BasBQ
Beef en Steak

Wat is de beste kamado keuze

Om dan een beetje te preken voor de kjc 3 is de hoogte en de slowroller echt een waardevolle toevoeging.

Die hoogte had ik nog niet bekeken, maar dat kan idd handig zijn, maar voor mijn kennis van koken wss overkill. Die slowroller denk ik eerder dat het een gedoe is. Ik vind het perfect werken met de deflector stenen. Vraag me af of je effectief het verschil in smaak gaat proeven.

Maar goed, als de flappen er zijn, waarom niet.
 
Het vlees komt het er zelfde vanaf van een van een paar honderd of paar duizend euro .
Het maar net wat de gek er voor over heeft . Het vlees maakt het niet uit 😅
Peter vraagt z'n mening en iedereen spreekt vanuit zijn of haar ervaring. De meesten hebben maar 1 kamado (gehad) dus daarom ook daarvoor een voorkeur.

En niemand zegt dat het vlees lekkerder is op merk X. Het is juist alles eromheen. De garantie, de kwaliteit en het gebruik.

Je kan het best met auto's vergelijken. Een Suzuki Swift brengt je ook naar Antwerpen. Betekend nog niet dat het comfortabel ging.😅
 
Peter vraagt z'n mening en iedereen spreekt vanuit zijn of haar ervaring. De meesten hebben maar 1 kamado (gehad) dus daarom ook daarvoor een voorkeur.

En niemand zegt dat het vlees lekkerder is op merk X. Het is juist alles eromheen. De garantie, de kwaliteit en het gebruik.

Je kan het best met auto's vergelijken. Een Suzuki Swift brengt je ook naar Antwerpen. Betekend nog niet dat het comfortabel ging.😅

Idd. Als ik in de file sta, huil ik liever in een Bentley dan in een Fiat Panda.:p
 
Wel grappig, als het van een blikken webertje af komt is het geweldig maar komt het woord kamado er in dan moet het ineens een bentley wezen 🤣🤣.
En inderdaad de meeste hier hebben maar met een soort gewerkt, Hun eigen. en weten het verschil tussen de merken niet eens .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb destijds voor een Kamado Joe Classic II gekozen vanwegen
  • Garantie
  • Divide and conquer systeem
  • Bovenste luchtschuif valt niet open bij het openen van de deksel
  • Bovenste luchtschuif ventileerd naar de zijkanten regen komt daardoor moeilijk naar binnen
  • Komt inclusief deflector platen (2 halven)
  • Licht openen door luchtveer
  • Infinity vilt
  • Grote afzet, daardoor veel accesoires op de markt
  • Aslade
Ben later eens deze Grizzly Grill tegen gekomen. Dat zou voor mij ook een overweging geweest zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik een KJ I en een BGE L.
Mijn ervaring: KJ I verbruikt meer houtskool als de BGE L. dezelfde houtskool, maar de zak is sneller op bij de KJ. ongeveer 2 jaar ervaar ik dit nu. geen wetenschappelijk onderlegde studie aanwezig.
Eggspander werkt veel aangenamer als D&C
Bij D&C durft er wel eens een rooster afvallen als je hevig bent met de borstelt
Eggspander heeft handvaten zodat je makkelijk alles eruit, rookhout erin, alles er terug ik kan zetten. Bij d&c altijd wat sukkelen om alles eruit te halen, prutsen tussen de randen met je vinger.
Aslade bij KJ is wel handig maar mis ik niet bij BGE.
Als ik vanaf 0 zou moeten beginnen koop ik direct terug BGE.

Zoals ik hier al een paar keer gezegd heb, als je het budget kan missen, koop een BGE, dan ben je nooit gekl**t.
Het geld denk je maar even aan, de spijt of het ongenoegen gaan je bij ieder gebruik ergeren.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de kookkunsten waarmee jij je familie verwend kon dit niet uitblijven......

De Summit is niet in beeld?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Ik heb de summit bekeken. Vind hem nogal plomp en groot uitvallen.
Daarbij de kwaliteit bij Weber is er niet op vooruit gegaan.
 
Mooi man, als doorgewinterde BBQ-er ga je daar veel plezier mee beleven.
Hier is het andersom. Jet zei tegen mij:
Ik vind het deksel van de Primo wat zwaar
Ik wil dat er dit jaar een nieuwe komt.
(Wij hebben nu nog een oude serie uit 2012 zonder nieuwe dekselveren)
Dus hier komt dit jaar een nieuwe Primo Oval XL🥳
Ewald, de primo staat ook ophet lijstje. Heeft zeker, gezien de ovale vorm andere opties.
 
Ewald, de primo staat ook ophet lijstje. Heeft zeker, gezien de ovale vorm andere opties.
Je mag komen pit bitchen hoor;)
Na 10 jaar nog steeds helemaal blij mee.
En vooral het direct en indirect tegelijk tot je beschikking hebben scheelt 1 hele BBQ extra,
en een hoop gedoe. Van platesetters eruit halen etc.
Ik vind de stap van weber ketel naar ovale primo logischer dan naar een ronde kamado.dat is mijn bescheiden mening.
Maar dan wel de Oval XL.
Als ik jou was waren de opties simpel. Of een Primo Oval XL of en BGE L. En als reserve de KJ
Puur gezien kwaliteit en service
 
En dan de huidige in de verkoop?……🙂
Dit is het draadje van Peter. Daar wil ik niet veel inbreuk op maken. Maar, ja die gaat voor een zacht prijsje weg.
 
Je mag komen pit bitchen hoor;)
Na 10 jaar nog steeds helemaal blij mee.
En vooral het direct en indirect tegelijk tot je beschikking hebben scheelt 1 hele BBQ extra,
en een hoop gedoe. Van platesetters eruit halen etc.
Ik vind de stap van weber ketel naar ovale primo logischer dan naar een ronde kamado.dat is mijn bescheiden mening.
Maar dan wel de Oval XL.
Als ik jou was waren de opties simpel. Of een Primo Oval XL of en BGE L. En als reserve de KJ
Puur gezien kwaliteit en service
Ik ben aan het kijken naar de 300. Afmeting is voor ons 2, zeker met de W57 erbij, voldoende.
En deze kamado is toch een stuk "compacter".
Dichts bijzijnde fysieke dealer is volgens mij onze sponsor uit Uden.
Collega muzikant van me heeft er ook een. Ga daar eens neuzen.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk heb ik mijn Primo Oval XL vooral aan voor 1 of 2 personen, maar ook regelmatig voor grotere groepen.
Standaard opstelling: links de kolen met daarboven een grill grate, rechts een platesetter en rooster, soms nog een verhoogd rooster daarboven.
Met grote stukken vlees low & slow natuurlijk beide kanten indirect.
Voor pizza heb ik een passende Fredstone waar 2 pizza's tegelijk op kunnen.
Persoonlijk heb ik nog nooit mijn oude Weber, een Ooni of extra (kleine) kamado gemist.

Ook snap ik zelf noet goed het argument om de Kamado niet voor 1 steak aan te steken.
Met een looftlighter is ie zo aan en met mijn standaard opstelling doe ik het stuk vlees eerst indirect met wat rookhout terwijl mijn Grill Grate tegelijkertijd opwarmt waarna ik het vlees direct kan afgrillen.

Inmiddels zijn bijna alle accessoires ook voor deze kamado te krijgen.
Zo heb ik een passende Grill Grate, Kick Ash basket en een Kick Ash pan.
Er zijn diverse rotisserie sets beschikbaar en er komt ook een Pizza insert van Primo zelf aan, met zo'n deurtje aan de voorkant.
Het scharnier en de topvent zijn vernieuwd, en zo is een komt er nog meer aan.

Het kan allemaal zeker aan mij liggen, maar voor mij Primo for the win! :)
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels zijn bijna alle accessoires ook voor deze kamado te krijgen.
Zo heb ik een passende Grill Grate, Kick Ash basket en een Kick Ash pan.
Er zijn diverse rotisserie sets beschikbaar en er komt ook een Pizza insert van Primo zelf aan, met zo'n deurtje aan de voorkant.
Het scharnier en de topvent zijn vernieuwd, en zo is een komt er nog meer aan.
Mooi,

Is het rooster stevig genoeg om mijn stoofketel op te zetten ?
 
Ik ben aan het kijken naar de 300. Afmeting is voor ons 2, zeker met de W57 erbij, voldoende.
En deze kamado is toch een stuk "compacter".
Dichts bijzijnde fysieke dealer is volgens mij onze sponsor uit Uden.
Collega muzikant van me heeft er ook een. Ga daar eens neuzen.
1 tip. Niet doen. Als je er voor gaat, ga voor de 400 (XL) anders ga je spijt krijgen.
 
Mooi,

Is het rooster stevig genoeg om mijn stoofketel op te zetten ?
Oh zeker, hoeveel kilo wil je erop kwijt.
Hij kan minimaal evenveel hebben als een ronde kamado. Ik heb er regelmatig een grote gietijzeren stoofpan op staan.
 
Laatst bewerkt:
1 tip. Niet doen. Als je er voor gaat, ga voor de 400 (XL) anders ga je spijt krijgen.
Dit kan ik enkel maar beamen, zeker gezien het prijsverschil.
 
Beste collega Q-ers.
Bedankt voor alle reacties en adviezen.
Eea ben ik langs elkaar aan het zetten. Uitslag volgt einde volgende week.
 
Terug
Bovenaan Onderaan