BasBQ
Beef en Steak

Wanneer schuiven weer open na afkoelen

 

Tommybear1979

Kooltjesharker
Berichten
172
Ik heb een Large Bastard en vroeg mij af hoe ver hij afgekoeld moet zijn zodat je zeker weet dat hij niet weer aangaat bij ope enen van de schuiven voor ventilatie.

Dome temperatuur inmiddels van de schaal af. Aan rooster kan ik mijn vinger nog branden. Aan buitenzijde kan ik mijn handen nog warmen. Schuiven staan inmiddels zo'n 4.5 uur dicht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Ik zet mijn schuiven nooit open voor ventilatie. Alles dicht na afloop. Verwissel wel mijn dop voor een BGE keramische dop.

Als je hem regelmatig gebruikt is er op die manier niets aan de hand.
 
Ik laat mijn schuiven altijd dicht tot hij helemaal afgekoeld is. Of wanneer ik hem de volgende keer gebruik. Maar nog nooit gedacht dat ik de schuiven moet openzetten voor ventilatie, meestal gaat de onderste schuif open om de as er al uit te halen zodat ik een volgende keer direct kan beginnen.
 
Oh en misschien lekt hij lucht, na 4 uur moet hij wel koud zijn. Bij mij is dat na 1-1,5 uur.
De luchtschuif onder had wat speling. Met een hamertje (don?t do as I do) en door het gebruik is dat wel minder inmiddels.
 
Ik laat ze gewoon dicht.
 
Ik vermoedde idd al lucht lekkage doordat schuifje soort van 'bol' gevouwen is. Ik zal wel eens kijken of ik dat voorzichtig kan aanpassen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
@Noskos, je schrijft 'don't do as i do' ... heb je tips voor het sluitend maken van de luchtschuif op de bastard?
 
7bdcb8c2dfa4a8dc6c55a443766bd281.jpg


Ik heb de mijne toen met een hamertje wat naar binnen getikt, sluit nu mooi strak.
 
Idd, ik heb ook een hamertje gebruikt, maar een hamer en keramiek...
 
Ik ben maar een leek op het gebied van kamado's maar als ik zo op de foto kijk kan je de schuif er toch afschroeven?
Dan heb je geen problemen met het kwetsbare keramiek.
 
@Noskos, bedankt voor de info. Bij mij is het de buitenste schuif die aan de zijde van het lipje een stukje bol naar buiten staat.
@Hans, Bij mij zit er een soort kit tussen het luchtrooster en het keramiek.
 
noskos zei:
Ik zet mijn schuiven nooit open voor ventilatie. Alles dicht na afloop. Verwissel wel mijn dop voor een BGE keramische dop.

Als je hem regelmatig gebruikt is er op die manier niets aan de hand.
Bastard heeft zelf geen keramische dop, heeft BGE er ??n voor een medium Bastard? Jij zegt bij goede sluiting afgekoeld na 1,5 uur? Anders te veel lucht?

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

 
Ik heb op mijn Bastard large een dop van een BGE large zitten. Maar geen idee of de medium ook zomaar past.

De Bastard heeft zo uit de fabriek speling in de onderste schuif. Samen met een verse margrietdop hou je wat luchtstroom en gaat je vuur niet echt makkelijk uit.

Na een jaar spelen is alles wel dichtgekoekt en de schuif heb ik met wat lichte dwang ook passend, maar ik vind die keramische dop prettig. Kan ook het gietijzer de schuur in en roest het niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan