BasBQ
Beef en Steak

Wat zijn de voors en tegen van een offset toz van een reverse smoker

 

ropeti

Kooltjesharker
Berichten
196
Goedendag allen.
Ben van plan om een smoker te gaan maken maar vraag me af wat de voor of nadelen zijn van een reverse smoker toz van een offset.

Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Grt,

Robert
 
Bedoel je met een reverse smoker een vault smoker, zeg maar type kast, of bedoel je een reverse flow in je ofset smoker?

Weet wel dat een vault smoker heel zuinig is, constant in temperatuur en niet arbeidsintenief.

Een ofset smoker daarentegen vreet hout, is arbeidsintensief en kan redelijk wat verschil in temperatuur hebben in de foodchamber.

Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn, met die verschillen in temperatuur kan je ook als voordeel zien, arbeidsintensief vind ik niet fijn, maar een beetje fikkie stoker vindt het super ;).
 
Reverse flow bedoel ik ja. Vault smoker heb ik over nagedacht maar daar zit zoals ik hem in gedachte heb nog meer werk in.
Persoonlijk voor thuis gebruik is de Broilking vertical smoker een mooi apparaat, ge?soleerd en over nagedacht. Ik denk niet dat je hem zelf niet kan maken voor de ?599 die ervoor word gevraagd.
Tekeningen van de offset smoker zijn zo goed als klaar, kleine aanpassing voor een reverse smoker is nog steeds mogelijk.
Denk na het lezen van je antwoord dat het een offset gaat worden met een ge?ntegreerd grill gedeelte , en nog met de gedachte nog eens een broil king te kopen.

Frits, bedankt voor je antwoord.
 
Soms zie je in offset Smokers een plaat liggen met gaatjes in de foodchamber. Die ligt boven de warmte inlaat van de fire box. De warmt komt dan door die gaatjes naar boven. Door die gaten aan de kant van de fire box kleiner te maken en aan het uiteinde groter krijg je als het goed is gelijkmatiger warmte.
 
Als je nog moet bouwen dan is het aanpassen van je offset naar een reverse flow offset een kwestie van een lange plaat onderin en je schoorsteen naar de andere kant.

Door die modificatie krijg je een smoker waarin de warmte veel gelijkmatiger is door de hele rookkamer.

Ik zou het wel weten.
 
Ik zou ook eens kijken of je hem niet kan maken met afzonderlijke tuning plates, hiermee kan je de temperatuur in je gaarkamer laten vari?ren, wat mij wel handig lijkt om verschillende dingen simultaan te maken.
 
Het is een smoker, die voor low & slow is ontworpen. Dus ik zie daar het voordeel niet van. Of je op 107 of 120 zit maakt verder niet zoveel uit als je je bereiding er op aanpast.
 
Soms hen je toch wel een side dish die je op een wat hogere temperatuur wil zoals aardappelen of groentes. Of wil je spareribs maken en nog wat kippenvleugels als voorafje. Dan kan het wel gemakkelijk zijn imo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Bijgerechten als aardappels en groenten wil ik op 175? of hoger doen dan worden ze het lekkerst. Zoveel verloop wil je niet hebben in je smoker.

Dit is een soort ?ik wil een raceauto maar hij moet aan de achterkant langzaam rijden?.

Een smoker is gemaakt om stabiel op een lage temperatuur te werken.
Als er verloop in de rookkamer zit komt dat omdat hij niet goed is gebouwd.
Dat jij het als feature wil aanprijzen maakt de smoker niet opeens beter.

Stel je wilt 10 kg spareribs maken of 10 procureurs, dan ligt een deel heter dan de rest. Dan moet je of alles individueel in de gaten gaan houden of gaan lopen schuiven met je vlees en dan nog hopen dat dat werkt.
 
Als je het zo stelt is het inderdaad een nadeel. Het was een punt waar ze mij op wezen op het texasbbqforum toen ik mij aan het orienteren was voor een smoker. Maar de liefde tussen mij en de smoker was redelijk rap bekoeld moet ik zeggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan