BasBQ
Beef en Steak

Winterse spare-ribs

 
 
 

SAN-RHN

Stoker
Berichten
273
Afgelopen weekend was het hoog tijd om mijn nieuwe BBQ eens goed te gebruiken. Ik heb nu een Weber Performer Premium, heel wat anders weer dan mijn vorige Borretti gas BBQ. Het was mooi winters weer, dus tijd voor een winterbarbecue! Ik heb spareribs gehaald bij de Makro (? 2,5kg) en die vrijdagavond schoongemaakt en in een dry-rub gezet, m ze de volgende dag volgens de 3-2-1- methode te bereiden. Zaterdag om een uur of 12 het vuurtje aangestoken en rond een uur of 1, de ribbetjes in hun rekje gezet. Een handje rooksnippers op de kolen gegooid voor de rook en deksel dicht. Blijft toch spannend om zien hoe een nieuwe bbq zich qua temperatuur houdt! Gedurende de 3 eerste uren bleef de temperatuur netjes tussen de 100 en 120 graden onder de deksel, dus ik was blij! Na een uurtje of 3, de ribs ingepakt in de alu-folie en terug gelegd. toen bleek dat het vuurtje wel een beetje uitgewerkt was... snel weer wat briketten aangestoken en bijgevuld, zodat de komende 2 uurtjes de garing verder kon gaan. Inmiddels was mijn broer ook gekomen om en met dikke jassen en handschoenen konden we van de bbq en de buitenhaard van ons biertje genieten. (Onze dames zaten lekker warm binnen en konden zich niet voorstellen dat we liever buiten stonden!). Voor het laatste uurtje had ik een barbecue sausje verwarmd en hebben we de ribbetjes een mooi glanzend laagje gegeven. Daarna ook nog een paar worstjes en sat?-tjes erbij gelegd voor de kids. Wat een hoop ruimte heb je zeg met zo'n 57cm doorsnee rooster! Het eind resultaat was heel goed! De smaak was perfect (ook de worstjes en sat?!). En weer de nodige ervaring opgedaan. Ik wil een volgende chucks gebruiken als rookhout en als de buitentemperatuur rond de nul graden is, kan je beter iets meer kolen gebruiken! De temperatuur dropt wel heel snel naar beneden als je de deksel optilt.

De foto's natuurlijk nog:
De spareribs in een dry-rub:
Bq2swyD.jpg


I'm a firestarter:
hG1NHmf.jpg


De startopstelling voor vandaag:
wT0BctN.jpg


Een paar uurtjes verder, het is donker aan het worden:
GK4SS7a.jpg


De eind opstelling:
LwOLmU1.jpg


Het was een heerlijke BBQ-dag!

Groet,
Sander
 
Ziet er goed uit!! Inderdaad op zo'n 57 cm kun je aardig wat kwijt.Ik heb zelf 47 cm tot mijn beschikking maar ik merk dat dat dat soms wat krap is. Heb je kooltjes gebruikt of briketten?
 
Ziet er goed uit! Maar ik doe geen 3-2-1 meer, eerder 2-2-0.15 tegenwoordig. Kost een stuk minder tijd en de ribs zijn vaak net zo mals. Bij mijn laatste 3-2-1 sessie vond ik ze zelfs wat droog geworden.
 
Ziet er goed uit en idd je kan aardig wat kwijt op het rooster.
Welke methode had je gebruikt minion of snake?

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Dat is mooi een dagje aan de Q geweest. Ziet er lekker uit!
 
SponZ zei:
Ziet er goed uit!! Inderdaad op zo'n 57 cm kun je aardig wat kwijt.Ik heb zelf 47 cm tot mijn beschikking maar ik merk dat dat dat soms wat krap is. Heb je kooltjes gebruikt of briketten?

Ik heb briketten gebruikt, ging prima!
 
RvdK zei:
Ziet er goed uit en idd je kan aardig wat kwijt op het rooster.
Welke methode had je gebruikt minion of snake?

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

Niet echt een methode, gewoon brandende briketten in een bakje aan de zijkant en daar wat bij gevuld. Ik ga een volgende keer de snake methode proberen. Alleen het opzetten van de snake lijkt me al leuk!
 
Ziet er heerlijk uit, vast veel vrienden mee gemaakt.
 
Mooie ribben. BBQ heeft zijn werk goed gedaan.
Rookhout maak ik zelf. Wat blokken hout vergaren van div hout soorten. En deze naar eigen wens op maat hakken en zagen. Werkt langer dan de snippers. En minder duur.
 
Mooi rooster vol in ieder geval. Ziet er goed uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan