BasBQ
Beef en Steak

Warm gerookte zalm

 

lxtte

Sprokkelaar
Berichten
47
Lekker stukje zalm gekocht op de markt en deze morgen in een droge pekel gelegd.
Voor 1 kg zalm 1+1/3 kopje basterdsuiker, 2,5/3 cup zeezout en 1 el+tl vers gemalen peper.
e236e6cd47fbd7c3b199567ff050d4a0.jpg

Na 2 uurtjes flink afgespoeld, afgedroogd en nog 3 uur in de koelkast. Daarna met wat kersenhout op de WSM (rond 100 graden) tot een kern van 60 graden, voor een uurtje ongeveer.
De buurman was benieuwd naar die "rokende UFO". "Kan je er makreel en forel op roken? Ik ga daar vaak op vissen. En eendenborst?"
Buurman gaat vanavond jagen en zal enkele eendenborstjes aanleveren :) iemand een goed recept??

En uiteraard het eindresultaat
b9c0a6bf16ca52fa301d9c68bc0bd05f.jpg

Al even wat voorgeproefd, heeeerlijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: brem
Gebaseerd op dit recept
http://barbecuebible.com/recipe/hot-smoked-salmon/
 
lxtte zei:
Gebaseerd op dit recept
http://barbecuebible.com/recipe/hot-smoked-salmon/
Volgende x nog wat citroen rasp erover doen net voor je gaat roken is ook erg lekker!
 
Hee lxtte,

Ik ben net druk doende met het koud roken van zalm, nou ja druk het kost je nog geen half uur in totaal :D.
Voor het koud roken heb ik de zalm 16-18 uur in het zout gelegd.
Vervolgens 24 uur drogen en daarna een uurtje of 11 roken.

Zijn die tijden die jij noemt niet wat aan de korte kant of zijn bovenstaande tijden specifiek voor koud roken?
Let op! Ik ben echt een beginnend roker dus dit is echt niet bedoeld om je methode in twijfel te trekken ik wil gewoon weer wat bijleren!!!!!!!
Thnx.
 
groundhog667 zei:
Zijn die tijden die jij noemt niet wat aan de korte kant of zijn bovenstaande tijden specifiek voor koud roken?
De tijden die lxxte zijn voor warm gerookte zalm, de tijden die jij noemt zijn voor de koud gerookte versie goed.
Je kunt hiermee nog wat experimenteren door de houtsoort en/of de rooktijd te veranderen.
 
Zalm altijd lekker!
 
groundhog667 zei:
Hee lxtte,

Ik ben net druk doende met het koud roken van zalm, nou ja druk het kost je nog geen half uur in totaal :D.
Voor het koud roken heb ik de zalm 16-18 uur in het zout gelegd.
Vervolgens 24 uur drogen en daarna een uurtje of 11 roken.

Zijn die tijden die jij noemt niet wat aan de korte kant of zijn bovenstaande tijden specifiek voor koud roken?
Let op! Ik ben echt een beginnend roker dus dit is echt niet bedoeld om je methode in twijfel te trekken ik wil gewoon weer wat bijleren!!!!!!!
Thnx.
Ha Groundhog, ik heb nu 2x koud gerookte zalm gemaakt volgens het recept van NOSKOS. Vonden ze hier thuis en op de zaak (vishandel) allemaal erg lekker. Google maar FF het recept, ik heb gerookt met beuken. Suc6!
 
Koud gerookt wil ook wel eens proberen, eerst zo'n koudrookdingetje op de kop,tikken  ;)
 
Zo'n koudrookdingetje heb je eigenlijk niet nodig. Strooi mot in een eiertree. Laagdikte ongeveer 1-1,5 cm dik. Aan een hoekje aansteken. Zodra hij brand het vuur 'blussen' met extra mot. Blijft uren smeulen. Succes!
 
Pieter zei:
Zo'n koudrookdingetje heb je eigenlijk niet nodig. Strooi mot in een eiertree. Laagdikte ongeveer 1-1,5 cm dik. Aan een hoekje aansteken. Zodra hij brand het vuur 'blussen' met extra mot. Blijft uren smeulen. Succes!
bedankt voor de tip
 
Terug
Bovenaan Onderaan