BasBQ
Beef en Steak

Weber MTP - 110-130 graden?

Tukkr86

Tondelzoeker
Berichten
4
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb mij zojuist al voorgesteld in het hiervoor bestemde forum onderdeel.

Sinds vorig jaar ben ik het bezit van een Weber Master Touch Premium (scharnier, met charcoal ring en diffuser plate). Afgelopen weekend wilde ik voor de eerste keer 'low n slow' burnt ends gaan maken op de Weber, mijn pva:
  1. 1800 gram Livar buikspek zonder zwoerd netjes in stukjes gesneden en met een rub ingesmeerd.
  2. Mijn charcoal ring gevuld met kokosbriketten van het merk Fire-Up.
  3. Daartussen 2 stukjes rookhout gelegd.
  4. Een tweetal Weber natural lighter cubes aangestoken en in de midden van de gevulde charcoal ring gelegd.
  5. Diffuser plate erop, grill rooster erop (incl. temp meter op het rooster).
  6. Bakje gevuld met kokend water en op het rooster geplaatst.
  7. Bovenste rooster geheel open en de onderste op de rookstand.
  8. Bij 100 graden heb ik vervolgens de buikspek erop geplaatst.
WhatsApp Image 2022-03-20 at 10.19.00 AM.jpeg


WhatsApp Image 2022-03-20 at 10.47.06 AM.jpeg


Tot dusver ging het goed. Na een 20 tal minuten begon de temperatuur echter als een malle op te lopen naar de 140, 150, 160 en 170 graden. Het maakte eigenlijk niet uit hoe dicht ik de boel draaide hij bleef gewoon verwarmen. Mijn vermoeden is dat ik teveel kolen in de kolenring heb gedaan en dat er op een bepaald moment teveel kolen aan zijn gegaan. Het resultaat was dat ik een mooi stukje vlees had verpest :(

Zojuist heb ik opnieuw een poging gedaan (alleen nu zonder vlees). Dit keer heb ik echter een "snake" gemaakt om mijn kolenring heen (dus aan de buitenkant) en de binnenkant van mijn kolenring leeg gelaten (wel met diffuser plate erop). De BBQ staat nu sinds half 7 aan en heeft de eerste 60 a 80 min opgebouwd naar +- 80 a 85 graden (bovenste en onderste vents geheel open en incl. een bakje met kokend water). Ik heb 30 a 40 min geleden het bakje met water eronder vandaan gehaald en de temperatuur hangt nu op 110 graden, een mooie temperatuur voor low n slow dacht ik.

Wat heb ik de eerste keer fout gedaan met de minion? Doe ik het nu de tweede keer wel goed met de snake?

Feedback van jullie kant wordt zeer gewaardeerd!

dank!

Update 22:35 temp staat nu op 137.
 
Laatst bewerkt:
Bij ± 100 gr. beginnen met afregelen dan zal de temperatuur ietsje doorstijgen maar blijft de temp daar wel ong. ophangen ongeacht de hoeveelheid brandstfof want als hij geen zuurstof krijgt gaat ie ook niet harder branden.
 
Een tijdje terug had ik op dezelfde bbq hetzelfde probleem bij de minion methode. Toen heb ik het nog kunnen herstellen met wat kolen weg te halen. Ik had mijn onderste ventilatie ook te veel open denk ik en geen bakje waterer bij in. Merk dat de kolen best een tijd blijven branden ook al staat de onderste schuif helemaal dicht. Voor mij geldt in ieder geval nog wat vaker proberen, maar ben ook wel benieuwd naar de reacties hier. Bij de charring en plate is het wat lastig kolen weghalen.
 
Snake is rustiger en beter te controleren dan minion methode. Toch moet dat ook werken als je de luchttoevoer onderin op tijd beperkt. Misschien is dat hier niet goed gegaan? Als ik met de WSM ga werken gooi ik een klein startertje met ca. 20 briketjes op de koude kooltjes en staan de onderste schuifjes maar een klein beetje open. Dan gaat het goed. Bij een WMT zit je veel dichter op de warmte en moet je misschien met nog minder hete kooltjes beginnen? Langzamer starten gaat vaak beter dan heet en snel. Dat is de grootste stap in je BBQ ontwikkeling denk ik. Welkom bij deze mooie reis!
 
Waar je eventueel naar kunt kijken is hoe goed de onderste luchttoevoer afsluit in de dichte stand. Dat deze niet goed afsluit is een bekende fabricage fout namelijk, krijg je een nieuwe ketel voor onder garantie.
Verder op tijd knijpen, dus bij 90 graden ofzo onder en boven bijna dicht en dan kun je beter regelen.
 
Bij zulke temperatuur problemen (te hoog oplopen) denk ik nog wel eens aan onze oude kolenhaard en kolenkachel die gooide je 's avonds voor het naar bed gaan helemaal vol met briketten en je regelde de temperatuur met de onderste schuif naar minmaal (maar net niet dicht) zodat hij de toen nog zeer koude nachten gewoon bleef branden op eeen zacht pitje en we hem de volgende ochtend gewoon weer konden opstoken.
Bij Minion doe je eigenlijk het zelfde, je zorgt voor voldoende brandstof steekt aan met ±10 hete briketten en regelt als het spul lekker brand af met de onderste schuif.(conntrole over je zuurstof toevoer)
Maar ik ben het met Sander eens dat een snake rustiger werkt en beter te controleren is.
 
Je zal snel merken dat de aangegeven standen voor de onderste schuif vooral ter indicatie is, gaandeweg krijg je er een gevoel voor wat de juiste stand is icm het weer, je brandstofkeuze en setup.

In aanvulling op de al mooie adviezen wil ik ook even opmerken dat de "diffuser plate" van de MTP rampzalig is. Flinterdun stukje metaal, dat houdt niets tegen qua warmtestraling. Dat ding wordt gewoon nagenoeg net zo heet als de kolen zelf en straalt veel te veel warmte af.
Na een paar mislukte pogingen heb ik de minion methode met kolenring en diffuser helemaal afgezworen. Ze staan beiden min of meer ongebruikt naast de BBQ, in de stoute hoek.
Snake is het gewoon helemaal voor low & slow met de ketel. Sindsdien mislukt er niks meer (tenzij ik zelf niet op zit te letten) en hoef ik ook de schuifjes bijna niet meer aan te raken.

Extra tip: Als ik rookhout gebruik, leg ik dat bij het aansteken van de snake al op het rooster om mee op te warmen.
Wanneer het tijd is om te gaan roken (pas wanneer het vlees er op gaat, dus), leg ik 1 blokje op het heetst van de snake, dat ontbrandt dan gelijk mooi en geeft de zo gewilde 'clear blue smoke'.
Er stroomt er voldoende lucht langs het rookhout waardoor die witte rook en bittere smaak verleden tijd zijn. De temperatuur schiet tijdelijk wat omhoog, maar dat is prima te compenseren met het onderste schuifje. Het is "even" doorzetten maar het is het ontzettend waard allemaal.
Lekker blijven spelen en proeven.
 
Dennis H: '
Extra tip: Als ik rookhout gebruik, leg ik dat bij het aansteken van de snake al op het rooster om mee op te warmen.
Wanneer het tijd is om te gaan roken (pas wanneer het vlees er op gaat, dus), leg ik 1 blokje op het heetst van de snake, dat ontbrandt dan gelijk mooi en geeft de zo gewilde 'clear blue smoke'. -
Dat ga ik de volgende keer proberen, dank voor de tip
'
 
Top tips allemaal. Je moet je eigen draai er aan geven denk ik. Maar goed, je wil de ervaringen weten van iedereen die een MTP heeft neem ik aan. Die van mij schoot ook zo erg door. Ik heb de eerste paar keren L&S ook moeten uitvogelen. De mooiste sessies gingen alsvolgt:
Geen kolenstarter meer maar 1 aanmaakblokje in de kolen en als die uitgebrand was water en roosterer op en deksel dicht en bij 85 graden de onderste schuif enorm knijpen (Halve rookstand) en met de ribben/procureur + rookhout er op op temp laten komen. Anders moet je nog een keer als het er achteraf.

Van mijn eerste keer MTP l&S is ook nog een verslagje. Misschien heb je daar nog wat aan.
 
Top tips allemaal. Je moet je eigen draai er aan geven denk ik. Maar goed, je wil de ervaringen weten van iedereen die een MTP heeft neem ik aan. Die van mij schoot ook zo erg door. Ik heb de eerste paar keren L&S ook moeten uitvogelen. De mooiste sessies gingen alsvolgt:
Geen kolenstarter meer maar 1 aanmaakblokje in de kolen en als die uitgebrand was water en roosterer op en deksel dicht en bij 85 graden de onderste schuif enorm knijpen (Halve rookstand) en met de ribben/procureur + rookhout er op op temp laten komen. Anders moet je nog een keer als het er achteraf.

Van mijn eerste keer MTP l&S is ook nog een verslagje. Misschien heb je daar nog wat aan.
Ja, mooi om te zien hoe jouw ervaring was. Zie dat je met de ring en plate werkte en dat het (op een kleine schommeling van temp na) goed werkte voor lange tijd. Ik merk idd ook dat die schuif het best dicht kan houden totdat die idd echt naar beneden zakt naar een temp wat je niet wil, dan weer even iets open of tussen dicht en rookstand. Dat is een minimale luchttoevoer. Binnenkort maar eens proberen, low 'n slow. Thanks voor de tips en de link naar jouw ervaring!
 
Ja, mooi om te zien hoe jouw ervaring was. Zie dat je met de ring en plate werkte en dat het (op een kleine schommeling van temp na) goed werkte voor lange tijd. Ik merk idd ook dat die schuif het best dicht kan houden totdat die idd echt naar beneden zakt naar een temp wat je niet wil, dan weer even iets open of tussen dicht en rookstand. Dat is een minimale luchttoevoer. Binnenkort maar eens proberen, low 'n slow. Thanks voor de tips en de link naar jouw ervaring!
Jij ook succes met de MTP!
 
Mooi resultaat. Zo’n plankje mag gewoon direct boven de kolen, als hij gewerkt heeft in water, dan krijg je een heerlijk rook effect erbij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan