Beef en Steak

Weber Summit vs. Kamado - Waarom een Weber Summit geen keramische kamado is (en dat ook niet hoeft te zijn)

Kobe

Tondelzoeker
De afgelopen tijd heb ik me verdiept in het verschil tussen een Weber Summit en een keramische kamado. Eén ding is duidelijk. Op beide toestellen kun je uitstekend koken. Daar gaat het niet om. Maar hoe je ermee werkt verschilt totaal.

De Weber Summit voelt als een moderne versie van de klassieke kettle. Hij reageert snel. Je kunt de luchttoevoer makkelijk bijstellen. Rooster draaien of iets aanpassen heeft meteen effect. Tweezone-koken werkt goed. Dat directe en actieve koken past bij mij. Ik wil grip hebben en kunnen ingrijpen als dat nodig is. Wat ik ook fijn vind aan de Summit is dat vertrouwde technieken zoals de snake method gewoon werken. En hij biedt iets extra’s. Je kunt de kolenhoogte instellen. Hoog voor grillen. Laag voor low and slow. Op een standaard kettle is die mogelijkheid er niet. Daar zit het rooster vast.

De kamado vraagt een andere aanpak. Door de dikke wanden houdt hij warmte lang vast. Als hij eenmaal op temperatuur is blijft hij stabiel. Maar bijsturen gaat niet makkelijk. Indirect koken doe je met deflector plates of via de roosteropstelling. Niet door de kolen te verplaatsen of de luchtstroom snel te regelen. Je hebt dus meer planning nodig. En geduld. Het werkt goed maar het is een totaal andere ervaring.

Wat me opvalt is dat er vaak verwarring ontstaat. Sommige YouTubers en verkopers doen alsof de Weber Summit een keramische kamado is. Dat klopt niet. Ze gebruiken dan technieken die bij een kamado horen. Zoals vaste luchtinstellingen of deflector plates. En vervolgens vinden ze het toestel lastig te beheersen. Maar dat komt omdat ze het gebruiken alsof het iets anders is. De Summit werkt zoals een kettle. Alleen dan slimmer. Als je hem op die manier inzet komt hij echt tot zijn recht.

Er is nog iets wat ik wil benoemen. Kamado’s worden vaak neergezet als het ultieme toestel. Ze hebben een bepaald imago. En een stevig prijskaartje. Dat maakt ze aantrekkelijk voor winkels en merken. De marges zijn groter dan op een klassieke kettle of een Summit. Daardoor zie je ze vaker in de kijker staan. En daarom zijn veel reviews wat eenzijdig positief.

Dat wil niet zeggen dat een kamado slecht is. Helemaal niet. Een goed model is degelijk en levert mooie resultaten. Maar wat je minder vaak hoort is dat je met een goedkopere Weber net zo goed uit de voeten kunt. Zeker als je weet wat je doet. Alleen daar valt minder aan te verdienen. Dus dat verhaal hoor je niet zo vaak.

Mijn conclusie is simpel. Kijk naar je eigen kookstijl. Wil je snel kunnen reageren? Dan past een Summit goed. Zoek je rust en lange bereiding zonder veel actie? Dan is een kamado iets voor jou. En let op. Laat je niet alleen leiden door marketing of prijs. Niet elke review is gebaseerd op juist gebruik. Begrijp wat je koopt. En gebruik het zoals het bedoeld is. Dan haal je er het meeste uit.

Wat zijn jullie bevindingen of bemerkingen?

Ik kan me goed vinden in je redenering! Ik vraag me alleen af; is er ook een rotisserie verkrijgbaar voor de Summit? Een spit is voor mij echt een ‘must have’

Weber is absoluut een goed merk met hele mooie
En goede BBQ's en ja ik heb het ook op een weber kettle geleerd, ik heb hem nog en die gaat echt niet weg.
Maar ga nou niet zeggen "een goedkopere weber"
Als je een Kamado gaat vergelijken met de Summit. De Summit is een mooi apparaat maar zeker niet goedkoop, eerder wat overprized voor half dubbelwandig plaatstaal. En dat is niet negatief bedoeld want op zich vind ik het een prachtapparaat maar 1200 euro is niet goedkoop.
Tegenwoordig is overigens veel overprized in de BBQ wereld.
Overigens is de Primo Oval de enige keramische BBQ die je wel zuiver indirect kunt stoken zoals een kettle of de Summit door de kolen aan 1 kant te houden.😉

Volledig eens met @Ewald .
Prima BBQ de Summit, paste toen prima in het budget ( toen "slechts € 950,-" ) en ben er nog steeds blij mee.
Ik had enige schrik van de lager geprijsde budget keramieke tegenhangers en vergeleek dus met de duurdere merken waarbij ik vanaf ca € 1500,- begon met een kleiner oppervlak.
Daarbij wist ik ook nog niet hoe heftig ik het BBQ virus had opgelopen.......
Vindt hem wel veel stabieler dan mijn kettle maar dat kan ook met mijn "skills" te maken hebben.
Mocht ik weer voor de keuze staan? Geen idee eigenlijk wat ik zou doen :)
Gezien het materiaal etc zou een "Fair price " wat mij betreft max het dubbele van een WMT mogen zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan