BasBQ
Beef en Steak

Whiskey houtsnippers!!

 
 
 
 
 

MarBQ

Gerijpt
Berichten
3.192
die gaan we kijken, altijd leuk en nu helemaal.
 
Leuk dat ze hier aandacht aan besteden. Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt en ik vraag me echt af of je dit terugproeft in het vlees. Iemand die hier goede of slechte ervaring mee heeft?
 
Ik heb deze snippers al gebruikt, als je aan ze ruikt ben je al dronken ;). In het begin van het roken kan je het wel ruiken, naar verloop van tijd wordt het gewoon eiken.
Maar voor het verhaal is het prachtig!
 
Ruiken die je ze zeker, Ik geniet er elke keer weer van als de zak open gaat  ;D
Wat Frits zegt, tijdens de eerste paar minuten ruik je het zeker, en proeven doe ik het ook. (maar dat kan ook zijn omdat ik de ribbels met JD heb besproeid  :p )

Maar ff zonder dollen kan me niet herinneren dat ik er iets merk. Misschien iets voor een test  ;)
 
Ik denk dat ze tot dezelfde conclusie komen als Frits en ik. Je ruikt het wel. Maar de uiteindelijke smaak is gewoon eiken. Dat is zo zwaar dat het de subtiele whiskey tonen wegvaagt.
 
Datzelfde zul je met karntonvatenhout of zurebommenvatenhout ook wel hebben.
 
noskos zei:
Ik denk dat ze tot dezelfde conclusie komen als Frits en ik. Je ruikt het wel. Maar de uiteindelijke smaak is gewoon eiken. Dat is zo zwaar dat het de subtiele whiskey tonen wegvaagt.
+1

De eik proef je, de whisky niet. Maar het ruikt wel heerlijk :)
 
Ik vond het op z'n zachts gezegd nou niet bepaalt hun sterkste uitzending.

Waar ging het nou om?

Waren die vaten 60 jaar oud? Ja, zelfs ouder.
Waren het echt vaten waar Schotse single malt whiskey in gezeten heeft? Ja.
Kon je de whiskey terug proeven in het eindresultaat? Ja, maar het was heeeeel subtiel.

En als het nou allemaal nep was geweest? Was het dan net zo'n mega schandaal geworden als het paardenrundvlees? Ik denk het niet.

Het waren mooie beelden uit Schotland, maar verder was het een uitzending van niks deze keer. En dat vind ik jammer want ik ben een grote fan van de Keuringsdienst.

Wie was die BBQ kampioen eigenlijk? Ik had nog nooit van hem gehoord! ;)
 
Piet, het was inderdaad niet hun beste aflevering.

Die BBQ Kampioen is Ralph de Kok, Nederlands Kampioen barbecue 2010. Ralph is ook eigenaar van het BBQ Paleis en kok voor de Weber Grill Academy in Velp.

De vergelijking had trouwens tussen Eikenhouten Whisky blokken en gewone Eikenhouten blokken moeten zijn. Dat was jammer, maar vond het vooral storend dat het product de hele tijd in twijfel getrokken wordt en dat degene die laat blijken dat het wel degelijk klopt een beetje ondergeschoven wordt.

Maar ik heb al een hele zak gebruikt van het hout, maar smaak technisch is er volgens mij nauwelijks verschil met gewoon eiken. Maar het verhaal achter deze blokken is geweldig en ik ga ze vaker gebruiken
 
Leuk om te zien, maar inderdaad summiere conclusie. Heb hier thuis ook wat whisky chunks van vuur en rook, maar ik ben dan nog geen rookexpert, maar drink wel graag een malt op z'n tijd  8)
 
Vlgs mij gaat het bij de keuringsdienst niet om het aan het licht brengen van een schandaal, maar om het achterhalen of het klopt wat er op de verpakking staat In zoverre vond ik het juist een geslaagde aflevering, want het toonde aan dat je geen knollen voor citroenen kocht bij zo'n zakje wiskeyhout.

Misschien dat we daardoor verbaasd zijn  :p
 
Ben ik dan de enige die vind dat de kok van Restaurant As een betere smoked chicken had moeten maken? Zo'n handje rookmot bovenop een berg gloeiende kolen fikt in 5 minuten weg, dan heb je weinig rooksmaak aan je kip,
 
Jord +1
 
Jord nog een keer +1. Meel op vuur geeft kort een leuk vuurwerk, maar rook?
Whiskey snippers dus gebruiken voor wat het is: een leuk verhaal voor de gasten,  verder gewoon rook. Voor de hele echte kenner heel misschien met een beetje meer smaak, maar ik zou het dan wel eens dubbelblind getest willen zien, want hoe mooier het zakje, hoe lekkerder het hout, meestal...
 
Je hebt gelijk Jord, dat niet alleen die blokken zijn bedoeld voor op de barbeque niet in de steenoven.

Denk dat we een leuk filmpje moeten maken met twee barbecues, twee stukken vlees, 1 met whiskey hout en 1 met gewoon eiken en dat naar ze opsturen. wie wil het filmpje maken?

El Fumarole, het hout ruikt echt super, je wordt er bijna gelijk dronken van ;). Op het werk heb ik het ook eens gebruikt, als je ze het rookhout erbij laat ruiken vinden ze het nog lekkerder ;).













 
Jord zei:
Ben ik dan de enige die vind dat de kok van Restaurant As een betere smoked chicken had moeten maken? Zo'n handje rookmot bovenop een berg gloeiende kolen fikt in 5 minuten weg, dan heb je weinig rooksmaak aan je kip,

Ik denk en mag hopen dat het hier slechts om de show ging  ;) ::)
En dat er normaal meer rook bij komt kijken
 
Daarbij gebruikte de "rookexpert" beuken. Gek h? dat dat dan anders smaakt dan eiken?!?
 
Haha beuken versus eiken, sja mild hout, power hout, allemaal plantjes ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan