BasBQ
Beef en Steak

wat doe ik fout?

M.Z.N.

Vuurmaker
Berichten
56
Ben nu vanaf vanmorgen bezig 9.00 uur bezig met een varkens nek voor pulled pork.
Na wat opstart problemen: kreeg de temperatuur niet boven de 90 graden (te weinig kolen) heb ik het weer goed gekregen. Nu rond half 5 was hij 85 graden en heb hem toen een laklaagje gegeven en sindsdien zakt de temp. Alleen maar zit nu op 77 graden kern.
 
een paar foto's maakt het wel makkelijker om antwoord te kunnen geven, men wil je graag helpen, maar zo is het zoeken naar een speld in een hooiberg denk ik
kan zo veel zijn
 
Kan wel foto's maken maar als laatste redmiddel heb ik hem maar weer ingepakt in alu-folie.

Keteltemp is nu stabiel op 110 graden
 
Na het uitpakken uit folie  had ik dat ook. Lijkt me normaal door de verdamping van alle hete sappen die dan plots kunnen verdampen. (Onttrekken warmte hiervoor)
Ik heb gewoon afgewacht verder en het resultaat bleef A+
 
Leo en Romcars bedankt voor jullie advies/ondersteuning  :D

Hij ligt nu lekker warm in een dekentje te rusten. Met een uurtje kan ik pullen  B-)
 
Leo zei:
een paar foto's maakt het wel makkelijker om antwoord te kunnen geven,

denk niet alleen foto s ,maar meer over de temp verloop.
ts begint om 09.00 uur en heeft dome temp problemen (90 graden max).
daarna 8 uur later rond 17.00 uur gaat ie over naar kern temp van 85 graden.
na rond 10.00 uur  brandstof bijgevuld te hebben en toen dik  9 uur later .rond 18.30 uur heeft ie pas de dome temp inmiddels rond de gewenste 110 graden.

dus ja wat is dr fout gegaan in die tussen tijden

 
Je geeft zelf al aan dat de temperatuur zakte na het glazen/uitpakken. Houd de volgende keer Noskos' wedstrijdrecept aan. De bereidingstijd zal dan redelijk constant zijn.
 
AV zei:
Leo zei:
een paar foto's maakt het wel makkelijker om antwoord te kunnen geven,

denk niet alleen foto s ,maar meer over de temp verloop.
ts begint om 09.00 uur en heeft dome temp problemen (90 graden max).
daarna 8 uur later rond 17.00 uur gaat ie over naar kern temp van 85 graden.
na rond 10.00 uur  brandstof bijgevuld te hebben en toen dik  9 uur later .rond 18.30 uur heeft ie pas de dome temp inmiddels rond de gewenste 110 graden.

dus ja wat is dr fout gegaan in die tussen tijden


AV je hebt gelijk.


Ik gebruik nu voor de eerste keer eco brasa briketten tijdens de volledige run.

8.30 uur snake aangestoken met 15 briketten. Snake was 2 breed en 2 hoog.
9.00 uur dome temp 90 graden en de varkensnek erop in hoop dat het warmer zou worden
10.00 uur dome temp nog steeds 90 graden.
10.30 uur een extra laag briketten op de nog niet brandende snake gelegd + een paar op de brandende briketten.
11.00 uur dome temp 110 graden en de rest van de run zo kunnen houden.

Rond 14.00 uur was de kern temp 70 graden dus stevig ingepakt en weer op de q.
16.30 uur kern temp 85 graden en weer uitgepakt en een glaze eroverheen.
Tot 18.30 uur was de kern temp. 7 graden gezakt tot 77 graden. En ik heb hem weer ingepakt bang dat hij nog verder zou zakken.
Vanaf toen is hij gelukkig weer gaan stijgen.
Om 19.45 uur was de kern temp 88 graden.

20.45 uur gaan pullen en proeven. Een beetje droog maar heerlijk voor een eerste keer.  :)
 
Welke bbq heb je? Ik begin altijd met 12 hete ecobrasa's en krijg hem dan zonder problemen rond de 110 graden , heb dan de onderste toevoer van de weber op een kwart staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Weber Master Touch GBS 57 cm

De volgende keer moet ik ook iets meer ruimte tussen de briketten en de q te houden.
 
Probeer je ketel temperatuur gedurende de hele bereiding constant tussen de 110 tot 120 graden C. te houden.
Ik denk dat het dan wel beter gaat.
 
Zaterdag ook pp gemaakt op master touch volgens noskos en weeral zonder problemen gelukt, het was wel al iets frisser buiten waardoor het bij mij ook wat langer duurde om de temp op 110-120 te krijgen

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

 
Je zou kunnen proberen om je temperatuur meters te kalibreren. Misschien dat de meter door het vocht in de dome niet meer goed werkte.

Ik heb mijn logjes nog eens bekeken of ik een sterke daling in kern-temp herken, maar die zijn bij mij niet zichtbaar. Misschien anderen die je gerust kunnen stellen dat 'het heel gewoon is', 'een kwestie van geduld'. ik gebruik ook wedstrijdrecept van Noskos, dus de tip van Ceriel is een +1.


 
Ik denk dat het meerdere kleine factoren zijn geweest.

* Glaze niet op warme temp ( heeft te lang buiten bestaat afgekoeld).
* varkensnek lag direct onder de bovenste schuif ( warmte ging gelijk weg ipv langs de nek).
* de snake iets anders leggen ( heeft teveel brandstof gekost).



Een andere vraag ik heb de q gewoon in open lucht staan en tijdens een regenbui onafgedekt. Maar da is de temperatuur van de q juist heel erg strak te houden hebben anderen ook deze ervaringen?
 
Als je de na het inpakken de glaze erop smeert en de nek terug lekt, kan hij terug schieten in de zone, dat kan reden zijn van de temperatuur daling. (Koude glaze bevorderd dat uiteraard niet :) )
Snake leg ik vaak 2-2-1, of als het extreem koud is of iets dergelijks 2-2-2 of 2-2-2-1 :D
 
Romcars zei:
.... Lijkt me normaal door de verdamping van alle hete sappen die dan plots kunnen verdampen. (Onttrekken warmte hiervoor)........

+1, daarom wedstrijdmethode zoals Ceriel al zei.
 
Terug
Bovenaan Onderaan