BasBQ
Beef en Steak

Whiskysaus

Van Lieverlee

Vuurmaker
Berichten
51
Als nieuw lid was ik eens aan het rondsnuffelen op het forum en hier bij de gerechten viel het me op dat er geen whiskysaus recept tussen stond. Dus neem ik het maar op me dit poep simpele recept met jullie te delen. Zelf gemaakt is hij namelijk zoveel lekkerder dan de bekende standaard saus die bij iedere gemiddelde Nederlander zomers op tafel staat tijdens de 5 gangen vlees bbq met stokbrood met kruidenboter.

De ingrediënten (ongeveer naar verhouding, ik maak hem namelijk iedere keer iets anders)

4 el mayonaise (op yoghurt basis kan ook voor een gezondere saus maar is niet mijn favoriet)
2 el ketchup (of 1 el ketchup en 1e curry voor een iets kruidiger resultaat.
1 el whisky (oftewel een scheutje naar smaak, teveel maakt de saus niet lekkerder en zonder is het lang niet zo lekker. De whisky maakt echt dit recept.
1 el citroensap (of ik pak als basis Belgische mayonaise, daar zit al citroen in)

Het geheel samen in een kom, even door roeren en klaar!

Je kan de saus verder op smaak brengen met bijvoorbeeld:
Wat peper
Chili poeder/vlokken
Sambal/tabasco
(Gerookte-)paprikapoeder
Enz.

Voor de ambachtelijke touch snijd ik vaak nog een bosje peterselie klein en meng deze erdoor
 
Ga ik eens proberen!

Groeten van Robert
 
Ik maak de saus meestal ook zelf, peper doe ik er zeker in, redelijk veel zelfs.

En, maar dit is alleen voor de liefhebbers, in plaats van een doorsnee whisky, probeer eens met een geturfde whisky zoals bv Ardbeg. Super lekker.
Maar wel steeds met een beetje toevoegen en proeven want kan vlug te veel overheersen
 
Meestal pak ik de goedkoopste fles die ik heb. Maar rokerig is ook lekker idd, maar daar is de vrouw wat minder fan van.
 
Nooit aan gedacht om dit zelf te maken. Leuk komt op de to-do-list !
 
Terug
Bovenaan Onderaan