BasBQ
Beef en Steak

Wat doe jij in je lekbak?

ik zet bij low en slow een aluminium bak met (warm kraan)water in de bbq als warmtebuffer. ik heb het ook een paar keer zonder gedaan maar ik het toch het idee dat het helpt de temperatuur stabieler te houden.
 
Lekbak met warm water. Ik heb het idee dat de temp stabieler blijft in de bbq.
 
Zag laatst in een filmpje dat iemand hem vulde met zand. Schijnt (volgens het filmpje) perfect te werken. Moet het nog testen
 
A3aan84 zei:
Zag laatst in een filmpje dat iemand hem vulde met zand. Schijnt (volgens het filmpje) perfect te werken. Moet het nog testen

alle as erin kiepen vanaf nu dus? en dat werkt dan als hittebuffer?
 
Ik heb hem tot nu toe telkens met (kokend) water gevuld... Op de site van Dennis al wel gelezen over de aarde schalen, ingepakt in aluminium, maar elke keer als ik de wsm aansteek denk ik... oh ja, die heb ik nog niet, dus maar weer water erin!
Maar na afloop heb je dan zo'n berg vet water, dat gooi ik niet door m'n gootsteen (ivm verstopping..) dus tja.. waar laat je het dan weer! Weleens in de kliko gedaan als die al goed vol zit, anders staat er gelijk zon laag water onderin... En de laatste keer maar in de bosje leeg gegooid.. er zijn vast genoeg dieren die het vet wel weer op willen eten ;)

Enkel aluminium folie erover heen spreekt me wel aan dus, je maakt er weer een prop van en gooit het weg.. Maar mis je de bufferende werking niet dan? Of het vocht/damp van het water?
 
Marieken zei:
A3aan84 zei:
Zag laatst in een filmpje dat iemand hem vulde met zand. Schijnt (volgens het filmpje) perfect te werken. Moet het nog testen

alle as erin kiepen vanaf nu dus? en dat werkt dan als hittebuffer?

Ik weet niet of as zwaar genoeg is. En als zand neemt moet je denk wel schoon zand hebben. Ik had in m'n mini wsm altijd een zwaar stenen bord gehad (gebakken zand/klei). Later toen het bord gebroken is heb ik een dunne pizzaplaat gebruikt. Merkte toen gelijk dat de temperatuur minder stabiel was.
 
In een WSM zonder regeling waarvan je nog niet alles beheerst water. Kun je hem goed regelen zonder overshoot, dan ingepakte aardenwerkschaal. Met regelaar, 3 proppen folie en dan afdekken met folie.

In een ei, niets.
 
structor zei:
Geen lekbak, bij de wsm wel de waterpan die spul opvangt maar daar zitten alleen alu proppen in met een folie-tje er over.


noskos zei:
Met regelaar, 3 proppen folie en dan afdekken met folie.


Alu proppen met folietje er over... explain please... :-/
En hoe ziet dat eruit?
 
Dennis +1

Ook hier met de DigiQ proppen met een laag folie om het af te dekken. Zorgt ervoor dat je een buffer hebt tussen de bodem van de waterpan en de laag folie er over heen. Als er dan zooi uit of van je vlees druipt dan valt het op de folie (dus makkelijk schoonmaken) en het verbrand niet op de bodem van de waterpan (wat vieze smaakjes en rotzooi geeft) :D
 
ThrowonD zei:
structor zei:
Geen lekbak, bij de wsm wel de waterpan die spul opvangt maar daar zitten alleen alu proppen in met een folie-tje er over.


noskos zei:
Met regelaar, 3 proppen folie en dan afdekken met folie.
Alu proppen met folietje er over... explain please... :-/
En hoe ziet dat eruit?
Uhm geen foto bij de hand, maar zonder foto moet dit toch kunnen.
Stap 1 scheur een stuk alu folie af
Stap 2 frommel dit in een prop
Stap 3 gooi de prop in de lekbak
Stap 4 als je nog geen 3 proppen telt in de lekbak ga maar stap1
Stap 5 scheur een stuk alu folie af en bedek de lekbak en laat het folie rusten op de proppen zodat er een luchtbuffer ontstaat
Stap 6 post een foto hier

De laatste stap is optioneel ;)



 
Mooi stappenplan haha!
 
Eeeh wat de rest dus zegt. Drie proppen folie in de pan en dan afdekken met folie. Ik denk niet dat we daar een uitgebreide instructie voor hoeven te schrijven toch?!? ;)

En idd de lucht ertussen zorgt ervoor dat het vet niet verband.
 
Terug
Bovenaan Onderaan