BasBQ
Beef en Steak

Whiskey roken?

Bronin

Tondelzoeker
Berichten
13
Dag allemaal,

Een vriend van me was laatst ergens geweest waar ze (goedkope) whiskey hadden gerookt op de kamado, waardoor deze een lekkere diepe smaak kreeg. Iemand hier enig ervaring en/of handleiding voor? Hoor het graag, dank alvast!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk
 
Leuk idee, welke whisky hebben ze gerookt? Met welk hout en hoelang? Neem aan koud roken ivm verdamping van dat lekkere spul?!
 
Leuk idee, welke whisky hebben ze gerookt? Met welk hout en hoelang? Neem aan koud roken ivm verdamping van dat lekkere spul?!
Dat hoop ik dit weekend te horen! Hoopte dat iemand hier toevallig al ervaring had.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk
 
Er wordt ook dikwijls geroosterde eik (blokjes of snippers) in de wisky gedaan, dat geeft ook een oud gerijpte, gerookte smaak.
Om dat proces te versnellen kan je een pompje met bruissteen voor een aquarium in de wisky leggen voor enkele uren tot dagen 😉
20 jaar oude wisky in een paar dagen verzekerd.
De drank natuurlijk wel filteren na behandeling.
 
Er wordt ook dikwijls geroosterde eik (blokjes of snippers) in de wisky gedaan, dat geeft ook een oud gerijpte, gerookte smaak.
Om dat proces te versnellen kan je een pompje met bruissteen voor een aquarium in de wisky leggen voor enkele uren tot dagen 😉
20 jaar oude wisky in een paar dagen verzekerd.
De drank natuurlijk wel filteren na behandeling.

Het verschil is wel dat je dan "getoast" hout in je whiskey doet en niet gaat roken.

Maar waarom niet roken, zelfs warm roken op <70°c, dan verdampt de alcohol in principe niet.
Moet toch een andere beleving geven.
 
Over whisky en rokerig gesproken btw:

Bbq saus van Octomore😋

FB_IMG_1668706895476.jpg
 
Die zou ik toch wel kopen als ik hem tegen zou komen

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
 
Ik heb zo’n smoking gun, daar zat een receptje/idee bij om whisky koud te roken. Dat gaat per glas, maar je kan gewoon je whisky met een csg roken. Hoe lang is naar smaak natuurlijk.
De smoke hun handleiding zegt een grote bak, daar je glas in. Eikenmot in de gun en dan vol blazen met rook. 5 minuten laten staan en proeven.
 
Het heeft even geduurd, maar het proces geprobeerd met een tube smoker en appel hout. Goedkope whiskey gekocht en proberen maar.

Ongeveer een halve liter whiskey in een rvs schaal en 30-45 minuten (koud) roken. De geur is heerlijk, nu 24 uur wachten en proeven maar!
IMG-20221121-WA0008.jpg
PXL_20221121_185630856.jpg
PXL_20221121_192535253.jpg
PXL_20221121_193939448.jpg
PXL_20221121_200731479.jpg


Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk
 

Bijlagen

  • PXL_20221121_200729337.jpg
    PXL_20221121_200729337.jpg
    104 KB · Weergaven: 62
  • PXL_20221121_193941850.jpg
    PXL_20221121_193941850.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 75
Ben zeer benieuwd!
Meerdere samples gemaakt om na verschillende bewaartijden te proven neem ik aan (y)
 
Ik kan me voorstellen dat er met zo'n groot oppervlak en een enigszins verhoogde temperatuur ook best wel wat alcohol vervliegt. Dan ga je wel onder de 40% uit komen en dan is het geen whisky meer 😉
Maar als het smaakt... 👍
 
Mooi experiment zo!

Had het er vandaag met een slijter over. Je zou eigenlijk de whisky heel langzaam moeten roeren door bijv een pompje achtig iets. Zodat al het whisky de rook meekrijgt en niet alleen de toplaag. Of denk je dat je met de proporties waarmee je nu werkt voldoende smaak erin kan krijgen?
 
De whiskey is verrassend lekker en de rooksmaak is er mooi ingekomen. De batch heeft +/- 35 minuten gerookt (koud) en heeft een heerlijke diepe rooksmaak (appel hout). Echt aan te bevelen!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan