BasBQ
Beef en Steak

Vraag over koud gerookte zalm

 

robbierob2005

Tondelzoeker
Berichten
24
Op het net vind ik een aantal recepten over hoe je zalm koud moet roken en ze lijken aardig op elkaar. En dan heb ik het over de droge pekel methode (zeezout, basterdsuiker)
Maar er zit wat verschil in de tijd van het pekelen en drogen. Deze verschillen van 12 uur pekelen en 12 uur drogen tot 24 uur pekelen en 24 uur drogen. (heb ook 36 uur wel eens gezien)

Wat raden jullie aan? Momenteel ligt er een zalmzijde in de pekel.  Moet ik deze morgen ochtend (12 uur pekelen) afspoelen en drogen of morgen avond (24 uur pekelen) pas.
 
Hoe langer je pekeld, hoe meer vocht eruit. Hoe langer je rookt hoe meer rooksmaak.
Het is dus wat je wilt. Zelf doe ik tegenwoordig 1 dag pekel, 1 dag drogen en 12 uur roken.
 
Frits +1
Ik houd van wat zachtere gerookte zalm dus ik pekel overnacht 12 uur, droog 'm dan overdag 12 uur en gooi 'm dan 's nachts weer 10 tot 12 uur in de rook.
 
Bedankt voor de info. :)  Ik heb vanmorgen voordat ik naar mijn werk ging besloten de zalm uit de pekel te halen en af te spoelen. Hij heeft 13 uur in de pekel gelegen en is aardig wat vocht kwijt geraakt.

Denk dat ik hem 24 uur laat drogen zodat ik morgen ochtend de rooksessie kan beginnen. Ben benieuwd, is voor mij de eerste keer.

 
Ik  maak foto's van het hele gebeuren en zal komende week een topic aanmaken bij de Charcuterie met een verslag. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan