BasBQ
Beef en Steak

Welke wildschaar?

 
 
 
 

LuMbErJaCk

Kooltjesharker
Berichten
154
Om roadkill chicken te maken wil ik een wildschaar kopen, maar niet voor de prijs van een Wusthof, meer iets van rond de 30 euro.
In het voorjaar had er al eens een bij de Sligro gekocht, maar die roestte al voordat ik hem goed en wel gebruikt had.
Die omgeruild en precies hetzelfde probleem trad weer op met de nieuwe, dus deze ook teruggebracht en mijn geld keurig teruggekregen.
Maar goed, nou heb ik nog steeds geen wildschaar, welke raden jullie aan?

Ik zag deze van Leifheit, maar daar staan ook geen reviews bij.
 
Tja, bij Bollie dot com staan er meer als voldoende.
Ik heb jaren geleden eens een schaar van Zwilling in Duitsland gekocht.
Voldoet prima.
 
Tja, bij Bollie dot com staan er meer als voldoende.
Ik heb jaren geleden eens een schaar van Zwilling in Duitsland gekocht.
Voldoet prima.
Ik ook al jaren in gebruik en geen spatje roest alleen de sterkte valt me wat tegen ik vind hem wat slapjes maar zoals je zegt hij voldoet goed.

 
Eerste vraag, wat wil je er mee knippen?
Voor het "open" knippen van kippen vind ik een wildschaar totaal overbodig en zelfs onhandig.
Op het werk gebruiken we hiervoor gewoon een scherp mes, kip met de pootjes omhoog zetten en vanuit de achterkant in een beweging met het mes naar beneden.
Dit kost 5 seconden.
Wil je de kip halveren: open vouwen, mes in het kraakbeen zetten en je bent er zo doorheen. Kost je nog eens 5 seconden.
Hier kan geen schaar tegen op. Geldverspilling en onnodig gepruts.

Wil je echter poten of kleine botten knippen is er voor mij maar eentje die werkt:

Er is werkelijk waar geen betere, de rest is rommel. Maar dat is slechts mijn professionele mening .
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Dit is de mijne na ruim 10 jaar intensieve dienst omdat ik er oa ook honderden konijnenkarkassen mee heb geknipt :)
Geen krachtpatser inderdaad maar voor kippen heb je zeker niets zwaarders nodig....

IMG_3247.jpeg
 
Ik gebruik ook altijd gewoon het mes. Voor die paar keer per jaar dat ik het gebruik vind ik het onzin om weer iets extra in de la te hebben liggen 😉
 
ik heb er een tijdje geleden eens eentje bij ali besteld.

Wilde geen plastic handgreep maar volledig inox:

link

Doet wat ze moet doen.
 
Ik gebruik gewoon een snoeischaar. Als je er takken mee door kan knippen lukt zo'n kippenboutje ook wel
 
Inderdaad echt afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Hier gebruiken we al tijden afwisselend (net welke het dichtstbij is) een Fissler keukenschaar of een wildschaar van merk "cheapass" Beiden roesten niet en hebben ook geen enkel probleem met kippenbotjes. Veel verder dan het knippen van een kip komen wij ook niet. Geloof dat voor dat soort werk de kwaliteit niet zo belangrijk is. Wil je er echt wild mee gaan knippen dan kan je beter de adviezen van anderen opvolgen

IMG_20211127_002853015.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan