en dit was erg leuk en leerzaam. Meneer Wateetons (zo stelt hij zich ook voor) weet alle aspecten goed en duidelijk uit te leggen, en vervolgens ga je de theorie in stappen in de praktijk brengen. Van het snijden en mengen van vlees, tot het malen, kruiden en het stoppen van de worsten. En uiteraard eet je je eigen creatie en die van anderen op aan het einde van de avond. Dat was inmiddels half 11, en ondanks de kleine hapjes tussendoor had ik toch behoorlijke trek :)

Veel van de theorie kende ik al van het forum hier, maar het is goed en leuk om te horen hoe dat allemaal samen komt in het worstmaken. Voor iedereen die twijfelt: gewoon doen! Ik ben in ieder geval ge?nspireerd geraakt om mijn Porkert ook te gaan gebruiken als worstmaker, dus dat gaan we van de winter maar eens uitproberen!

Het blijft 'magisch' om te zien hoe een stuk vlees wordt omgevormd tot een smakelijke worst! Daardoor smaakt hij sowieso al goed  :D

Was jij de deelnemer waarvan Meneer een foto postte op fb en den twitter? Dat leuke Opinel mesje?
 
Ben benieuwd naar die foto's!
 
Als ik meneer zijn knakworst recept zo bekijk, dan heb ik wel een beetje twijfels aan meneer zijn worstmaak kunsten :-/


Ik zou liever een worst workshop van iemand als Bert krijgen.....


Just my $0.02  ;)
 
Het was maar een paar uur, de receptuur was ondergeschikt aan de techniek. De focus lag vooral op het worstmaakproces, en dat is geslaagd.

Maarre, als Bert zich geroepen voelt geef ik me meteen op hoor  ;)
 
De droge worst cursus bij Paul van Wild Vleesch is ook aan te raden. Staat op dit forum ook ergens nog een verslag van met foto's.

En de gewone verse worst cursus bij vuurenrook vond ik ??n van de leerzaamste. Martijn aldaar maakt al jaren worst en kan daar echt alles over vertellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan