BasBQ
Beef en Steak

Weber Rookrek voor WSM review

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Vandaag het weber rookrek (Weber 7472 Expandable Smoking Rack) binnen gekregen en direct in gebruik genomen. Dit zijn mijn eerste bevindingen.

Plus punten:
- het geheel is steviger dan dat ik verwacht had op basis van de foto's
- het rek staat stevig op/in de WSM, het klemt zich als het waren vast doordat de staanders naar buiten worden gedrukt
- worsten ophangen gaat erg makkelijk
- eenvoudig schoon te maken (Zie http://www.bbqgenootschap.nl/forum/materiaal/weber-rookrek-voor-wsm-review/msg118095/#msg118095)

Toch ook wat verbeter puntjes:
- twee rails om iets op te hangen is een beetje weinig, er is ruimte voor drie ? vier (zie foto)
- het rek blijft niet staan buiten de WSM hierdoor is het erg lastig om alles in ??n keer op de WSM te zetten zodat de deksel er niet zo lang af hoeft.

De vishaken heb ik nog niet getest, binnenkort maar eens wat visjes op de kop tikken.

Op de WSM met 3kg aan worsten en twee ge?mproviseerde rails:
IMG_6113_zps14a8a568.jpg
 
Waar zit de BUY-now knop ;). Bedankt voor het delen.
 
Op het schoonmaken moet ik toch een beetje terug komen. Met de hand gaat het schoonmaken van het rekje redelijk, meer is in principe ook niet nodig aangezien er geen eten op ligt. Vooral de scharnierpunten zijn lastig spik en span te krijgen. Aan de andere kant kan het rek gewoon in de vaatwasser en dan  is het natuurlijk wel heel makkelijk.

Daarnaast heb ik behoorlijk wat werk gehad om de (resten) tape van de vishaken af te krijgen, maar dat is natuurlijk eenmalig. ;)
 
Ziet er goed uit. is toch wel heel handig denk ik.... op de verlanglijst!.

 
Heel mooi, zou je mij de maten kunnen geven. Eens kijken of ik zelf zoiets in elkaar kan zetten. Als je daar geen problemen mee hebt natuurlijk. Jij hebt er tenslotte voor betaald. :D
 
Eddeped zei:
Heel mooi, zou je mij de maten kunnen geven. Eens kijken of ik zelf zoiets in elkaar kan zetten. Als je daar geen problemen mee hebt natuurlijk. Jij hebt er tenslotte voor betaald. :D

Geen probleem hoor, heb zelf ook getwijfeld om het zelf te maken. Ik werd over de streep getrokken door een kortingsbon van fonq ;) Welke maten wil je weten?

De diameter is iets groter dan die van de WSM, je moet een beetje kracht zetten om de ESR er in te passen hierdoor wordt het rekje er mooi ingeklemd.
- dikte draad 6mm
- hoogte 155mm
Bovenkant rechthoek:
- lengte 295mm
- breedte 248mm

De dragers waar de worsten aanhangen liggen er los op zodat je deze er makkelijk van af kan halen. Ik wil er 1 ? 2 bijmaken, alu hoekprofiel leek mij een goede kandidaat.
 
uipko zei:
Eddeped zei:
Heel mooi, zou je mij de maten kunnen geven. Eens kijken of ik zelf zoiets in elkaar kan zetten. Als je daar geen problemen mee hebt natuurlijk. Jij hebt er tenslotte voor betaald. :D

Geen probleem hoor, heb zelf ook getwijfeld om het zelf te maken. Ik werd over de streep getrokken door een kortingsbon van fonq ;) Welke maten wil je weten?

De diameter is iets groter dan die van de WSM, je moet een beetje kracht zetten om de ESR er in te passen hierdoor wordt het rekje er mooi ingeklemd.
- dikte draad 6mm
- hoogte 155mm
Bovenkant rechthoek:
- lengte 295mm
- breedte 248mm

De dragers waar de worsten aanhangen liggen er los op zodat je deze er makkelijk van af kan halen. Ik wil er 1 ? 2 bijmaken, alu hoekprofiel leek mij een goede kandidaat.

Bedankt, ga ik eens over nadenken hoe ik dit zelf kan maken.
 
Mooie review.
Kan niet wachten tot we de vis review krijgen...

Jesse
 
ja, zou ik ook doen, maar was niet de bedoeling hoor, sorry
 
Handige accessoire, mooie review!
 
Even een vraagje in het algemeen, misschien dat iemand het weet. Deze racks zijn bedoeld voor de WSM, maar ik vraag me af of de 22" versie van dit rookrek daar ook op een OTP 57 past en wel zo dat het deksel nog sluit. Ik zat eraan te denken om deze in combinatie met een stacker te gaan gebruiken op mijn OTP, vandaar...

http://www.barbecuestacker.com/index.html

Groeten,

Mark
 
Ik heb hier WSM 47 en OTS 47, rookrek past zeker niet op de OTS. Het rookrek is ongeveer twee maal zo hoog als de deksel van de OTS dus ik vermoed dat dit voor de 57 versie niet anders is. Misschien dat stacker plus deksel wel in de buurt komt qua hoogte.
 
Aangezien het deksel van de WSM 57 veel hoger is dan van een 'gewone' 57 bbq zal het nooit gaan passen.
 
Lowietje72 zei:
Aangezien het deksel van de WSM 57 veel hoger is dan van een 'gewone' 57 bbq zal het nooit gaan passen.
En daarom dus dat hij het ook met een stacker wil gaan gebruiken  :-/

Mijn eerste ingeving is dat dit niet gaat lukken omdat de sluiting van het deksels bij een WSM anders is dan bij een OTP. Bij een WSM valt/zit het deksel in de rand van de middenring terwijl bij een OTP het deksel over de rand heen gaat. Dus hierbij zit het onderste deel van de ketel 'in' het deksel. Je hebt dus bij een OTP geen rand waar je het rookrek in kan plaatsen. Geen idee of de stacker die je gaat gebruiken daar een oplossing voor heeft.
 
DanBras zei:
En daarom dus dat hij het ook met een stacker wil gaan gebruiken  :-/

Mijn eerste ingeving is dat dit niet gaat lukken omdat de sluiting van het deksels bij een WSM anders is dan bij een OTP. Bij een WSM valt/zit het deksel in de rand van de middenring terwijl bij een OTP het deksel over de rand heen gaat. Dus hierbij zit het onderste deel van de ketel 'in' het deksel. Je hebt dus bij een OTP geen rand waar je het rookrek in kan plaatsen. Geen idee of de stacker die je gaat gebruiken daar een oplossing voor heeft.

Dat is ook helemaal waar........ Heb je er zelf al enige tijd een in gebruik en dan vergeet je gewoon een best wel belangrijk detail.  :blush: :blush:
 
DanBras heeft een goed punt op de OTP heb je geen rand om het rookrek op te zetten. Als de hoogte van de stacker voldoende is zou je dit met een aantal boutjes onder in de stacker kunnen oplossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan