BasBQ
Beef en Steak

WGA gebruiken

A

aiza

Gast
En voor een wga, halve starter? Ik ben er nog niet uit hoe ver ik hem onder moet open zetten en of ik ook beide schuifjes tegelijk moet open zetten of dat ook 1 kant werkt.
 
Ik heb je berichtje even gesplits van het onderwerp waar je in gepost had omdat het daar niets mee te maken had. Wat wil je precies weten over je WGA?
 
Aiza, hoeveel kolen of briketten je wil gebruiken ligt aan het formaat van je briketten. Meestal heb ik de helft in gebruik, leg van te voren even de koude briketten op je kolenrooster dan weet je precies hoeveel je nodig hebt. Deze doe je dan in je starter en als ze goed branden kan je beginnen

Let op: gebruik maar 1 laag briketten anders wordt het te heet!

Wil je maximale hitte zet dan alle schuiven open, voor normaal gebruik zet ik ze op de helft, low en slow schijnt ook te kunnen maar dan vrijwel alles dicht.

Tip: leg een dubbele laag aluminiumfolie onder je kolenrooster, je maakt hem dan veel eenvoudiger schoon.
 
Hoi!

Hoe doe ik het? Ik heb briketten en deze leg ik plat tegen elkaar aan op het onderrooster, een soort plat matje van 1 laag. Zonder deksel kan het luchtrooster aan beiden kanten dicht blijven staan, maak niet veel uit in deze fase. Als er veel wind is zet ik ze dicht en anders zet ik ze alvast een klein stukje open (zie onder). Grill rooster eraf anders krijg je vieze en ongezonde aanslag hierop..

Dan pak ik lampolie, jawel, en spuit gelijkmatig de kolen nat. Heb het niet gemeten, doe het op gevoel, ongeveer 0,1 liter, een klein theekopje vol is mij inschatting. Dan direct aansteken. Je wacht tot het vuurwerk weg is (5 minuten) en het niet meer rookt. De WGA is aan. Grill rooster erop en wachten totdat de kolen grijs zijn.

Dan zet ik de zijluchtroosters een klein stukje open. Vanuit onderste stand zo'n 5 mm omhoog aan beide kanten. Dat is vaak voldoende. Dan zijn alle gaten maar 1 mm open ongeveer.

Schoonmaken? De WGA kan zelfs in de vaatwasser ;-).

Opmerkingen: ik gebruik lampolie. Dit is goedkoper dan aanmaakolie en rookt minder dan spiritusblokjes. Je ziet het ook branden (geel, en ja ook met wat rook maar valt mee tenzij je binnen BBQ-ed ;-) ) wat ik persoonlijk veiliger vind dan aanmaakolie welk net als spiritus onzichtbaar brandt. Wel direct aansteken als je het op de kolen hebt gespoten. Bij aanmaak olie moet je het in laten trekken maar bij lampolie krijg je dan meer rook doordat de onverbrande olie in de kolen trekt.

Deksel zoveel mogelijk dicht houden maar luchtroosters laat ik altijd vol open staan. Met het deksel open is het een grill en dan (gezien de korte afstand kolen / grill) is hij voor mij altijd "te heet". Of ik de zijroosters open of dicht zet, maakt niet veel uit.

Na gebruik alles dicht (zij- en deksel roosters) en na 30 minuten is hij vrijwel koud. Je kan dan een keer of 3 met je kolen doen (afhankelijk van je gerecht).

En natuurlijk elk weekeinde minimaal 2 keer oefenen ;-).

Groet, Alexander.
 
Chris +1

Toen ik de regel met "lamp olie" tegenkwam dacht ik meteen gadverdamme  ???
 
Mini starter van ecobrasa, benodigde kooltjes erin, dat is afhankelijk van wat je gaat doen, direct of indirect.

Dan twee bruine geperste hout aanmaakblokjes op je kolen rooster aansteken en de starter er overheen zetten. De ventilatie open zodat je trek hebt in de starter.

Weglopen, eten voorbereiden wat dan ook.

20 minuten later mooie witte briketten.

Dit alles zonder gevaar, vieze chemicali?n etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Tja ik doe het zo en kom er openlijk voor uit!  ;)

Er komen ook geen BBQ delen in de rook van de lampolie waarvan ik later ga eten en de WGA gaat regelmatig de was in. Ik vind dat er verschil is tussen welke vloeistof je gebruikt. Lampolie brandt heel rustig (het vuur "loopt" zo'n cm per seconde) en zichtbaar en na een paar minuten is het uit met weinig rook/walm. Als ik dit vergelijk met spiritus (gevaarlijk want onzichtbaar en is meer explosief / snel, het "woef" effect) en aanmaakblokjes (walmen, zwak en branden niet geheel op) dan valt het gevaar mee. Niets is 100% veilig, de bodem uit de brikettenstarter kan er ook uit vallen, en de inhoud op je slippers.

De brikettenstarter gebruik ik ook op de 57 OTP maar op de WGA is het verdelen lastiger en moet het meer precies ivm. met de kleinere afstanden tussen briketten en rooster. De vraag ging ook over het aansteken van een WGA.

Probeer het eens!

Groet, Alexander.
 
Ik heb voor de WGA en low and slow sessies een mini starter, daarmee krijg ik de kolen prima op hun plekje. Mocht ik het nog een dwarsligger hebben pak ik een oude goedkope bbqtang en leg ik hem op de plek.
Het is duidelijk dat de meerderheid van het forum het aansteken met een starter doet met duidelijk aangegeven redenen. Vanuit het forum streven wij zo'n veilig mogelijke manier na. Het staat je natuurlijk vrij je eigen workflow na te streven.
 
Overigens gebruik ik de bruine aanmaakblojes (in combinate met starter) ook niet vaak meer. Ik vind de chemische paraffine erin ook niet echt lekker en die zwarte rook gaat toch ook eerst langs je briketten. Als je de briketten in de WGA legt en dan aansteekt dan heb ik idee dat de rook boven de briketten wordt geproduceerd en anders wordt de rook door de bruine / witte blokjes onder de starter gevormd en gaat dus langs de briketten.

Heb nu een "milieuvriendelijke onkruidvernietiger", een propaanbrander van de Action voor het verwijderen van onkruid. Kan mij niet voorstellen dat dit echt milieuvrindelijk is (gemaakt in China, hierheen verscheept, aluminium bus met propaan etc.).  Daar maak je ook je kolen snel mee aan. Natuurlijk niet ongevaarlijk want er komt een vlam uit.  :D

Gewoon een minuutje onder de starter houden (voor de OTP57) of van boven af op het kolenmatje in de WGA.

Groet, Alexander.
 
ik gebruik de bruine aanmaak blokjes van de AH, daar is werkelijk niks mis mee.

Ook ik raad het gebruik an aanmaak vloeistof, welke dat dan ook is, ten stelligste af.
 
Feit blijft dat het aansteken met vloeistof onveiliger is t.o.v. de ander beschreven methodes.

Ik hoor vaker mensen zeggen dat ze lang genoeg wachten zodat alle schadelijke stoffen al zijn verbrand voordat het vlees op de Q gaat. Dit vind ik persoonlijk nog de minste zorg aangezien dit alleen speelt wanneer het vlees erop gaat wanneer de vloeistof zelf nog min of meer brand en de kolen nog niet op temperatuur.

Afhankelijk van welke vloeistof die je gebruikt zijn er andere gevaren zoals eventueel inademen van schadelijke damp en/of rook en belangrijker een groter brandgevaar door het wegvloeien van de gebruikte vloeistof. Ik weet dat hier het tegenargument voor is 'ja, maar ik let altijd goed op' en dat is zo tot het bij de 150ste keer wel mis gaat door onoplettendheid.

En als je aanmaakblokjes hebt die walmen, dan heb je de verkeerde aanmaakblokjes. De bruine blokjes die ik gebruik (Bonfire) bevatten geen paraffine o.i.d. en branden schoon en helemaal op.
Minder risico's en die 10 minuten die ik langer moet wachten voordat de kolen op temperatuur zijn, die vallen in het niet bij de totale tijd die een BBQ-sessie duurt. En dan heb ik het niet alleen over Low & Slow.

Dat andere leden mogelijk hier andere idee?n over hebben en met vloeistof de Q aanmaken; prima en zelf weten, maar ik sta er volledig achter dit niet op dit forum wordt gepromoot en dat dit ten sterkste wordt afgeraden.

En ja, ik heb het wel eens fout zien gaan bij een kennis die ook de BBQ met vloeistof aan stak. Gelukkig in een heel ver verleden voordat ik mij serieus met BBQ bezig ging houden en ook goed afgelopen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

 
los van de hoeveelheid kooltjes en welke starter vindt ik de 1-pits gasbrander van de Action ( 14,=) nog steeds de meest veilige en schone manier om houtskool of briketten op te starten.
 
Klopt maar je neemt je gasbrander niet overal mee naar toe ;) ander probleem met de gasbrander is dat als je te lang wacht de brander zoveel warmte genereert dat de brander smelt!
 
Frank54 zei:
los van de hoeveelheid kooltjes en welke starter vindt ik de 1-pits gasbrander van de Action ( 14,=) nog steeds de meest veilige en schone manier om houtskool of briketten op te starten.

Hier is ook wel een gevaar aan.
Neem aan dat je de brander bedoeld welke in het bijgevoegde document staat.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=ontploffende%20gasbrander%20koffermodel&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCAQFjABahUKEwiJ6uPZxZbHAhXIDiwKHQk0B28&url=https%3A%2F%2Fwww.nvwa.nl%2Factueel%2Fnieuws%2Fnieuwsbericht%2F2050441%2Fwaarschuwing-niet-koken-op-koffergastoestel-door-ontploffingsgevaar&ei=GWvEVcn5KsidsAGJ6Jz4Bg&usg=AFQjCNHkt462hyBiZmkT1u6uvPVk_qYvKQ
 
Terug
Bovenaan Onderaan