BasBQ
Beef en Steak

Vraagje mbt bcc

 
 

henkman

Vuurmaker
Berichten
51
Geen idee of dit de juiste plek is maar ik gok het erop. Als startende bbqer heb ik onlangs bij de Action een kamado xl 13i gekocht. Nu wil ik hier vandaag voor eerst een beer can chicken op gaan maken maar ik heb het vermoeden dat het wel eens net niet zou kunnen passen. Nu las ik dat je ook aluminiumfolie direct op de kolen kunt leggen en daar dan de bcc op kunt zetten... Dit scheelt dus aanzienlijk in hoogte en dan past het zeker, de vraag is dus klopt het wat ik heb gelezen of niet? BVD voor de reacties.

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
 
Het klopt dat de ruimte op de mini kamado waarschijnlijk niet hoog genoeg is.
aluminiumfolie rechtstreeks op de kolen zou ik niet doen omdat de folie waarschijnlijk vergaat door de directe hitte van de kolen. Zit er geen steen of ijzeren plaat bij de bbq die ervoor zorgt dat je indirect kan barbecueën?
Misschien zou je zelf zoiets kunnen maken van twee ijzeren spiesjes en een oud bord?
Succes
 
Heb verder nog geen accessoires, het enige dat ik heb is een standaard waar de kip opgaat (zie foto) zou dat te proberen zijn met daaronder een goede laag alufolie?
aadde6eb82b8c7d66296b7e17665c418.jpg


Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
 
Het klopt dat de ruimte op de mini kamado waarschijnlijk niet hoog genoeg is.
aluminiumfolie rechtstreeks op de kolen zou ik niet doen omdat de folie waarschijnlijk vergaat door de directe hitte van de kolen. Zit er geen steen of ijzeren plaat bij de bbq die ervoor zorgt dat je indirect kan barbecueën?
Misschien zou je zelf zoiets kunnen maken van twee ijzeren spiesjes en een oud bord?
Succes
Na war speurwerk in de keuken kwam ik nog een onderdeel van een taartvorm tegen, past erin en mij lijkt dat dat zeker tegen de hitte kan... Zou dit werken?
bc1e02ba3a0f07e70be136c7a47010e8.jpg
1b35cf5929a13de40d93c7b8c7522c6f.jpg


Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
 
Hoewel de plaat mooi past, zal je op deze manier de kolen verstikken. Je zal de plaat op een verhoging moeten zetten zodat de lucht weer langs kan stromen.

Ik heb ook deze houder voor BCC gehad, hou er rekening mee dat lang niet elke kip er op past, je hebt dat al een aardige kip voor nodig!


Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
 
Hoewel de plaat mooi past, zal je op deze manier de kolen verstikken. Je zal de plaat op een verhoging moeten zetten zodat de lucht weer langs kan stromen.

Ik heb ook deze houder voor BCC gehad, hou er rekening mee dat lang niet elke kip er op past, je hebt dat al een aardige kip voor nodig!


Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
Daar was ik al bang voor, vanmiddag nog ff bij de Action kijken zag dat ze daar een soort van pannetjes hebben met gaatjes erin.. Als die past zou dat een mooie oplossing kunnen zijn.....

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
 
Het klopt dat de ruimte op de mini kamado waarschijnlijk niet hoog genoeg is.
aluminiumfolie rechtstreeks op de kolen zou ik niet doen omdat de folie waarschijnlijk vergaat door de directe hitte van de kolen. Zit er geen steen of ijzeren plaat bij de bbq die ervoor zorgt dat je indirect kan barbecueën?
Misschien zou je zelf zoiets kunnen maken van twee ijzeren spiesjes en een oud bord?
Succes

Even als Frits heb ik hele slechte ervaringen met aluminium folie direct op kolen (aluminium rook pakketjes) blijft na een tijdje niets meer van over en ik kan me niet voorstellen dat dat goed is voor de gezondheid.
Met de taartvorm sluit je wel alle houtskool af geen idee of dat dan nog werkt je zou het eens kunnen proberen, hij zou ± 1 uur constant moeten kunnen blijven branden op zo'n 160 gr. C
Succes.
 
Laatst bewerkt:
BTW, heb het bericht naar de rookkamer verplaatst aangezien het geen recept is maar een vraag.
 
Zover allemaal bedankt voor het meedenken. Nog niets passend kunnen vinden dus vanavond gaat ie weer in de ligstand op aangezien dat wel past. De bcc komt als ik een passende oplossing heb gemaakt...

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
 
Je zou hem nog kunnen vlinderen, dan gaart de kip makkelijker en sneller. Is even een dingetje in het geval je geen vlees schaar hebt, maar met een goed mes gaat het ook. Op die manier ligt de kip met de "binnenkant" op het rooster, en gaart gelijkmatiger

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
 
Uiteindelijk is het toch goed gekomen, de kip paste en is uiteindelijk als een heerlijke pulled chicken op de bordjes geëindigd... Al zeg ik het zelf, de eerste keer op de kamado xl 13i ging prima. Hier gaan wij de komende zomer veel plezier van hebben... Nu nog iets moois maken om hem in of op te zetten want hoe hij nu staat is uiteraard maar tijdelijk....
132ca314904efe6575ed3424bed87deb.jpg
170c5bd4f32c1df9bec67de48832b797.jpg


Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
 
Mooi dat het uiteindelijk toch nog gelukt is ziet er mooi gekleurd uit.
Zoals ie er nu staat stonden mijn eerst kippetjes ook en ik moet eerlijk zeggen qua smaak waren die zeker zo lekker.
Kan je uitleggen of je alsnog iets met het bierblikje gedaan heb anders dan zelf opgedronken. :D
 
Mooi dat het uiteindelijk toch nog gelukt is ziet er mooi gekleurd uit.
Zoals ie er nu staat stonden mijn eerst kippetjes ook en ik moet eerlijk zeggen qua smaak waren die zeker zo lekker.
Kan je uitleggen of je alsnog iets met het bierblikje gedaan heb anders dan zelf opgedronken. :D
Ik zal maar eerlijk bekennen dat het blikje bier het ei ( en de kip ) niet van binnen heeft gezien. Smaakte net als de kip prima

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
 
Ik hoop dat je alsnog een manier vind om je kippie op zo'n blik te krijgen wat dat tokkie wil je toch wel hebben natuurlijk maar zoals je zelf al aangeeft voor de smaak is het niet echt een noodzaak want zo gaat ook goed en er zijn betere manieren om je kip te grillen 't ziet er alleen zo leuk uit. ;)
 
Ik hoop dat je alsnog een manier vind om je kippie op zo'n blik te krijgen wat dat tokkie wil je toch wel hebben natuurlijk maar zoals je zelf al aangeeft voor de smaak is het niet echt een noodzaak want zo gaat ook goed en er zijn betere manieren om je kip te grillen 't ziet er alleen zo leuk uit. ;)

En we hebben nu eenmaal een traditie hoog te houden
 
Je kunt ook een piepkuiken kopen. En die op een mini blikje zetten. Piepkuikens zijn ook nog eens verschrikkelijk lekker. Zo kun je toch een tokkie verdienen
 
Ik denk dat ik vandaag bij de toko de oplossing heb gevonden (zie foto 1 ) dit past en hier kan de standaard met de kip op dus binnenkort weer een poging wagen... Ook las ik het eea mbt een plate setter, als ik op de verhoging van foto 1 een bord leg heb ik dan het zelfde effect? ( Zie foto's 2&3 ) of zeg ik nu iets heel geks?
74ca92ae46577636027bdc387aae1792.jpg
d22dd335d2291fc5744a52634bc830a9.jpg
4f0c705bfc92b561c402b2a94391a0bc.jpg


Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
 
Een bord? is dat hitte bestendig dan?
Wellicht kan je van iemand even een hitte bestendige pizza steen lenen of iets dergelijks.
Kan je altijd eens proberen.
 
Een bord? is dat hitte bestendig dan?
Wellicht kan je van iemand even een hitte bestendige pizza steen lenen of iets dergelijks.
Kan je altijd eens proberen.
Dat bord is vooral even voor het idee, moet idd hittebestendig zijn maar als ik dus iets hittebestendigs heb op dat formaat zou het wel eens kunnen werken begrijp ik?

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
 
Dat bord is vooral even voor het idee, moet idd hittebestendig zijn maar als ik dus iets hittebestendigs heb op dat formaat zou het wel eens kunnen werken begrijp ik?

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
Als je het rooster er niet volledig afsluit ermee wellicht
Maar heb je dan wel ruimte genoeg??
Want het moet wel vrij boven de houtskool blijven natuurlijk maar het blijft experimenteren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan