BasBQ
Beef en Steak

Winnaar Tony Stone ook NK BBQ 2013?

Hugo

Vuurmaker
Berichten
68
Hugo, ik lees het net. Harry, de organisator van de TS, vormt samen met Mike het bestuur van de NKBBQ dus ik neem aan dat dit een gezamelijk besluit is.

Het is jammer dat er dit jaar geen wedstrijd komt zoals het NK wat de afgelopen jaren is geweest.

Dit jaar doen er achtien Nederlandse teams mee met de Tony Stone, vergelijk dit met de acht Nederlandse teams die vorig jaar meededen met het NK dan vind ik dat je je best Nederlands kampioen BBQ mag noemen.

Ook al zijn de twee wedstrijden niet met elkaar te vergelijken vind ik de TS toch wel meer dan een leuke competitie ;). Vorig jaar heb ik meegedaan aan de TS en the Jack en ik kan je verzekeren dat de TS een echte competitie is waar je op en top moet presteren om bovenaan te eindigen.

Hopelijk is er volgend jaar meer animo voor een NK op culinaire stijl.
 
Ik ga er ook vanuit dat Harry en Mike tot een gezamelijk besluit zijn gekomen en ik snap ook wel dat Tony Stone een serieuze wedstrijd is maar ik vind het wat vreemd dat een titel die toch aan een andere stijl van BBQ hangt nu 'omgehangen' wordt naar een KCBS wedstrijd.

Beide wedstrijden zijn cool maar anders....

Frits zei:
Hugo, ik lees het net. Harry, de organisator van de TS, vormt samen met Mike het bestuur van de NKBBQ dus ik neem aan dat dit een gezamelijk besluit is.

Het is jammer dat er dit jaar geen wedstrijd komt zoals het NK wat de afgelopen jaren is geweest.

Dit jaar doen er achtien Nederlandse teams mee met de Tony Stone, vergelijk dit met de acht Nederlandse teams die vorig jaar meededen met het NK dan vind ik dat je je best Nederlands kampioen BBQ mag noemen.

Ook al zijn de twee wedstrijden niet met elkaar te vergelijken vind ik de TS toch wel meer dan een leuke competitie ;). Vorig jaar heb ik meegedaan aan de TS en the Jack en ik kan je verzekeren dat de TS een echte competitie is waar je op en top moet presteren om bovenaan te eindigen.

Hopelijk is er volgend jaar meer animo voor een NK op culinaire stijl.
 
Ach, als we gaan kijken wat barbecue?n echt is, dan vind ik dat de TS winnaar best Nederlands Kampioen barbecue?n mag zijn. Dan noemen we die andere de Nederlands Kampioen Grillen ;)

(ducks for cover)
 
Bij het NK zijn er ook wel dingen low en slow bereid maar er zijn ook andere technieken gebruikt.
Vind het wel belangrijk dat er ieder jaar een NK BBQ is 
 
Dikkie, ik vind het mooi dat er achtien Nederlandse teams meedoen, dat de beste zich dan Nederlands Kampioen mag noemen vind ik prima.

Alhoewel ik me persoonlijk liever winnaar van de Tony Stone noem zullen de meeste mensen NK BBQ beter begrijpen ;)
 
Hugo, begrijp best dat het voor de mensen die normaal hun ziel en zaligheid aan de NK BBQ geven het heel vervelend is.

Hoewel de vergelijking mank gaat heb je bij het Darten geloof ik twee bonden die beide een WK hebben maar de regels zijn net iets anders. Dat is wel verwarrender.

Dit jaar wordt de NK BBQ ''gekozen' naar aanleiding van een wedstrijd met KCBS rules dat moet toch ook kunnen?
 
Frits zei:
Hugo, begrijp best dat het voor de mensen die normaal hun ziel en zaligheid aan de NK BBQ geven het heel vervelend is.

Hoewel de vergelijking mank gaat heb je bij het Darten geloof ik twee bonden die beide een WK hebben maar de regels zijn net iets anders. Dat is wel verwarrender.

Dit jaar wordt de NK BBQ ''gekozen' naar aanleiding van een wedstrijd met KCBS rules dat moet toch ook kunnen?

Van de LLS ben ik waarschijnlijk degene die het meest heeft met de KCBS style van wedstrijden, en de rest zal meer richting WBQA stijl gaan. Beide wedstrijden hebben hun bestaansrecht.

Ik snap wel je vergelijking met de 2 dart bonden (hoewel ik de ballen verstand heb van darten) maar ik kan me zo voorstellen dat beide een onafhankelijke titel vergeven en dat er dus uiteindelijk 2 teams zijn die zich WK mogen noemen, alleen van een andere bond.

Dit onderscheid zie ik nu niet binnen de BBQ wereld en ik zou dan ook het liefst de titel NK BBQ verbonden willen houden met de huidige WBQA stijl en een nieuwe titel (of reeds bestaande Grand Champion) voor de KCBS competition zien. Maak er bijvoorbeeld NK KCBS 2013 van ipv NK BBQ. Misschien moet de huidige titel NK BBQ dan wel veranderen in NK WBQA maar dan is het in ieder geval duidelijk.
 
Ik vind het ook jammer, hoewel ik de KCBS-stijl persoonlijk toffer vind is het geenszinds te vergelijken met wat op een NK/BK/EK wordt bereidt. Het is gewoon anders en dan vind ik het raar dat het dezelfde titel het ene jaar aan het ene kampioenschap wordt uitgereikt en dezelfde titel het jaar erop aan een ander kampioenschap.

De vergelijking met het darten vind ik zelfs nog niet ver genoeg gaan: ik vergelijk het meer met de titelbeker voetbal (geen idee hoe die bij jullie heet ;) ) die in 2013 geven wordt aan de beste rugby-ploeg omdat het ook een sport met een bal is.

Voor mij is er dit jaar "geen NK" BBQ als ik dit nieuws lees, en dat vind ik wel heel jammer!
 
Chris het is inderdaad jammer dat er dit jaar geen NK barbecue is zoals vorig jaar.

Ik vind wel dat de Tony Stone op en top barbecue is. Je zal er geen frituur of sous vide gegaard vlees tegenkomen. Ook vindt ik de wijze van jureren vele malen professioneler, dan bij een NK of BK.

Het feit dat er bij de TS veel meer Nederlandse teams mee doen laat wel zien dat deze manier van wedstrijd barbecuen een groter draagvlak heeft.

 
Frits zei:
Chris het is inderdaad jammer dat er dit jaar geen NK barbecue is zoals vorig jaar.

Ik vind wel dat de Tony Stone op en top barbecue is. Je zal er geen frituur of sous vide gegaard vlees tegenkomen. Ook vindt ik de wijze van jureren vele malen professioneler, dan bij een NK of BK.

Het feit dat er bij de TS veel meer Nederlandse teams mee doen laat wel zien dat deze manier van wedstrijd barbecuen een groter draagvlak heeft.
Begrijp me niet verkeerd, daar ben ik het ook helemaal mee eens. Mijn voorkeur gaat zelf ook uit naar KCBS maar het verschil tussen KCBS en WBQA vind ik te groot om er dezelfde titel aan te geven.

Een winnaar van een WBQA wedstrijd zal het lastig hebben in een KCBS wedstrijd en omgekeerd evenzeer.
 
Klopt, maar wie bepaalt dat een WQBA wedstrijd belangrijker is dan een KCBS wedstrijd?
 
Ik vind zelf dat een titel als Nederlands Kampioen Barbecue?n meer past bij een evenement als de Tony Stone, waar ook echt gebarbecued  wordt en waar de jurering totaal onpartijdig verloopt. En niet bij een wedstrijd waar mensen hun kip in plasticfolie in een pannetje water op de barbecue mogen koken. En waar ik veldjuryleden hoor zeggen dat ze iets te gaar vinden maar vervolgens wel de maximale score geven omdat diegene en het team waar gejureerd wordt toevallig beide moderators zijn van hetzelfde forum. Dus misschien heeft die NK titel wel aan het verkeerde toernooi gehangen bij gebrek aan een toernooi waar het beter bij past?

En bij het laatste BK in Belgi? waar de sponsoren deel uitmaken van de jury en ze bordjes krijgen met de teamnaam er op. Denk je nu echt dat ze een team dat ze sponsoren een lage score geven? Of een bedrijf dat voor duizenden euro's publieksbonnetjes koopt en door het door hun gesponsorde team laten inleveren om zo de publieksprijs te winnen. Nee, de WQBA is echt de richting die je op deze manier door moet zetten....
 
Frits zei:
Klopt, maar wie bepaalt dat een WQBA wedstrijd belangrijker is dan een KCBS wedstrijd?

Ik denk niet dat de ene wedstrijd belangrijker is dan de ander. Het zijn gewoon verschillende wedstrijden en verdienen hun eigen 'titel'. De titel NK BBQ is nu min of meer vergroeid met WBQA hoewel het wellicht beter is om 2 titels zoals NK KCBS en NK WBQA te creeeren. De titel verklaart dan direct wat voor wedstrijd is gewonnen. In de volksmond zullen beide dan waarschijnlijk wel NK BBQ genoemd gaan worden. Daar heb ik dan wel vrede mee.

noskos zei:
Ik vind zelf dat een titel als Nederlands Kampioen Barbecue?n meer past bij een evenement als de Tony Stone, waar ook echt gebarbecued  wordt en waar de jurering totaal onpartijdig verloopt. En niet bij een wedstrijd waar mensen hun kip in plasticfolie in een pannetje water op de barbecue mogen koken. En waar ik veldjuryleden hoor zeggen dat ze iets te gaar vinden maar vervolgens wel de maximale score geven omdat diegene en het team waar gejureerd wordt toevallig beide moderators zijn van hetzelfde forum. Dus misschien heeft die NK titel wel aan het verkeerde toernooi gehangen bij gebrek aan een toernooi waar het beter bij past?

En bij het laatste BK in Belgi? waar de sponsoren deel uitmaken van de jury en ze bordjes krijgen met de teamnaam er op. Denk je nu echt dat ze een team dat ze sponsoren een lage score geven? Of een bedrijf dat voor duizenden euro's publieksbonnetjes koopt en door het door hun gesponsorde team laten inleveren om zo de publieksprijs te winnen. Nee, de WQBA is echt de richting die je op deze manier door moet zetten....

Ik ben het met je eens dat de jurering op WBQA evenementen zeker minder zuiver is dan bij KCBS als de jury inderdaad weet van welk team ze aan het beoordelen zijn. Ik begreep echter dat bij het NK wel degelijk blind gejureerd werd. Dat er een tafeljury bij zit is voor een team wel leuk omdat de 'kok' dan een toelichting kan geven op hetgeen bereid is en hoe het bereid is. Of er dan opbjectief beoordeeld wordt weet ik niet.

Beide zijn echter echte BBQ wedstrijden. Ik vind het net zo jammer dat zaken als koken met pannen in plastic folie mogen maar ik denk dan altijd maar dat een echt BBQ team wel beter weet.

De publieksprijs bij het BK was inderdaad gekocht, heel jammer maar kennelijk mogelijk. Zo'n team verdient daar in mijn ogen echter geen eer mee....
 
Hugo, als de titel Nederlands Kampioen BBQ vier jaar bij de Tony Stone is uitgedeeld is het dan meer vergroeid met de KCBS?

Laten we wel wezen, wedstrijd barbecuen volgens de KCBS regels leeft veel meer in Nederland en dan vind ik het niet gek dat de Nederlandse winnaar zich Nederlands Kampioen barbecuen mag noemen.

Er is momenteel geen NK volgens de WBQA regels en misschien komt die voorlopig ook niet, wil dat dan zeggen dat er geen nieuwe Nederlands Kampioen barbecuen komt? Of vind je dat de winnaar bij de wedstrijd in Hoogenveen zich Nederlands Kampioen mag noemen? Of het best presterende Nederlandse Team bij de BK?

Wat betreft:

Beide zijn echter echte BBQ wedstrijden. Ik vind het net zo jammer dat zaken als koken met pannen in plastic folie mogen maar ik denk dan altijd maar dat een echt BBQ team wel beter weet.

Vraag eens aan de Zwarte Hand naar de bereiding van hun Kip gerecht!

Vind het zo zonde dat Harry nu allemaal shit over zich heen krijgt in plaats van de waardering die hij en zijn Tony Stone competitie verdienen.



 
ben het met je eens Frits
 
Frits zei:
Hugo, als de titel Nederlands Kampioen BBQ vier jaar bij de Tony Stone is uitgedeeld is het dan meer vergroeid met de KCBS?

Als het daar was begonnen wel ja, vandaar ook mijn suggestie om nieuwe titels in te voeren. Op die manier ben je af van verschillen.

Frits zei:
Laten we wel wezen, wedstrijd barbecuen volgens de KCBS regels leeft veel meer in Nederland en dan vind ik het niet gek dat de Nederlandse winnaar zich Nederlands Kampioen barbecuen mag noemen.

Ben ik met je eens als deze titel al niet 3 x eerder is gebruikt bij een compleet ander soort wedstrijd. En zoals ik al zei zullen beide een recht hebben om zich NK BBQ te noemen maar dan wel met de nuancering om wat voor wedstrijd het gaat.

Frits zei:
Er is momenteel geen NK volgens de WBQA regels en misschien komt die voorlopig ook niet, wil dat dan zeggen dat er geen nieuwe Nederlands Kampioen barbecuen komt? Of vindt je dat de winnaar bij de wedstrijd in Hoogenveen zich Nederlands Kampioen mag noemen? Of het best presterende Nederlandse Team bij de BK?.

Als er geen kampioenschap binnen NL wordt gehouden volgens de regels waar eerder de titel werd vergeven is er geen NK BBQ op WBQA basis wat mij betreft.

Frits zei:
Wat betreft:

Beide zijn echter echte BBQ wedstrijden. Ik vind het net zo jammer dat zaken als koken met pannen in plastic folie mogen maar ik denk dan altijd maar dat een echt BBQ team wel beter weet.

Vraag eens aan de Zwarte Hand naar de bereiding van hun Kip gerecht!

True en iets dat wellicht beter in de WBQA regels vastgelegd moet worden dan. Blijft echter dat beide wedstrijden in mijn ogen BBQ zijn. Het is maar net hoe een team iets aanpakt.

Frits zei:
Vind het zo zonde dat Harry nu allemaal shit over zich heen krijgt in plaats van de waardering die hij en zijn Tony Stone competitie verdienen.

Volledig met je eens, Harry en Mike verdienen alle credit voor het organiseren! En deze discussie is wat mij betreft ook niet als kritiek op hen bedoeld. Het organiseren van zo'n event kost veel tijd, moeite en geregel en daarvoor ben ik hen zeer dankbaar.

Verder dan nog een vermelding van mij dat ik absoluut niets tegen wedstrijden heb volgens KCBS, sterker nog, ik ben van de Lowland Smokers de persoon die juist het meeste heeft met deze wedstrijd en minder met wedstrijden als NK en BK. Het gaat mij dus niet om wat wel of geen barbecue is maar om een titel die, zoals ik al eerder heb aangegeven, nu nog bij het WBQA type wedstrijd 'hoort'. Het opheffen van deze titel en vervangen door een meer genuanceerde titel waaruit blijkt wat voor wedstrijd gewonnen is blijft voor mij een mooie oplossing.
 
Hugo, jullie zijn allemaal van harte welkom bij de BBQ Society Cook Off in oktober!
 
Terug
Bovenaan Onderaan