BasBQ
Beef en Steak

Vraagje voor de slagers, melk vs water in worst

 
 

Boel0037

Pitmaster
Berichten
960
Ik had gisteren soort van gehaktballen/hamburgers gemaakt ( niet gebeurd ik weet het ;) ) erg lekker maar bij het mengen schoot me ineens iets raars te binnen en dat wilde ik jullie maar eens voorleggen.

Bij gehaktballen wordt vaak gebruik gemaakt van melk, ei en paneermeel maar bij worst niet.
Daar is de toevoeging meestal water of soms wijn oid. Melk ben ik eeigenlijk alleen maar bij een of twee recepten tegengekokmen.
Wel las ik dat toevoegen van melkpoeder er voor kan zorgen dat de worst wat sappiger wordt, zou je dan ook gewoon melk kunnen toevoegen ipv water en wat zal het verschil zijn? Of waarom bij gehakt juist wel maar bij worst dan weer niet?

Ik ben zowiezo van plan om het eens te proberen maar was op voorhand eens benieuwd of iemand hier wat meer licht op kan schijnen.

 
Ik volg, ben ook wel benieuwd!! :D
 
structor zei:
dus trek je hier niets van aan.

Ik zegt niks. He le maal niks. En huil van de lach. Kun je gewoon dit soort dingen niet neer zetten Emiel, het leid zo af van de vraag....
 
Haha, ook houdbare melk gebruiken dan zeker !?!  ;)
 
Boel0037 zei:
Haha, ook houdbare melk gebruiken dan zeker !?!  ;)
Als je melkpoeder gebruikt zijn je worsten eeuwig houdbaar....;)
 
In het verleden werd melk wel gebruikt voor worst. Maar dan praat je al over heel vroeger.
Tot voor een aantal jaar geleden mochten er van de warenwet bij gehakt en gehaktproducten geen vlees vreemde eiwitten worden gebruikt.
Dus eigenlijk is de huidige generatie slagers opgeleid om geen melk eieren e.d. te gebruiken. Alle recepturen zijn daar ook op gemaakt.
Inmiddels is deze verordening alweer teruggedraaid en mag je het wel verwerken.
Maar dan nog heb je te maken met bacteri?n die je niet in je product wilt hebben. B.v. salmonella uit eieren.
Eieren geven al snel te veel binding en maken het product stug bij verhitting.
Melk maakt een product wat romiger en zwaarder, dit merk je bij het maken van sauzen. In worst weet ik niet of het veel verschil zal uitmaken, en voor grootschalige productie is water natuurlijk veel voordeliger.
 
Bedankt weer Bert voor de uitleg. Dat is weer leerzaam!!
Verwarrend soms, eieren met worst zijn namenlijk best lekker, zeker met een glas melk erbij ;)

Ik ga het eens proberen en eens kijken of het een verschil geeft, laat het jullie weten
 
Boel0037 zei:
Bedankt weer Bert voor de uitleg. Dat is weer leerzaam!!
Verwarrend soms, eieren met worst zijn namenlijk best lekker, zeker met een glas melk erbij ;)

Ik ga het eens proberen en eens kijken of het een verschil geeft, laat het jullie weten

Dat lijkt me een mooi recept voor een all-in-one ontbijt worst.  Eventueel ook nog wat witte bonen in tomatensaus er door draaien, yummie.  ;)
 
Nosmo zei:
Boel0037 zei:
Bedankt weer Bert voor de uitleg. Dat is weer leerzaam!!
Verwarrend soms, eieren met worst zijn namenlijk best lekker, zeker met een glas melk erbij ;)

Ik ga het eens proberen en eens kijken of het een verschil geeft, laat het jullie weten

Dat lijkt me een mooi recept voor een all-in-one ontbijt worst.  Eventueel ook nog wat witte bonen in tomatensaus er door draaien, yummie.  ;)

Haha vergeet de gebakken piepers niet..... Maar nu ik erover nadenk........ Briljant idee, wordt vervolgd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan