BasBQ
Beef en Steak

Welke pizzasteen

Starry

Tondelzoeker
Berichten
19
Ik wil graag een pizzasteen hebben om te gebruiken op m’n Masterbuilt kamado. Ik zie ze van diverse gerenomeerde merken voorbij komen en vraag me af of er nou verschil in zit? Ik neig zelf naar de steen van Kamado Joe. Zit hier nou veel verschil in met de steen van The Bastard, die gewoon €10 duurder is?
 
Volgens mij is het bijna allemaal 'kaal' keramiek en is geen enkel verschil. Enkel in dikte of diameter, verder niet.
 
Ik heb die van Grill fanatics, zit een serveerrekje bij maar gebruik ik niet.

Waarom ik deze heb? Niet te duur en 2cm dik

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk
 
Ik heb de Kamado Joe pizzasteen gekozen. Was goedkoper vs bijvoorbeeld de steen van The Basterd/Grill Guru.
Voor wat het waard is zijn de Basterd/GG 2 cm dik vs 1,5 cm van de KJ. Maak me er weinig zorgen om, Kamadobjorn BBQ (zeker even opzoeken op YouTube!) heeft er jaren perfecte pizza's op gemaakt*.

P.s. wel een tip: koop een aantal RVS moeren (m16 of nog iets groter) om tussen je heat deflector en pizza steen te leggen. Zo kan je de heatdeflector hoog in je BBQ plaatsen (en de Q goed heet krijgen) maar hou je wat ruimte tussen de heat deflector en pizza steen zodat de hete lucht er ook onder door kan. Zie dit filmpjes van Kamadobjorn (ik gebruik zelf M24 moeren en leg ze gewoon plat, werkt ook).


* hij is inmiddels over gegaan naar een veel dikkere steen custom made direct geïmporteerd uit Italië. Maar die zal een andere prijsklasse zijn ;)
 
Mijn ervaring met pizzastenen van 1 cm is dat ze snel barsten. Heb er zeker al wel vier gehad. Inmiddels al een jaar of vijf een mooie dikke pizzasteen van 2 cm. Een dikkere steen houdt volgens mij ook beter de warmte vast.
 
Qua duurzaamheid zal er misschien ook een verschil zitten in soort keramiek wat is gebruikt.
Overigens houdt een 2cm steen zeker beter warmte vast (in vergelijking met een 1,5cm steen heb je toch 33% meer steen opgewarmd in de kamado liggen). Hoeveel beide dingen in de praktijk verschil maken durf ik niet te zeggen. Ik ben gewoon voor de aantrekkelijke prijs gegaan ;)
 
Ik gebruik de "pizzasteel"! Een pizzasteen van staal.. Leuk ding, onbreekbaar, kan alleen roesten, dus wel seasonen. Je kunt er ook vlees of vis op grillen. Google er maar eens op....
 
  • Leuk
Waarderingen: Iglo
Ja die kan je daarvoor gebruiken, maar dan heb je toch ook nog een heat deflector nodig? Met andere woorden: dan moet je nog zo’n steen erbij hebben.
Hoeft niet perse, in het verleden wel eens met alleen de steen gemaakt en dat is te doen. Heb recent een D&C systeem gekocht bij de makro daar zit een deflector bij dit werkt wel iets fijner.
 
In principe kan je de deflector plate als pizzasteen gebruiken. Maar dat wil niet zeggen dat het een hele goede keus is.
Het probleem is dat de deflector plate de hitte echt direct krijgt en daardoor zo heet is en minder goed te controleren, dat je pizza kan verbranden.
zelf gebruik ik die dus waarvoor het bedoeld is, als hitteschild en warmhoud plaat ;). Het merk pizzasteen maakt eigenlijk niks uit. Het gaat behalve de grootte eigenlijk om de dikte.
Hoe dikker de steen, hoe langer het duurt eer hij warm is, maar ook hoe langer hij warm blijft. Dit is belangrijk omdat de steen afkoelt op het moment dat je er een koude pizza oplegt. De interne warmte zorgt ervoor dat het deeg van de onderkant gaart. Als je meerdere pizza’s maakt ga je merken dat de onderkant langzamer gaat garen. Bij de dikkere stenen is meer hitte en tijd gaan zitten in het verwarmen, maar daardoor duurt het dus ook langer voordat je ‘last’ gaat krijgen dat het langer duurt eer je bodem gaar is

Een Cadac steen kan makkelijk 4 pizza’s aan als hij goed opgewarmd is, daarna ga je wel iets merken. Een bge steen is twee keer zo dik, daar kan je makkelijk 8 pizza’s op maken.
 
In principe kan je de deflector plate als pizzasteen gebruiken. Maar dat wil niet zeggen dat het een hele goede keus is.
Het probleem is dat de deflector plate de hitte echt direct krijgt en daardoor zo heet is en minder goed te controleren, dat je pizza kan verbranden.
zelf gebruik ik die dus waarvoor het bedoeld is, als hitteschild en warmhoud plaat ;). Het merk pizzasteen maakt eigenlijk niks uit. Het gaat behalve de grootte eigenlijk om de dikte.
Hoe dikker de steen, hoe langer het duurt eer hij warm is, maar ook hoe langer hij warm blijft. Dit is belangrijk omdat de steen afkoelt op het moment dat je er een koude pizza oplegt. De interne warmte zorgt ervoor dat het deeg van de onderkant gaart. Als je meerdere pizza’s maakt ga je merken dat de onderkant langzamer gaat garen. Bij de dikkere stenen is meer hitte en tijd gaan zitten in het verwarmen, maar daardoor duurt het dus ook langer voordat je ‘last’ gaat krijgen dat het langer duurt eer je bodem gaar is

Een Cadac steen kan makkelijk 4 pizza’s aan als hij goed opgewarmd is, daarna ga je wel iets merken. Een bge steen is twee keer zo dik, daar kan je makkelijk 8 pizza’s op maken.
Klopt, ik gebruik nu deflector van de d&c en daarop met moeren de standaard pizza steen. Voor mij werkt dit perfect maak niet mega veel pizza's tegelijk
 
Ik zou ff wachten tot 15 mei. Dan komt er een corderiet steen in de aanbieding bij de Lidl voor 9,99. Diameter 38cm
 
Koop een chamottetegel bij groenebouwmaterialen.nl. Dan heb je een steen van 4 cm dik en ideaal voor het maken van pizza's. Met gemak meerdere achter elkaar. Voor mijn Bastard large heb ik deze pas geslepen door de hoeken af te ronden. Dan past hij ook zo op de roosterhouder en kun je het rooster uit de q houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan