BasBQ
Beef en Steak

Wederom warmgerookte zalm (die een avondsnack werd)

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Omdat het zo verrekte lekker is, wilde ik weer warm gerookte zalm maken. De bedoeling was als avondeten, maar ik geloof dat ik nog wat moet schaven aan mijn proces.... :D

De zalm eerst ingesmeerd met zout, peper, dille, paprikapoeder, kerriepoeder en knoflookpoeder. Gewoon om eens te kijken hoe dat uitpakt met paprika en kerrie :)

2014-07-23183048.jpg


Iets van 1,5 uur laten intrekken (in de koelkast).

Ondertussen de Q voorbereid. De bedoeling was om een beduidend lagere temperatuur te krijgen, dus voor mijn gevoel een stuk minder kooltjes gebruikt. Het bleek echter (alweer) alsnog veel te veel te zijn, zodat de temperatuur toch weer op de 170-200 graden uitkwam. Mijn temperatuurbeheersing van de Q still sucks major and even that is an understatement  :-S

Een aantal puntpaprika's op de Q gelegd als bijgerecht (helaas geen foto).

Ik had de paprika's laten 'marineren' in een mengsel van olijfolie en een smokey bbq marinade mix voor vlees. Leek me leuk om te kijken hoe die smaak uitpakt.

Nadat de paprika's klaar waren, moest het helaas apart van de zalm doen omdat mijn Q maar 47 cm is en het er allemaal niet oppast, de zalm uit de koelkast gehaald en.... eraan gedacht dat ik nog geen rookhout in het water had gezet. Dat alsnog gedaan en maar weer even gewacht. Het rookhout was eigenlijk ook bedoeld voor de paprika, dus dat ging weer lekker.

De zalm  ingesmeerd met mosterd, nog wat peper en bruine basterdsuiker.

2014-07-23202434.jpg


Vervolgens de zalm op de Q gelegd, om te constateren dat ik alsnog vergeten was het rookhout op de Q te leggen. Goed bezig vandaag :-O

Zalm er weer af, rookhout erop, en na een paar minuten de zalm er weer op.

2014-07-23202622.jpg


Nadat de kerntemperatuur 45 graden geworden was, de zalm eraf gehaald.

2014-07-23205335.jpg


Daarna opgegeten :)

2014-07-23205536.jpg


De puntparika's nog voorzien van wat balsamico en als bijgerecht gegeten.

2014-07-23200321.jpg



Uiteindelijk werd het geplande diner dus een avondsnack  X(

Het goede nieuws was, dat ik het alleen moest opeten en er dus geen ge?rriteerde gasten in mijn nek stonden te hijgen :)

De smokey bbq kruidenmix op de puntpaprika was een prachtig idee. In de smaak was er zo mogelijk nog minder dan nul van te proeven. Een echte aanrader dus  :-O


Blijf ik dus weer dooremmeren met die temperatuur. Hoe weinig kool moet je eigenlijk in een 47cm Weber gooien om een lage temperatuur te krijgen (100-150 graden)? Nou nog minder dan nu blijkbaar dus we modderen maar weer verder.


Thanks for watching. It almost becomes a soap opera  B-)
 
je hebt dan echt maar weinig kooltjes nodig, en je schuiven bijna dicht houden
 
Ik zou het op ongeveer 15 kooltjes houden
 
Hahaha ik zit hier wel even te lachen om je verslag. Top geschreven! en zoooooo herkenbaar hihi.
Gelukkig heb je best wel lekker gegeten en zo zie je maar weer, van je fouten kan je leren
Weer een reden om nogmaals te Q-en en dan een paar (of heel veel ) dingen anders doen!


En euhhh leuk bord trouwens! Zijn wel "in" hier!
 
Lin zei:
Hahaha ik zit hier wel even te lachen om je verslag. Top geschreven! en zoooooo herkenbaar hihi.
Gelukkig heb je best wel lekker gegeten en zo zie je maar weer, van je fouten kan je leren
Weer een reden om nogmaals te Q-en en dan een paar (of heel veel ) dingen anders doen!

Het lijkt eerder dat ik veel dingen anders moet doen dan een paar. Ik moet me echter beheersen en telkens maar weinig aanpassen. Want als het dan wel goed gaat, is het handig als je ook weet waardoor het nu opeens wel lukt.  :blush:

Wonderen zijn leuk, zolang ze maar reproduceerbaar zijn  :D


Lin zei:
En euhhh leuk bord trouwens! Zijn wel "in" hier!

Poeh, die borden heb ik echt al een hele tijd. Volgens mij al wel langer dan tien jaar.

Heb ik toch weer iets retro in huis  B-)
 
Lin zei:
En euhhh leuk bord trouwens! Zijn wel "in" hier!

Poeh, die borden heb ik echt al een hele tijd. Volgens mij al wel langer dan tien jaar.

Heb ik toch weer iets retro in huis  B-)


Haha dat retro heb ik ook! En Camiel ook volgens mij!
 
Ziet er fantastisch lekker uit die zalm!
ik heb ook moeten lachen het was inderdaad heel herkenbaar
temperatuur laag houden is lastig. Je went ook aan je q en het gaat je zeker lukken.
misschien scheelt het om andere brandstof te gebruiken?
ik weet niet of dat wat uitmaakt, maar er zijn hier best deskundigen die dat wel weten ;)

Desalnietemin je resultaat was mooi!
 
Ik ben begonnen met de gangbare Weber long lasting.

Bevielen op zich wel goed, maar omdat ik toch wat vaker de Q gebruik en kokosbriketten beter voor het milieu zijn, en iedereen ze hier schijnt te gebruiken, gebruik ik nu kokosbriketten.

In mijn geval van Intratuin (Fire Up).

Ik denk dat ik maar eens een sessie zonder vlees moet proberen met 10-15 kooltjes of zo en kijken hoe het dan gaat met de temperatuur. Lijkt me alleen een uitdaging om zo'n kleine hoeveelheid in de starter aan te maken.

Wat ik me echter dan afvraag. Moet de onderste schuif dan altijd bijna dicht? Of kan hij wat verder open naarmate je minder kooltjes gebruikt?

Ik vind het namelijk heel lastig om de temperatuur constant te houden als de schuif zo'n beetje dicht moet. Als de schuif dicht is, dan zie je toch dat de temperatuur inzakt. En als ik hem maar een klein beetje open doe, schiet de temperatuur alweer omhoog.

Misschien moet ik uiteindelijk toch maar overgaan op Dammer of Ecobrasa kokos? Of maakt dat niet zo veel uit als je als kokos (Fire Up) gebruikt? Ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel verschil merk tussen weber en de Fire Up kokos. De kokos geeft ook wel relatief veel as. Ik heb nu ook meer 'zwarte' as in mijn Q liggen achteraf. Dus niet verbrand maar omdat het as is ook niet herbruikbaar.
 
Lin zei:
Lin zei:
En euhhh leuk bord trouwens! Zijn wel "in" hier!

Poeh, die borden heb ik echt al een hele tijd. Volgens mij al wel langer dan tien jaar.

Heb ik toch weer iets retro in huis  B-)


Haha dat retro heb ik ook! En Camiel ook volgens mij!

Klopt, zijn nog steeds prima bordjes.

btw, ziet er lekker uit die zalm! lust ik zeker te weten, zelfs als ontbijt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan