BasBQ
Beef en Steak

Vraag voor UDS kenners

 
 
 
 

Jappert

Gemarineerd
Berichten
1.041
Ik ben bezig met het plannen van een UDS van 110 liter. Nu vroeg ik me het volgende af:

De meeste ontwerpen werken met zogenaamde kogelkranen, dat het werkt zal wel anders zou niemand het doen, echter kan iemand met ervaring vertellen of het nu goed werkt of toch een beetje tegen valt?

Wat ik me ook af vraag is waarom de meeste een of twee kranen hebben en dan nog twee "afgedopte" pijpen? Waar dienen die laatste dan voor?

Soms zie je dat de kranen wat hoger aan de zijkant zijn geplaatst, meer voor de luie Q-er zeg maar ;-). Werkt dat net zo goed? Ik kan me bijna niet voorstellen dat je daardoor trek kan genereren. 

Nadenkend over de ideale vorm van lucht toevoer. Zat ik te denken aan het principe van een Weber kogel BBQ, waarbij de lucht van onderuit komt. Is dat ook voor een UDS niet een beter principe?

Alvast bedankt voor het meedenken en het delen van ervaringen.
 
Ik vind mezelf geen UDS kenner, maar heb er onlangs een gemaakt dus ga me best
doen om jou te helpen ;)

Ik heb 1 kogelkraan en twee afgedopte, ze gaan alle drie vol open bij opstarten en daarna
gaat er bij mij 1 dicht en laat ik 1 open. Met de kogelkraan regel ik dan de temperatuur.
Ik vind de kogelkraan perfect werken want ik kan hem bijv. uren steady laten draaien op een bepaalde temperatuur.

Ik heb ze overigens onderin zitten, ik wilde ze eerst ook hoger maken, maar vond dat afbreuk aan het uiterlijk van mijn UDS.

Dit is btw mijn UDS topic, misschien heb je er wat aan.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/diy/'uds-mr-nas'-in-progress!/

Succes iig en als je er aan begint... FOTO's! ;)

Jappert zei:
Ik ben bezig met het plannen van een UDS van 110 liter. Nu vroeg ik me het volgende af:

De meeste ontwerpen werken met zogenaamde kogelkranen, dat het werkt zal wel anders zou niemand het doen, echter kan iemand met ervaring vertellen of het nu goed werkt of toch een beetje tegen valt?

Wat ik me ook af vraag is waarom de meeste een of twee kranen hebben en dan nog twee "afgedopte" pijpen? Waar dienen die laatste dan voor?

Soms zie je dat de kranen wat hoger aan de zijkant zijn geplaatst, meer voor de luie Q-er zeg maar ;-). Werkt dat net zo goed? Ik kan me bijna niet voorstellen dat je daardoor trek kan genereren. 

Nadenkend over de ideale vorm van lucht toevoer. Zat ik te denken aan het principe van een Weber kogel BBQ, waarbij de lucht van onderuit komt. Is dat ook voor een UDS niet een beter principe?

Alvast bedankt voor het meedenken en het delen van ervaringen.
 
Thanks! Daar was ik nog niet opgekomen. Dus je houdt nog een dop open en toch kan je dan met de kraan de temp. regelen?

Ander vraag nog. Heb jij een barrel met coating gekocht toen?

Ik had je draadje al een paar keer met veel interesse bekeken  :)
 
Jappert zei:
Thanks! Daar was ik nog niet opgekomen. Dus je houdt nog een dop open en toch kan je dan met de kraan de temp. regelen?

Ander vraag nog. Heb jij een barrel met coating gekocht toen?

Ik had je draadje al een paar keer met veel interesse bekeken  :)

Ja, als ik 1 dop open heb blijft hij strak rond de 80 graden hangen, dus als ik de kraan nog half open zet
blijft hij meestal rond de 115 strak hangen.

Aan de binnenkant zat geen coating, gelukkig! Dat heeft me wel heel wat werk gescheeld :)
 
Op mijn huidige 210-L UDS heb ik 3 gaten voor lucht toevoer.
1 laag en afgedopt met aansluiting voor een cyber-Q
de andere 2 heb ik met een knie en wat CV buis naar boven gebracht en zitten 2 kogelkranen op.

Om aan te maken gaat uiteraard alles open.
Vervolgens hangt het van de situatie af wat er verder gebeurd.
Op wedstrijden gebruiken we de cyber-Q en als we die aansluiten gaan de kogelkranen dicht
Bij andere sessies blijft het gat zonder buis of kogelkraan bijna altijd open.
en met de 2 kogelkranen is dan de temperatuur te regelen.
slechts een enkele keer dat hij zo heet werd dat het normale gat ook even dicht moest.
De luie hoge kogelkranen werken wat mij betreft prima.
De trek is goed genoeg, wel wat minder als het lage gat zonder kogelkraan maar zeker genoeg om de temperatuur bij te sturen.
Daarbij vind ik het prachtig mooi om lekker met die hendels te klooien zonder daarvoor te moeten bukken. :)

Lucht van onder uit zoals bij een kogel lijkt me niet de ideale oplossing voor een UDS.
Dit omdat je met je kolenmand zit,  die je zoals bij de meeste voorbeelden op internet vast maakt aan een asbak
Daar door heeft lucht toevoer van onderaf niet zo veel zin.
Je wil de lucht zo dicht mogelijk bij je kolen hebben.
De kolenmand komt op pootjes boven je asbak, ongeveer 2,5cm.
Daarom de lucht gaten ook op deze hoogte aan de zijkant van je ton in boren.

Linkje van mijn UDS projectje
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/diy/de-rokende-regahton-(uds)/

Binnen kort komen er nog 2 UDSjes van 60-L aan :)
ook deze ga ik voorzien van 3 luchtgaten, 1 afgedopt en 2 kogelkranen.
Maar gezien het kleine formaat van deze tonnen denk ik niet dat het nuttig is ze met cv-buis omhoog te brengen.
Hier over moet nog een definitieve beslissing worden gemaakt maar dat zie ik wel gedurende het knutselen.

Tot slot een ton zonder coating is wel een aanrader!
Mijne had coating en dat is een flinke brand sessie geweest om dat er weet uit te krijgen.
overigens niets van geleerd van die 60-L tonnetjes hebben ook weer coating....
Maarja ze waren dan ook gratis :p

Suc6 met je UDS project!



 
Vaten zonder coating vinden is online nog niet zo simpel heb ik al gemerkt. Waar had jij die van jou vandaan Mr Nas?

Als ik dan toch moet affakkelen, wat is dan de procedure? Een paar keer de fik er in en dan is het goed?
 
Jappert zei:
Vaten zonder coating vinden is online nog niet zo simpel heb ik al gemerkt. Waar had jij die van jou vandaan Mr Nas?

Als ik dan toch moet affakkelen, wat is dan de procedure? Een paar keer de fik er in en dan is het goed?

Ik had de mijne via marktplaats gevonden.. Maar hij verkoopt ze volgens mij niet meer... Kan hem niet meer op marktplaats vinden iig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan