BasBQ
Beef en Steak

Wijntips - Apple Brined Turkey van Noskos

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.811
Hallo lieve BBQ-vrienden,

Ik maak Apple Brined Turkey van Noskos en wil daar een goddelijke wijn bij serveren.

De kalkoen gaat op de BGE met wat appelhout erbij.

Wie heeft er tips voor me?
 
Ik heb dit gerecht nooit op, dus de vraag is eigenlijk welke smaak overheerst? Blijft er iets van appel over? Overheerst het zoet van de suiker in de Brine of is de rooksmaak overheersend?

Is hij zoetig zet er dan iets licht zuurs tegen aan. Zoek zowieso naar iets dat op hout is gerijpt.

Als je een houtgerijpte Duitse wijn uit bijvoorbeeld Pfalz kunt vinden of anders iets traditionelere Franse Chardonnay (maar wel met genoeg zuren!) dan zit je wel goed.

Een Beaujolais zou ook zomaar kunnen. Dat is een lekkere frisse rode.
 
Even met misses OTP het recept doorgenomen.
1e keus: Chardonnay, maar wel met houtrijping. Bij voorkeur een klassieke, bijvoorbeeld uit de Bourgogne.
2e keur: Riesling (droog). Mooie combi door de citrus tonen.

We zijn benieuwd wat het uiteindelijk geworden is.

Groeten,
Erik
 
Ik drink overal Cane? bij, aan mij heb je niets.
 
Ik ken het recept niet, maar tenzij het sauzig is, zou ik voor wit gaan. Daarbij zou ik denk ik
gaan voor een niet houtgerijpte Chardonnay als de kip aan de zoete kant is, je krijgt dan een wat
frissere witte wijn. Verder zou je ook kunnen denken aan een van aard peperigere Gr?ne Veltliner, maar dat is niet ieders smaak. Mocht
het budget het toelaten dan zou ik ook eens kijken naar een Sancerre of een furmint.
 
Vrienden, nog even terugkoppelen... we hadden bij de op beukenmot koud gerookte zalm een zalige Riesling. Daarna bij de kalkoen twee smaken, een houtgerijpte Chardonnay en een mooie rooie Beaujolais Villages, beide smaakten voortreffelijk al vond ik persoonlijk die beaujolais beter passen door de rook in de kalkoen. Als afsluiter een klassieke kaasplank, echt voortreffelijk! Daarbij een Tawny port van Kopke. Het was echt heerlijk! Dank voor jullie tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan