grillmeneer
Vuurmaker
heyy, weer even een vraagje. Wat is het verschil tussen pelletsmokers en de smokers van masterbuilt behalve de brandstof? op internet kan ik niet echt verschillen vinden of ik moet niet goed kijken

Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
de gravity fed seriesOver welke masterbuilt smoker heb je het?
bedankt! en qua lawaai en opstartrook wat ze geven zit daar nog verschil in?Bij een pelletsmoker heb je een voorraadbak, de hopper, waar met behulp van een wormwiel pellets naar een vuurpot worden getransporteerd. Die worden daar met een gloeiplug aangestoken. Als ze branden wordt door een samenspel van meer of minder pellets toevoegen en meer of minder lucht inblazen de temperatuur geregeld.
Bij een gravity fed smoker heb je naast je gaarkamer een grote buis zitten waar houtskool of briketten in gaan. Die buis sluit je boven luchtdicht af en je steekt de kolen aan de onderkant aan. Doordat er geen luchtstroom naar boven is zal niet de hele kolom met kolen ontbranden.
Bij een standaard gravity fed smoker heb je een luchttoevoer bij de buis en de schoorsteen op de rookkamer. De lucht stroomt langs de kolen en de warmte gaat door de rookkamer. Met de toevoer en eventueel klep op de schoorsteen regel je de luchtstroom en dus de temperatuur.
Bij de Masterbuilt is die luchttoevoer geregeld door een ventilator die aan een regelaar hangt en zo kun je de temperatuur instellen en regelt de elektronica de inblaas.
Bij een pellet smoker stook je puur hout, die geven rooksmaak. Bij een gravity fed kun je rookhout mengen met je brandstof of het in de asopvangbak leggen, brandende sintels die uit de kolom vallen zullen dat dan laten smeulen.
Ik hoop dat dit een beetje de verschillen weergeeft![]()