BasBQ
Beef en Steak

WGA versus BGE Mini

 
 

KamadoRobert

Stoker
Berichten
354
Beste BBQers,

Al jaren in het bezit van een WGA, die steevast meegaat op vakantie. Tot nu toe eigenlijk alleen simpel op gegrilled. Sinds kort “echt” aan het BBQ-en met een Kamado Joe Junior en dat bevalt heel goed. Vooral de low&slow en rook mogelijkheden samen met de perfecte temperatuurregeling vind ik fantastisch.

Nu begon ik met mijn vriendin voorzichtig een gesprekje voor een “kamado erbij”. Vooral handig als er meerdere gerechten of een hele maaltijd tegelijk bereid dient te worden. Maar, opperde ik, als we zo’n kleintje erbij nemen, dan kunnen we die ook op vakantie meenemen. Er werdt tot mijn lichte verbazing niet direct “nee” gezegd en nadat we een BGE Mini “live” hadden gezien bij de Hanos kreeg ik min of meer toestemming.

Ik heb er nog geen besteld, omdat de prijs best wel heftig is (zelfs meer dan de Joe Junior, die groter is, maar minder draagbaar). En we hebben dus ook nog de WGA.

Zoveel mensen, zoveel meningen, maar toch ben ik benieuwd wat jullie er van denken. WGA blijven gebruiken op vakantie of toch de BGE Mini erbij?

Groeten van Robert
 
Ik zou zeggen, spierballen kweken en die joe junior gewoon mee slepen. Hou je meer geld over voor vlees

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
De WGA scheelt heel wat ook in gewicht m mee te nemen.
En de isolerende werking van een kamado is op je vakantie adres ook niet echt nodig lijkt mij. Of je moet naar IJsland oid gaan natuurlijk
 
Ik weet niet hoe jij op vakantie gaat maar alleen al het pak volume en het gewicht van een keramische mini bbq zou mij al tegen houden. Dus ik houd het maar ‘simpel’ bij een WGA. Het vraagt inderdaad iets meer skills om te temp onder controle te houden.
 
Ik heb thuis een bge en grote Webers en ik vind het daarom erg leuk om met de WGA op avontuur te gaan. Indirect kan daar ook prima mee, al heb je dan veel minder oppervlak. Ik vind het primitieve juist heel erg leuk! Ik gebruik Ecobrasa blokjes en als je die strak op stapelt dan hou je nog verrassend veel ruimte over voor je vlees.

Zelfs roken doe ik ermee. Zalig.

Ik zou echt heel graag een Small of Minimax willen hebben, ik ben echt dol op kamado en op bge in het bijzonder, maar ik zou die dan niet meeslepen op vakantie.

Net als een matje en een slaapzak in plaats van je king size Auping mee op vakantie vind ik dat geklooi met de WGA juist zo leuk en charmant!
 
Ik zou er bijvoorbeeld ook heel primitief een leuke vriendin bij hebben op vakantie, maar toch gaat mijn vrouw mee, dat dan weer wel...
 
Ik weet niet hoe jij op vakantie gaat maar alleen al het pak volume en het gewicht van een keramische mini bbq zou mij al tegen houden. Dus ik houd het maar ‘simpel’ bij een WGA. Het vraagt inderdaad iets meer skills om te temp onder controle te houden.
Met z'n tweeën in zon grote ouwe vierkante Volvo 940, dus ik zou ook de Kamado joe classic nog mee kunnen nemen wat ruimte betreft. Moet ik op het vakantieadres wel ff een buurman met spierballen hebb, die heb ik namelijk niet .

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ik heb de Petromax Atago voor onderweg, ook een fijn en veelzijdig ding!
 
Als je een BGE mini voor ogen hebt, dan zou ik zelf voor een minimaxi gaan. Die is qua hoogte gelijk aan de mini, maar qua rooster gelijk aan een small.
Qua vervoer ben ik altijd een beetje huiverig met keramiek. Vandaar dat ik zelf gekozen heb voor een WGA voor onderweg, die daarnaast ook nog eens een handigere vorm heeft. Maar toch vind ik zo'n minimaxi wel helemaal geweldig.
 
Als je een BGE mini voor ogen hebt, dan zou ik zelf voor een minimaxi gaan. Die is qua hoogte gelijk aan de mini, maar qua rooster gelijk aan een small.
Qua vervoer ben ik altijd een beetje huiverig met keramiek. Vandaar dat ik zelf gekozen heb voor een WGA voor onderweg, die daarnaast ook nog eens een handigere vorm heeft. Maar toch vind ik zo'n minimaxi wel helemaal geweldig.
Dan is de KJ junior de verstandigere optie:
  • Vergelijkbaar grilloppervlak (34cm vs 33 van de BGE)
  • Lichter (31 vs 35 kg)
  • Stuk goedkoper (€450 vs €900)
 
Dan is de KJ junior de verstandigere optie:
  • Vergelijkbaar grilloppervlak (34cm vs 33 van de BGE)
  • Lichter (31 vs 35 kg)
  • Stuk goedkoper (€450 vs €900)

Ja, inderdaad, de KJ Junior is in vergelijking met de Minimax de betere keuze. Maar KJ heeft geen kleiner model. De BGE Mini is draagbaarder en makkelijker te vervoeren.

We hebben besloten de KJ Junior te groot te vinden om mee te slepen op vakantie. Qua kamado komt alleen een Mini formaar kamado in aanmerking.

Groeten van Robert
 
Wij hebben een BGE mini gehad, en inmiddels al weer een paar jaar geleden verkocht.
Ook hebben wij een WGA, die gaat nooit meer weg.;)
Uitleg: De WGA is veel praktischer dan de BGE mini het lijkt wel of er meer op de WGA kan dan op de BGE.
dat komt omdat je efficienter met het oppervlak kunt omgaan Soms is rond beter soms rechthoekig)
Over het meenemen maar te zwijgen, een WGA zeul je zo overal mee naartoe, daar is hij ook voor ontworpen, klein gereedschap enzo kun je in de BBQ vervoeren, het is en blijft een koffertje.
Mocht je het gewicht dat je moet meezeulen niet erg vinden zou ik eerder voor de BGE Minimax gaan, die is net iets groter dan de mini.
Onze ervaring van de mini is dat hij wel erg mini is.:)
 
OK, tegen alle beter weten in wordt er morgen een BGE Mini bezorgd :)

De toestemming van de wederhelft en de nieuwsgierigheid van een “eitje erbij” heeft toch de doorslag gegegen. De WGA gaat nog niet de deur uit dus de mogelijkheden zijn alleen maar uitgebreid. Ook hoop ik dat de rode Kamado Joe Junior en de BGE Mini elkaar niet bijten :rolleyes:

Bedankt voor de reacties!

Groeten van Robert
 
Heel veel plezier ermee! En je lawel even weten hoe het bevalt, qua gewicht en pakformaat etc?

misschien stap ik ook nog over......
 
Inmiddels heeft de BGE Mini zijn plek gevonden naast de Joe junior. Heerlijk, extra grillruimte kunnen inzetten wanneer je het nodig hebt.

Nu mee op vakantie! En het bevalt goed, hoor. Eenvoudige gerechtjes maar wel met die typische smaak sappigheid. Helemaal tevreden!

20200822_130853.jpg


20200822_134249.jpg


20200823_141719.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan