BasBQ
Beef en Steak

welke rub kan ik het beste gebruiken

 

heroldvd

Sprokkelaar
Berichten
29
Ik weet niet of dit het juiste topic is
Maar ik wil graag wat verschillenden rubs gaan uit proberen en die via vuur en rook aanschaffen.

Er zijn zoveel verschillenden de soorten dat ik niet weet welke ik het beste kan kiezen.

Ik wil er een voor de pulled pork of andere varkensvlees b.v sparibs,
en voor kip.

Welke raden jullie aan.

alvast bedankt,
 
het is een kwestie van smaak. Wil je juist een hele pittige of een hele zoete? Persoonlijk ben ik erg fan van de big bob gibson en de slap yo daddy original rub. Allebij erg zoet, met een pittige nasmaak.
 
Er zijn wel een een paar fijne rubs bij Vuur en Rook ;)

Voor Pulled Pork - Bad Byron's Butt Rub
Voor Ribs - All purpose rub BBQ Guru
Voor Kip - Plowboys Yardbird
 
Ben het wel met Tom eens, wat is je smaak ?,  dit bepaald je rub. Ik vind de Big bob Gibson idd erg goed en zoals Frits aangeeft de Butt rub. Deze laatste is wel pittiger dus een eerste keer wat spaarzaamer gebruiken. Verder is Todds Dirt bij mij nogal favoriet, vaak op kip, maar deze verwerk ikzelf veel meer in bijgerechten zoals deeg en aardappels.
 
bij ons thuis houden we vooral van pittig eten dus zou de butt rub misschien een goede keus wezen.
is deze aan te raden om eventueel ook te gebruiken bij spareribs.

in ieder geval bedankt al voor de reacties
 
heroldvd zei:
bij ons thuis houden we vooral van pittig eten dus zou de butt rub misschien een goede keus wezen.
is deze aan te raden om eventueel ook te gebruiken bij spareribs.

Ja hoor gaat prima, als je het te pittig vind kan je een rub ook verdunnen met bijv extra riet/basterd suiker en milde paprika.
Verder zijn bijna alle Cajun/Bajou style rubs pittig, dus misschien kan je je daar een beetje op richten.
 
Je kunt ook zelf iets maken, zoals memphis dust (recept van amazingribs.com), een hele fijne rub waar je lekker zelf aan kunt sleutelen:

Ingredients
3/4 cup firmly packed dark brown sugar
3/4 cup white sugar
1/2 cup paprika
1/4 cup Morton's kosher salt
1/4 cup garlic powder
2 tablespoons ground black pepper
2 tablespoons ground ginger powder
2 tablespoons onion powder
2 teaspoons rosemary powder

Mengen en rubben maarrrrr!
 
Ik heb zojuist deze 3 rubs besteld ;D


Bad Byron's Butt Rub
Big Bob Gibson Seasosing & dry Rub
Sweet Swine o Mine Championship BBQ Rub (zag hem staan op de site van noskos)

ik ben benieuwd hoe ze zullen smaken

allemaal bedankt voor het advies
 
jij kunt eventjes vooruit! Mooie rubs...
 
Prima rubs hoor!
 
Goede keuzes!
 
Soms vraag ik me wel eens af of er ook slechte keuzes te maken zijn in rub-land. Een enkel rubje (met name de nederlandse poedertjes) wil wel eens wat te zout zijn, maar ik ben er nog nooit ??n tegen gekomen die echt tegenviel.

Van de rubjes die je nu hebt aangeschaft ken ik alleen de Big Bob en die is picobello. Ik ben benieuwd wat je van die andere vindt!

Maar in the end....maakt de echte pitmaster natuurlijk zijn eigen rubs en sausjes.... ;D
 
Er zijn ook rubs waar ik niet vrolijk van word hoor ;) Die metalen potjes van de Jumbo zien er mooi uit maar die ene rub is net of je tomatensoeppoeder gebruikt. Bah. Dat was voor ik de reviews op mijn blog deed. maar die had zeker een 1 gekregen.
Verder zijn heel veel van de rubs min of meer hetzelfde, een basis van zout, peper, paprika en dan wat variaties met kruiden en pepers. Die smaken allemaal min of meer hetzelfde en zijn prima als basis, je kunt dan lekker met je saus het verschil maken.

Dan zijn er rubs die met kop en schouders boven het maaiveld uitsteken. Dizzy Pig is zo'n fabrikant, alles is anders en lekker (op ??n na maar dat is persoonlijk ;) ), de rub van Harry is zo Europees dat hij opvalt, Don Marco's rubs die ik geproefd heb zijn lekker, Big Bob en nog een paar. Die scoren dan ook hoger op mijn blog. En buiten wat daar staat heb ik nog heel veel staan. ;)
 
De rubs zijn binnen  ;D

Zondag gaan we weer de pulled pork maken dit keer 5 kilo besteld kan ik gelijk de butt rub voor de eerste keer uitproberen.

Past deze rub een beetje bij het wedstrijdrecept van noskos?

null_zpse7b1518d.jpg
 
Chef Martin welke saus heb je gebruikt de  Noskos? Sweet & Smokey BBQ saus of een andere
 
Terug
Bovenaan Onderaan