BasBQ
Beef en Steak

weber pizzasteen

 
 

lollie-be

Kooltjesharker
Berichten
110
Vandaag voor mijn vaderdag een weber GBS pizzasteen gekregen.  B-) B-)

Ik ben direct wat zitten opzoeken.
Ik zou graag weten of de informatie die ik gevonden heb klopt.

- Briketten in een cirkel leggen
- Steen eerst nat maken
- Steen op de weber
- weber temp 250?
- Bloem opstrooien
- Pizza erop
- 8 min later klaar

Klopt dit zo'n beetje?
 
steen nat maken doe ik niet, ik laat hem rustig op temperatuur komen.
ik gebruik mais meel voor op mijn steen.

maar je moet je weber goed hoog opstoken, ik vind 250 graden wel aan de lage kant
 
Zou hem iig ook niet nat maken, maar langzaam op temperatuur laten komen.

Temperatuur is afhankelijk van het deeg dat je gebruikt! :)
 
lollie-be zei:
Leo zei:
ik gebruik mais meel voor op mijn steen.

is dit hetzelfde als maizena?

Is maizena nu hetzelfde als maismeel? Nee. Niet helemaal. Maizena is namelijk maismeel waaruit de vetten en eiwitten zijn weggewassen. Zo blijft pure zetmeel over en dat is bij uitstek geschikt om te binden. Maar we maken er ook wel pudding of vla van.
De bloem (meel) die we in de keuken gebruiken is vrijwel altijd tarwebloem. Dat is veel meer dan maizena een basis. Voor sauzen, voor taarten en koekjes en voor brood
 
Ah ok. Ma?zena hebben we thuis. Dus dan toch maar op zoek naar maismeel dan.
 
Polenta is ook van mais gemaakt ;)
 
lollie-be zei:
Ah ok. Ma?zena hebben we thuis. Dus dan toch maar op zoek naar maismeel dan.
maismeel kan je vinden in de rahman supermarket in de zwevegemstraat. Verkoopt men daar als semoule.
 
Ik zou de ateen 15 minuten laten opwarmen.
De weber kan vrij snel 250 graden zijn maar de steen heeft iets langer nodig.

Is het met pizza niet zo dat 350 graden beter is?

Of kan de steen dat niet aan.
 
Hermanusb zei:
Ik zou de ateen 15 minuten laten opwarmen.
De weber kan vrij snel 250 graden zijn maar de steen heeft iets langer nodig.

Is het met pizza niet zo dat 350 graden beter is?

Of kan de steen dat niet aan.

Nope, ligt aan het deeg dat je gebruikt!
Verder gooi ik op de steen een beetje Semola (iets grover).
 
Hmm. Interressant draadje. Blijf ik even volgen
 
Morgen zal ik heel waarschijnlijk pizza's proberen op de mastertouch. Nog verdere tips zijn zeker welkom.
Morgen eens kijken in de AH of ze daar ma?s meel hebben. Kzou eigenlijk nog een tweede brikettenstarter moeten hebben, want met 1 zal ik niet voldoende hebben denk ik.
 
Uhm, hoe warmen jullie de steen langzaam op.
Coco in de starter en zodra het brandt in de Q. Laat je dan de deksel open of zo? Of doe je het geheel anders.
 
lollie-be zei:
Morgen zal ik heel waarschijnlijk pizza's proberen op de mastertouch. Nog verdere tips zijn zeker welkom.
Morgen eens kijken in de AH of ze daar ma?s meel hebben. Kzou eigenlijk nog een tweede brikettenstarter moeten hebben, want met 1 zal ik niet voldoende hebben denk ik.
Ik zou, zeker voor de eerste keer pizza maken, beginnen met een bakpapiertje onder de pizza. Ik knip ze uit ter grootte van de pizza, en trek ze eronderuit als de bodem hard begint te worden (na een minuut of 3).
Zeker met de pizza op de steen leggen scheelt dit een hoop frustratie.... ;)

En vergeet de camera niet!
 
Bedankt voor de tip.
 
richard0501 zei:
Ik gebruik altijd gewoon tarwe griesmeel, rolt de pizza zo van de plank, op de steen, en komt hij er makkelijk af

+1
 
Tarwe griesmeel. Nog nooit van gehoord
Even googlen
 
Griesmeel is idd top, middel of fijn kan allebei. Pizza bodem op de griesmeel uitrollen glijd hij zo van je schieter af. Als je een koren molen tegen komt daar hebben ze het zeker, de betere super zal het ook wel hebben. Griesmeel is niets anders dan grofgemalen tarwe. Ook erg lekker als je zelf pastas maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan