BasBQ
Beef en Steak

Vragen 1e keer zalm koud roken

Dus..stoute schoenen aan gedaan en begonnen. 2,41kg noorse zalm.
800gr grof zeezout, 400gr bruine basterdsuiker.
Paar graten verwijderd. En koelkast lade misbruikt als bak. Beetje pekel eronder en de rest eroverheen.
Beetje minder bij de staart.
Nu dus om 21u pekel gestart. Morgen rond avond eten spoelen en starten drogen. Maandag rond 7.30u starten met roken. Met een webcam erop voor de periode dat ik er niet ben.
87614c290e4fb2d4b3d15d81bb95bc06.jpg
99fe54abaeb0616fdd8ef6841d13691f.jpg
e6f9db72b7366efb675e22c7ed6cc542.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Goed bezig man. Gaat goed komen.
Lekkere biertjes bewaken de zalm in de koelkast  :)
 
Goed zo Tom, succes!
 
Recht zo die gaat, makker!
 
OK Tom en anderen,

Ik was toch wel erg benieuwd en deed daarom een klein experimentje.

Lege Big Green Egg Large, alleen het rooster erin en twee thermometers van mijn Maverick. Twee uurtjes zonder iets te doen, steady temperatuur van 0 en 2 ?C (klein verschil tussen de probes dus) maar dat mag de pret niet drukken.

Daarna een kleine portie rookmot in CSG opgestart en een tijdje laten lopen...

JNqWsCD.jpg


Rom6Cz7.jpg


Zeer kleine verhoging van een paar graadjes. Dat verwachte ik wel maar het viel me toch wat 'tegen', ik had een hogere T verwacht.

4 respectievelijk 5 ?C op de probes af te lezen.

AS2dkht.jpg


Onder deze winterse omstandigheden valt die temperatuursverhoging misschien tegen (als je tegen het vriespunt zit is dat misschien jammer) maar als je in voor en najaar koud rookt ben je daar blij mee natuurlijk, je kunt zonder teveel risico gewoon bij 20 ?C buiten temperatuur nog steeds koud roken... al blijft het dan oppassen met de zon erop!

Nou anyways, veel succes Tom, komt vast goed!
 
Mooie test Sander. Thnx.
Goed om te weten.

En dan Is dit in een bge. In een weber Is het waarschijnlijk kouder omdat die van plaatstaal is.
 
Rond 18u na 21u pekelen afgespoeld.
Er was van de 2,41kg nog 2,18kg over.
Dus 9.5% aan gewicht verloren. Nu drogen op rekje in koelkast a 2?C tot morgen 7u.
Bbq is uitgeveegd en rooster is schoon.
Zo alleen nog even rookspaan mixen (eik&beuk) en csg alvast vullen.
Ik heb zo'n 'point virgule csg' vierkant. Nog tips qua vullen of aansteken?
b98f752075b37c07d4373727007c0d21.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Ik vul mijn CSG volledig, dan strijk ik wat er teveel op ligt voorzichtig eraf.
Dan tik ik er een paar keer tegen zodat het mot niet te vast ligt.
 
Aansteken met een cr?me brulee brander oid werkt het beste.
 
Vanmorgen de csg met 83gram rookspaangevuld. Inmiddels 12uur gerookt. Bij thuiskomst is csg op, maar komt wel rook vanaf.
Nog een keer deels vullen? Of zalm eraf en portioneren + vacumeren?
Bijgevoegd grafiek van temperatuur verloop. Ik had de bbq met een kruik een klein beetje voorgewarmd. Effect van de zon is ook goed te zien. Vanmorgen tussen 7u en 7.30 gestart.

006c2c2b3c3103ee95ba1ce3f010904b.jpg

 
ik zou hem vacumeren.
stel dat je hem nog eens 12uur rook geeft, en je vind het niet lekker...?.
 
Netjes hoor... nu kan het heerlijke genieten bijna beginnen!

Lekker vacumeren en mooi de rook zich laten verdelen.

Happy Days!
 
Yes!!!! Lekker!!!
2,14kg gerookt overgebleven van de 2,41kg . Dus totaal 11,2% kwijtgeraakt aan vocht.
Hoe lang kan ik ze gevacumeerd bewaren in koelkast? hoe lang in vriezer?

Komt woensdag wel goed op mijn moeders verjaardag!!
f06a028bf3b5d513bf266bd901eabb29.jpg
4e5b9d0af19f51cbfafe795541fdc2a6.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Ziet er mooi uit hoor! Geniet ervan!
 
Lekker. Waar kunnen we komen proeven.  ;)
 
Goed bezig! ;)
 
Bewaren? Probeer maar!  :D

Man, wat een vragen weer... proef woensdag zelf... gerookte zalm is helemaal fantastisch! Kan je weken gekoeld en jaren in de vriezer bewaren, maar waarom zou je?!
 
Sander72 zei:
Bewaren? Probeer maar!  :D

Man, wat een vragen weer... proef woensdag zelf... gerookte zalm is helemaal fantastisch! Kan je weken gekoeld en jaren in de vriezer bewaren, maar waarom zou je?!

Hehe, zelfde ervaring hier. Je geeft eens een stuk weg, niks in huis, oh dan maar gerookte zalm met pasta, wat zal ik eens lunchen. And it's gone.
 
Dankzij dit leuke draad ga ik het zaterdag ook voor het eerst proberen. Maar dan idd wel ook een stukje kaas erbij en kijken wat een hele knoflook doet. Just voor de lol.

Leerpunten zal ik delen. Gaat op een gewone 57cm weber dus ben benieuwd met de 4 graden weersvoorspelling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan