BasBQ
Beef en Steak

Water/condens in Kamado tijdens sessie

 

Robsteady

Kooltjesharker
Berichten
106
Gister na een aardige tijd stil te hebben gestaan de Masterbuilt weer eens aan t werk gezet. Deze staat altijd onder de serre, zonder hoes maar volledig droog.

Kooltjes even doorgehakt, as verwijderd, rooster nog een keer goed geborsteld. Nieuwe kolen bijgevuld, wokkel erop en aan.

Nadien deflector erop voor een indirecte rooksessie. Toen ik de deksel opentrok stond er condens in de dome, ook was er blijkbaar wat vanuit de topvent naar beneden gedrupt. Naast de firebox ring was ook echt condens te zien. Dit met een droge doek wat weggepoetst en de dome weer even dicht. Nadien half uurtje gerookt op zo’n 120 graden en afgegrild op 175 graden. Geen druppels meer gezien.

Dit nog nooit eerder gehad, kan er ook weinig over terugvinden online. Waardoor komt het en wat kan ik hieraan doen?
 
Ik zet zelf altijd een goedkope vochtvreter van de action in m’n kamado’s. En daar kan ik zeker in de herfst af en toe wel wat vocht uit weggieten. De kamado’s staan bij mij onder een hoes onder de veranda. De hoezen zijn meer tegen de spinnen poep dan wat anders.
Sindsdien geen vocht en schimmel meer.
 
Ik zet zelf altijd een goedkope vochtvreter van de action in m’n kamado’s. En daar kan ik zeker in de herfst af en toe wel wat vocht uit weggieten. De kamado’s staan bij mij onder een hoes onder de veranda. De hoezen zijn meer tegen de spinnen poep dan wat anders.
Sindsdien geen vocht en schimmel meer.
Goede tip wat de vochtvreter betreft!👍 Schimmel heb ik niet gezien overigens. Enkel het vocht tijdens opstarten vd sessie.
 
Goede tip wat de vochtvreter betreft!👍 Schimmel heb ik niet gezien overigens. Enkel het vocht tijdens opstarten vd sessie.
Neem dan wel de action vochtvreters of andere in die prijs range. Want die van Bison en andere merken die je bij de bouwmarkten ziet kosten vaak het veelvoudige. Het spul wat erin zit is gewoon het zelfde. Action verkoopt ze alleen in het najaar. Dus ook gelijk wat bijvullingen meenemen. Ik doe een paar maanden met 1 vulling afhankelijk van hoe vochtig het klimaat is. 3 per jaar of zo.
 
Hij staat dan wel in een serre, maar daar is het toch vochtiger dan binnen. Dus er kan toch stiekem vocht in je kamado komen. Niet erg bij het aansteken zal het meeste verdwijnen.
 
Je BBQ is gemaakt van keramiek, wat poreus is. En dus trekt er als het buiten vochtig is wat vocht in. Dat komt er weer uit tijdens het opwarmen. Kan verder geen kwaad.
Je kunt er een vochtvreter in zetten om dit te beperken, maar is in principe niet nodig. Heb ik ook niet.
 
Dit onderwerp is recentelijk al eerder voorbij gekomen.
Weer is gewoon te vochtig buiten.
Kamado droog onder het afdak, houtskool eruit en droog opslaan, schuifkes open en daarna langzaam opstoken.
Vocht gaat er dan wel uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan