BasBQ
Beef en Steak

Winnaar Tony Stone ook NK BBQ 2013?

Persoonlijk ben ik liever Grand Champion TS dan NL Kampioen. Ik zou in de toekomst graag meerdere wedstrijden zien als de TS en de Cook-Off, die de KCBS regels hanteren. En dat dan 3 uit 4 wedstrijden de Nederlands Kampioen bepalen. Dat er dan ??n keer niet meetelt stelt partijen in de gelegenheid om zelf een wedstrijd te organiseren.

Dat het nu zuur is snap ik best, maar kijk eens naar het grotere plaatje. Er is de TS met 38 teams. Wij organiseren een soortgelijke wedstrijd. In Engeland is de eerste KCBS wedstrijd. Het Amerikaanse barbecue groeit heel erg snel en bij de culinaire wedstrijden mag de organisatie blij zijn als er 12 teams komen en daar zijn er maar 8 Nederlands van.
Als je dat realistisch bekijkt dan zul je ook inzien dat het voor een organiserende partij interessanter is om een KCBS-stijl wedstrijd te houden. Meer teams, meer mensen is meer sponsors en dus kan er meer. Daarbij is het ook leuk als je je evenement ziet groeien lijkt me, leuker dan dat je elk jaar met angst en beven afwacht hoeveel teams er dit jaar weer op zullen dagen.

 
noskos zei:
Persoonlijk ben ik liever Grand Champion TS dan NL Kampioen. Ik zou in de toekomst graag meerdere wedstrijden zien als de TS en de Cook-Off, die de KCBS regels hanteren. En dat dan 3 uit 4 wedstrijden de Nederlands Kampioen bepalen. Dat er dan ??n keer niet meetelt stelt partijen in de gelegenheid om zelf een wedstrijd te organiseren.

Dat het nu zuur is snap ik best, maar kijk eens naar het grotere plaatje. Er is de TS met 38 teams. Wij organiseren een soortgelijke wedstrijd. In Engeland is de eerste KCBS wedstrijd. Het Amerikaanse barbecue groeit heel erg snel en bij de culinaire wedstrijden mag de organisatie blij zijn als er 12 teams komen en daar zijn er maar 8 Nederlands van.
Als je dat realistisch bekijkt dan zul je ook inzien dat het voor een organiserende partij interessanter is om een KCBS-stijl wedstrijd te houden. Meer teams, meer mensen is meer sponsors en dus kan er meer. Daarbij is het ook leuk als je je evenement ziet groeien lijkt me, leuker dan dat je elk jaar met angst en beven afwacht hoeveel teams er dit jaar weer op zullen dagen.

hier ben ik het volledig met je eens, ook ik wil gaan voor de GC bij TS en ben waarschijnlijk de enige LLS die meer geeft om een KCBS wedstrijd dan WBQA. Maar zoals je zelf al aangeeft is het zuur voor de rest van mijn teamgenoten dat zij een dergelijke wedstrijd nu moeten missen.

Ook je idee van 4 (of meer) KCBS wedstrijden vind ik tof. Weet niet of ik helemaal snap wat je bedoeld met het 3 van de 4 systeem maar ook daar zal vast een logica achter zitten. Ik denk wel dat als het komt tot meer KCBS wedstrijden dat het leuk zou zijn er 1 per maand of per 2 maanden te houden en dan bijvoorbeeld 1 in NL, 1 in DE, 1 in BE, 1 in UK (etc) en dat er onderlinge afstemming is tussen de organiserende partijen om zo'n groot mogelijke opkomst te kunnen krijgen voor elke wedstrijd.
 
Het idee erachter is dat als je organiseert je niet mee kunt doen. Dus als een team alleen bezoekt heeft hij meer punten dan een team dat ook een wedstrijd organiseert.
Als je dus 1 wedstrijd niet mee laat tellen, zeg de laagste score, dan heb je gelijke kansen voor iedereen.
Doe je niet mee als organisator dan krijg je 0 punten, maar die vervallen op die manier in de totaalstand.
Als je dat niet doet gaat iedereen wachten tot iemand iets organiseert ;)
 
noskos zei:
Het idee erachter is dat als je organiseert je niet mee kunt doen. Dus als een team alleen bezoekt heeft hij meer punten dan een team dat ook een wedstrijd organiseert.
Als je dus 1 wedstrijd niet mee laat tellen, zeg de laagste score, dan heb je gelijke kansen voor iedereen.
Doe je niet mee als organisator dan krijg je 0 punten, maar die vervallen op die manier in de totaalstand.
Als je dat niet doet gaat iedereen wachten tot iemand iets organiseert ;)

Dus uiteindelijk heeft dan iedereen gemiddeld even veel wedstrijden gedaan en alle laagste scores vervallen, mooi systeem. En zoals je zegt helpt dat bij het organiseren. Maar nu ga ik wel 'n beetje off topic  :-[
 
Als er een hoofdsponsor gevonden wordt gaat het NK alsnog door. De planning is voor 2014 weer een traditioneel NKBBQ
 
Frits zei:
Chris het is inderdaad jammer dat er dit jaar geen NK barbecue is zoals vorig jaar.

Ik vind wel dat de Tony Stone op en top barbecue is. Je zal er geen frituur of sous vide gegaard vlees tegenkomen. Ook vindt ik de wijze van jureren vele malen professioneler, dan bij een NK of BK.

Het feit dat er bij de TS veel meer Nederlandse teams mee doen laat wel zien dat deze manier van wedstrijd barbecuen een groter draagvlak heeft.

Ik wil hier toch wel even op inhaken. Ik denk dat er de laatste tijd toch wel meer nederlandse teams zijn gekomen. Deze teams waren er bij het NK nog niet. Persoonlijk denk ik dat als het NK dit jaar gehouden werd er meer teams zullen staan dan vorig jaar. Dat er nu veel meer Nederlandse teams bij de Tony zijn wil dus niet gelijk zeggen dat dit meer in trek is onder de nederlandse teams.

De 1 heeft meer met kcbs en de ander meer met de manier van het NK. Persoonlijk vind ik alle 2 de stylen leuk. Sommige vinden misschien kcbs echt bbqe. Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar Phubar en Annemiek wat hun klaar maken op een bbq en op wat voor manier vind ik dit niet onder doen aan iemand die een goeie pp maakt. Ik zie mijzelf wel een pp maken maar wat hun af en toe voor kunsten vertonen op een bbq vind ik knap, en zal ik niet altijd voor elkaar krijgen. Iemand die op zo'n manier zijn bbq gebruikt heb ik misschien nog wel meer respect voor dan iemand die een goeie pp maakt.
 
Marco, dat zou natuurlijk kunnen.

Wel is de drempel voor de Tony Stone een stuk lager dan bij het NK. Behalve het inschrijfgeld is er aan materiaal veel minder nodig bij de TS dan bij het NK. (Bij de TS kom je al heel ver met twee WSM's).

Bij een volgend 'NK BBQ' zullen we het weten.
 
Dat is ook waar. er zijn zelfs door tony teams ontstaan.Dat zal je bij je een nk niet zien. Ik geloof ook best dat de tony meer teams aantrekt, alleen kan je niet zeggen dat doordat er meer nederlandse teams meedoen dan  bij het nk dit meer in trek is. Ik denk zelf dat je pas een duidelijk beeld heb als beide gehouden worden.
 
Bragging rights voor het hoogst geplaatste Nederlandse team is gewijzigd in Nederlands kampioen low and slow BBQ
 
even for the record: NKBBQ in hoofddorp krijgt geen gevolg? of is alleen de titel verschoven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan