BasBQ
Beef en Steak

WMT 57 Niet op temperatuur te krijgen

M

Memphis

Gast
Wauw, ik dacht dat ik wel een beetje kon bbqen. niets blijkt minder waar.

Ik heb gisteravond voor het eerst de weber gebruikt, op de directe manier met de sear grate erin. dat ging natuurlijk helemaal prima.
Vandaag ben ik aan de slag gegaan met oefenen. verschillende soorten briketten gehaald. een zak Fire up houtskool briketten en een zak Fire up kokos briketten.
Ik dacht hier op het forum gelezen te hebben dat de meeste mensen zweren bij kokos, dus ik dacht, dan moet het goedkomen.

Ik heb het eerst met de houtskool briketten geprobeerd, ongeveer 50 briketten met de starter aangestoken, en verdeeld over de twee baskets. deze aan de rechterkant gezet en de thermometer en ventilatie gaten boven het midden, dus niet of de meter of ventilatie gaten boven de kolen. Zonder vlees, want ik dacht laat ik eerst maar eens proberen of en hoe ik de temperatuur kan controleren. Nou, het antwoord was totaal niet. Met de houtskool briketten werd het maximaal 180 graden in de ketel, maar na een half uur zakte dit tot 100 graden en kreeg ik het niet omhoog. met de ventilatie gaten onder en boven vol open kon ik het nog op 140 graden krijgen, maar hoger wilde het absoluut niet.
toen na 2 uur het maar opgegeven en de kokosbriketten warm gestookt. stuk of 25 in de starter verhit en toen in 1 basket rechts gezet. Hiermee kreeg ik de temperatuur eventjes op 170 graden, maar wat ik ook probeerde, hoger kreeg ik het niet. lager dan 150 trouwens ook niet.

Ik heb ook nog een grote lekbak van weber zelf in het midden gezet met een laagje water, ik dacht misschien dat dat nog invloed heeft.

Wat doet ik verkeerd. ben er totaal 9 uur mee bezig geweest, en ontzettend aan het balen nu. Ik had morgen graag een hele kip erop gezet, maar hiervoor heb ik toch echt een temperatuur van 175 ongeveer nodig. en liefst nog vrij contstant voor een uur ook.

Graag hoor ik tips of tricks.

P.s als ik er een handje vochtige houtsnippers opgooide kwam na een paar minuten er ook in mijn ogen een redelijke hoeveelheid rook langs de zijkant. Hebben jullie dit ook ?

 
Memphis zei:
Wauw, ik dacht dat ik wel een beetje kon bbqen. niets blijkt minder waar.

Memphis zei:
Ik ben enorm fan van Low&Slow, dus ik zal veel in dat draadje te vinden zijn.

Memphis zei:
Ik had morgen graag een hele kip erop gezet, maar hiervoor heb ik toch echt een temperatuur van 175 ongeveer nodig. en liefst nog vrij contstant voor een uur ook.

Memphis zei:
Wat doet ik verkeerd.

Memphis zei:
Graag hoor ik tips of tricks.

k zou tijdens een proef sessie sowieso altijd vlees op t rooster leggen .
nu heb je nutteloos 9 uur lang brandstof verbrand en eventueel mislukt vlees is altijd meestal geschikt later voor in de  nassie/bamie .
en met vlees op t rooster  heb je andere trek in je Q en dus ook weer andere speling met je in/uitlaat.

hoezo kip op 170 graden en binnen 1 uur klaar..(moet je morgen hooien dan).. :D: je voorkeur gaat toch uit naar langzaam garen las ik in t voorstel topic.
nou de lekkerste kip is vind ik zelf die na langdurig in de marinade/brine ,  en dan garen met een max temperatuur van 120 graden.

verder heb ik geen ervaring met een kogel bbq, dus laat ik t hierbij over aan de rest met wel ervaring.












 
Hoe heb je de temperatuur gemeten?
Met de meter in de deksel of een externe op het rooster?

De externe meter op het rooster is eigenlijk wel een must vooral in het begin van je Q-carri?re haha

Markeer ook aan de onderkant van je mastertouch de standen van de ventilatie
Dat kun je makkelijk zien als de q helemaal leeg is en de deksel eraf is.

Je zal dan zien hoe "weinig" speelruimte je hebt tussen gesloten en vol open.
Markeer (vanaf) 100% open en (vanaf) 100% dicht
Zo kun je ook de 50% bepalen.

Eigenlijk moet je de openingen op de deksel altijd minimaal een potlooddikte open laten en controleer je de warmte alleen maar met de onderste schuif.

Ook af en toe flink met de onderste schuif helemaal op en neer gaan om het as te verwijderen (dat anders weer de luchtgaten kan blokkeren en dus minder trek dus minder warmte veroorzaakt).

Misschien stond je q wel op een verkeerde plek qua wind/lucht, misschien zat er as voor je luchttoevoer
Misschien............
Er kan veel aan de hand zijn geweest i.i.g
Maar een mastertouch is zeker wel te regelen dat is een ding wat zeker is.

Succes ermee en het komt vast en zeker goed


 
Je schrijft dat je een x aantal hete kolen uit de starter in de basket hebt gegooid. Had je ook koude kolen erin liggen?
 
Je wilt enerzijds meer verse lucht hebben en anderzijds ook alles binnen de ketel houden. Ik zou de onderste schuif volledig open zetten en de bovenste 25% . Zo heb voldoende aanvoer langs onderen en kan er langs boven voldoende trek voor verse lucht.

Straks moet ik pizza maken en moet ik ook voldoende hitte erin krijgen. Ik ga 1 volledige kleine starter links van de pizza steen doen. Daarna een 2de starter opzetten voor rechts van de steen.

Terwijl de 2de starter warm wordt kan de steen langzaam opwarmen.

Je hebt ook een waterbak gebruikt lees ik? Dat water moet verdampen en onttrekt ook veel warmte. Haal die eens weg zou ik zeggen.
 
als je maximale hitte wilt, moet je zowel onder als boven alle schuiven open zetten, en als je wilt temperen beginnen met de onderste schuif dichter te zetten. ik gooi een flink aantal koude briketten onderin en gooi daar dan een volle starter met hete briketten bovenop, dan kom ik zomaar aan de 250 graden C.
 
Terug
Bovenaan Onderaan