BasBQ
Beef en Steak

Walcheren Gilde Spek en Gerookt spek in bierpekel.

 
 

Doorenroos

Sprokkelaar
Berichten
48
Deze week wat vlees besteld bij Beef & Steak, waaronder een stuk buikspek van een kilo. Ik wilde hier eens mee gaan experimenteren met roken. Ik heb de helft van de spek in een bierpekel gelegd, die gaat morgen op de smoker. De andere helft ligt in de marinade voor Walchers Gilde Spek. Die gaat zondag op de BBQ.
Het recept voor de bierpekel komt uit het boek "Over Rook" (Bier, laurier, zout, suiker, peper, mosterd, azijn, ui). Ik laat de spek er ongeveer 6 uur in liggen. Vraag me nu alleen af of ik nog moet ontzouten of dat dit niet nodig is (60 gram zout op 1 liter vocht). Iemand tips?
3a909a7835105e30f739da3429d880fe.jpg
4b160b20ca5b9ab40e988aa04dddcff9.jpg
97ebe44cbd3634137c17f2805d074732.jpg
16f7337e45827cccf288ab50fa59a554.jpg




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ontzouten zou ik niet doen, dan is het effect van het (korte) pekelen weg...
Het meeste zout zal in het vocht achterblijven, als je twijfelt zou je het vlees droog kunnen deppen

 
Ceriel zei:
Ontzouten zou ik niet doen, dan is het effect van het (korte) pekelen weg...
Het meeste zout zal in het vocht achterblijven, als je twijfelt zou je het vlees droog kunnen deppen
Bedankt voor de tip. Ik leg hem zo te drogen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Vanmiddag rond 3 uur de spek in de smoker gehangen. Temperatuur is nu 68 graden. Dome temperatuur schommelt rond de 90 graden. Ik gebruik een smoker die ik eens voor 50 euro heb gekocht, maar die gaat het niet lang volhouden. Ik kan niets aan de temperatuur regelen en de kolen branden wel heel erg snel op. In het begin vatte de rookhout vlam (zat wel in zilverpapier?) waardoor de temperatuur hard opliep en de rook snel weg was. Ik vraag me ook wel af hoe vaak ik nieuw rookhout erop moet leggen. Heb dat nu een aantal keer opnieuw gedaan om rook te houden.
Spek ziet er overigens wel veelbelovend uit. ( foto is van de start)
24b1e8d0a8d7f62f5a6cca23084e54e7.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Bijgevoegd het eindresultaat. Nog even laten rusten en dan voorproeven.
c2f07430d99bcc2f177f22e76e1400cf.jpg

730e6bdd766a0e86f45f3bd80cd5e0b1.jpg


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Wil ik best proeven ;)
 
Smaakt goed. Maar mocht iets zouter, dus de volgende keer gaat ie wat langer in de pekel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Vandaag de Walcheren Gilde Spek erop gelegd. Mooi eindresultaat en erg lekker.
e7a384f3d4c108e4c699c87608742395.jpg
f1dfdc74ad4847d6dce54707fd701e6e.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Lekker hoor!
 
Zeker ziet het er lekker uit alle twee! Hoelang hebben ze er afzonderlijk in gehangen?

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

 
bladerunner zei:
Zeker ziet het er lekker uit alle twee! Hoelang hebben ze er afzonderlijk in gehangen?

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

De eerste meer dan 7 uur, ging niet helemaal lekker met de smoker. De spek zou ongeveer 4 uur moeten roken. De volgende keer gaat deze gewoon op de weber. De gildespek was na 1,5 a 2 uur klaar. Daar was de dome temp ook een stuk hoger. Deze zat op 150 gr.(had volgens recept van Noskos 165 moeten zijn, maar dat zag ik pas toen ie al klaar was. )


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Die smoker heeft dus een probleem begrijp ik....maar het is me er duidelijk en langer in de pekel is ook wel iets. Las Richard over 3 dagen schrijven....Wat voor weber ging het tweede stuk of staat dat in je profiel? Moet ik daar even kijken...

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

 
bladerunner zei:
Die smoker heeft dus een probleem begrijp ik....maar het is me er duidelijk en langer in de pekel is ook wel iets. Las Richard over 3 dagen schrijven....Wat voor weber ging het tweede stuk of staat dat in je profiel? Moet ik daar even kijken...

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
De Weber is een Kettle 47.
Pekelduur hangt een beetje af van het soort pekel. Voor de bierpekel wordt 6 tot max 12 uur geadviseerd. Ik heb nu 6 uur gedaan.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Spekkie naar mn bekkie
Zien er prachtig uit hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan