BasBQ
Beef en Steak

Weber universele rookbox

Frakke

Tondelzoeker
Berichten
14
Hoi,

Had een tijdje geleden eens een Weber rookbox cadeau gekregen. Jammer genoeg op de gasbbq nog niet gebruikt.

Nu was mijn vraag of ik deze kan gebruiken op mijn kamado. Kan ik deze dan gewoon op de RvS grill leggen, of direct in De kolen. Dit laatste twijfel ik daar de box volgens mij een zwarte lak heeft en deze dan zal verbranden.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

274568-274568-images_main-weber-universele-rookbox-ecommerce.jpeg
 
Misschien niet direct het antwoord wat je wil horen, maar wat zegt de handleiding?
 
Zou voor chunks gaan.
Scheelt schoonmaken
Meer verspreide rook.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Misschien niet direct het antwoord wat je wil horen, maar wat zegt de handleiding?
Die heb ik jammer genoeg niet meer. Is in principe ook eentje voor op een gasbbq. Deze mag dan dadelijk op het rooster.
Vroeg me gewoon af of iemand ook hier ervaring mee had op een Kamado. Daar het rooster hier hoger ligt heb ik geen idee of deze ook gaan roken (na een tijdje zowiezo waarschijnlijk) Qua roken totaal geen ervaring , vandaar de vraag. Heb ook een zak chunks, dus dat ga ik zeker ook proberen. Maar heb nog 2 zakken hout snippers en zou deze ook willen gebruiken ;-)
 
Een smokerbox zet je in principe niet direct in het vuur.

Op een kamado werkten chunks sowieso het beste.
Snippers kan, maar het nadeel is dat ze maar heel even rook geven en snel opbranden.

Je zou als je een aslade hebt de snippers bij een warme kamado hierin kunnen doen, zo liggen ze niet direct in het vuur en heb je er wat langer plezier van.

Anders de snippers lekker gebruiken voor alles wat minder dan 10 minuten rook nodig heeft.
Dan zou je ze kort kunnen weken in water, dat geeft je net wat speling om het deksel te sluiten voordat alles in de hens vliegt.
 
Zo’n groot ding op je kolen verstoort je luchtstroom en het is helemaal niet nodig.
Blokjes rookhout werken het beste. En anders kun je altijd snippers gebruiken. Plaats ze dan om je vuur heen zodat ze niet meteen weg zijn.
 
Dank je wel voor de info Noskos, Morgen eens proberen. Hou je hier op de hoogte ;-)
 
Is dus zeer goed gelukt Noskos, dank je wel. Had terug de MOINK Balls gemaakt en na het insmeren voor de laatste bak enkele houtsnippers rond de vuurhaard gedaan. Na enkele minuutjes zag je rook ontwikkelen en de Balls hadden echt een zeer lichte rooksmaak tov de vorige keer. Bedankt voor de info.
 
En snel opgebruiken die snippers en blokjes kopen, veel handiger 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan