BasBQ
Beef en Steak

Whole Hog raad gevraagd

 
 

Looney

Kooltjesharker
Berichten
222
Zeer binnenkort mag ik de dertigers achter me laten en aansluiten bij het rijk der veertigers. Om dit heugdelijke feit enigzins wat kracht bij te zetten, heb ik het idee opgevat om een heel varken aan het spit klaar te maken voor de hopelijk vele bezoekers die de weg naar het hooghe noorden willen bereizen teneinde mij te feliciteren :p

Nu heeft mijn slager een BBQ voor hele varkens, compleet met spit, motor enz..  Het spit is circa 130cm lang, bruikbaar circa 110cm.

Nu mijn vragen:
- Hoe zwaar mag het varken zijn of wordt dit gelimiteerd door de lengte van het spit?
- De buikholte kan ik vullen heb ik gezien, waar mee kan ik dit het beste/lekkerste doen?
- Ik verwacht toch al snel een uurtje of 8 a 10 bezig te zijn met het beestje, kan ik het beste stoken op houtskool of, zoals ik op foto's van het forum heb gezien (Triple-T team), met "gewoon" hout?

Alvast bedankt...
 
Nou ik schat toch ook wel een kilo of 25 a 30.

Wat betreft het stoken op hout of kolen dat zal altijd een beetje je eigen keus blijven.
Hout is wat bewerkelijker dan kolen maar vindt het wel veel leuker.
Hout moet je eigenlijk stoken weg van het varken en dan de gloeiende sintels er onder scheppen.
Ook zou het mooi zijn om te kunnen stoken naast het varken zo dat het vet cq vocht niet op je vuur bed valt.

Suc6 er mee en mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Peter de stoker van het Trippel-T varken.
 
peter +1
 
Terug
Bovenaan Onderaan