BasBQ
Beef en Steak

Wat met resten varkensvet?

 
 

Jodam

Tondelzoeker
Berichten
14
Dag iedereen,

zonet een stuk procureur gehaald om pulled pork van te maken. Hier zat nog een behoorlijke vetrand aan die ik netjes weggetrimd heb. Ik vroeg me echter af of ik hier nog iets mee gedaan kan worden of gooi ik het gewoon de vuilbak in?

Alvast bedankt!
 
Dag iedereen,

zonet een stuk procureur gehaald om pulled pork van te maken. Hier zat nog een behoorlijke vetrand aan die ik netjes weggetrimd heb. Ik vroeg me echter af of ik hier nog iets mee gedaan kan worden of gooi ik het gewoon de vuilbak in?

Alvast bedankt!
Je zou het kunnen smelten en injecteren. Te gebruiken als bakvet voor bij je aardappelen als een soort reuzel.
Of als extra vet door je gehakt verwerken.

Maar ik gooi het meestal weg
 
Ik snij eigenlijk van procureur nooit veel vet weg. Thuis hoeven we geen wedstrijd waardige PP te maken.
Ik vang na een run PP wel alle vet en vocht op. Dat verdeel ik over een aantal kleine bakjes en die vries ik in. Om eventueel later aan de BBQ saus oid toe te voegen.
 
Ik smelt het en gebruik het voor het bakken van vlees, aardappelen of voor mijn gebakken eitje voor het ontbijt. Als je heel veel hebt kan je het zelfs voor frituren gebruiken.
Het is wel wat machtiger vet, dus minder geschikt voor lichte maaltijden.
Als het ook nog eens van biologisch gehouden varkens komt is het ook nog hartstikke gezond (vol met vitamine A, D, omega 3 etc...)
 
Ik ga dit weekend ook weer een keer pulled pork maken. En besloten dat ik dit keer van het vet reuzel ga maken.
Het is schijnbaar erg lekker en gezonder als boter, minder cholesterol en minder verzadigde vetten. Als ik jou was zou ik het gewoon eens proberen. Is het niks kun je het nog weggooien
 
Het is schijnbaar erg lekker en gezonder als boter, minder cholesterol en minder verzadigde vetten. Als ik jou was zou ik het gewoon eens proberen. Is het niks kun je het nog weggooien
Pssst cholesterol en verzadigd vet zijn niet ongezond. Cholesterol uit voeding is voor gezonde mensen niet schadelijk, het wordt gewoon afgebroken voor het überhaupt in de bloedbaan komt. Uitzondering zijn mensen met hypercholesterolemie, die moeten idd opletten met de voeding. Het fabeltje dat verzadigd vet ongezond zou zijn is door de makers crisco de wereld in geholpen om hun product te kunnen verkopen en is later door de magarineboeren in stand gehouden. Want dat zou “gezonder” zijn ondanks dat het stijf stond van de transvetten pre 1990. Om aan te geven hoe krom het is, tegenwoordig koop je becel met roomboter of kokosolie ;).
Betekend trouwens niet dat onverzadigde vetzuren niet belangrijk zijn, ze dienen een ander doel in het lichaam. Onverzadigde vetzuren zijn belangrijk voor de cel opbouw, terwijl verzadigd vet als energie bron dient. Daarom slaan we overtollige calorieën ook op als verzadigd vet.
 
Bedankt voor alle reacties! Ik ga het eens uitsmelten dan en zien wat het geeft :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan