BasBQ
Beef en Steak

Vraag over kokosbriketten

Ernoman

Tondelzoeker
Berichten
11
Hallo allemaal,

Eerder had ik gelezen dat je met kokosbriketten speklappen direct kon grillen omdat, wanneer er vet uit de speklappen op de briketten druipt, hier geen vlammen door zouden ontstaan.

Dat lijkt op zich wel waar te zijn, echter begon de bbq wel heel heftig te roken.
Vanavond wil ik weer wat direct gaan grillen maar ik ben eigenlijk geneigd om weer gewoon houtskool te pakken hiervoor.

Is dit normaal wanneer je speklappen of wat vetter vlees direct gaat grillen boven kokosbriketten?
anWTR7fzP6qwfVU-tgSlcnwFBrlMb4DhSihwuqkEpqusY6tnSohJDSi4inrrr6xgrGTEVGjGEcnat3mzybm6qJ8eF5e2UQkzyRvujlFad6SR9tlcFc50IxC5nupMa2da4qegFap6MIADLQO5q9TNga4kbYYTgdKbVl4YgYoPlDBshrZWmWn3wB4wyCqdYmClGeRpuUd6zYbkr0NMw5uGWp-AcwX4PzbhOkXxPGrHL8GJZSXqwOiLR1LGA3B1H_PYVLYCIOFvmyTI47mu-4ZV3F8Oj-YRf4zhn86iXfnlDcu7VLJorRzrkViVhvf-00MYUclcbdKd-VhcunF8q-OTdfNszrLmshabRkx9oCzKCZnv5Cjxpnykio_pV_OPQgpcv_n6_mzh-S04Af_JRpG8AlAeqmHWte3aJsGYANtOEw905qMQN15f0dayVw8xOsja9oiUuseNJwzx7W2nUIjcXOnDuBOlEBS4wmOYgYFTbqxpTMZXQFNXdoOd6_zrj0PG4A_Ak42VUjAX077z-XVI-8jF3YMQscMw0IZSqJ5Sa_isj8Ck5_9yDeSsI7pdXzdRwHXJIu1fVL6jT9NE2d0FyMGQmC_GCwGekIMGnTAgMlGUu08Dnz0f=w671-h894-no


Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee.
 
Ik denk dat het met de meeste kolen een probleem zal vormen.. Bij mij krijg je ook met de kokosbriketten gewoon vlammen als er veel vet op valt.
 
De rook komt omdat je vet dat uit de speklappen komr verbrand. Het enige wat je kan doen hiertegen is een lekbak plaatsen. Of gewoon indirect grillen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

 
Vraag me af waarom je dure kokos briketten wil gebruiken. Ik gebruik gewoon houtskool. Wat heter brand. Zonde om 3 uur brandende briketten te gebruiken voor 10-15 minuten grillen.
In 2 kolen houders links en rechts. Even erbij blijven en af entiende even kort naar indirecte zone.

Enviado desde mi SM-N9005 mediante Tapatalk

 
Tja, omdat ik had vernomen dat kokos briketten geen vlammen zou trekken wanneer er vet in druppelde. Dat wilde ik natuurlijk proberen.
Een andere rede is omdat ik graag helemaal over zou willen stappen op kokos. 10KG kokos neemt veel minder ruimte in mijn kleine schuurtje in dan zo'n zak Weber briketten van vergelijkbaar gewicht. Daarom dus.

Echter, ik vind het op deze manier toch minder ideaal. Nog maar eens wat meer mee experimenteren.
 
Weet niet wat het prijsverschil nu in NL is. Maar hier kost ecobrasa 2,39?/kg plus 7? verzenden. Terwijl ik mijn houtskool voor 0,50?/kg koop. Ruimte kan inderdaad wel een goede motivering zijn.

Enviado desde mi SM-N9005 mediante Tapatalk

 
Waarom wil je alles gewoon direct grillen? Aks ik dit die dan doe ik dit gewoon op de wga, stuk of 15 briketten erop en gaan. Een stuk goedkoper dan een grote q vol te gooien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

 
Wie zegt dat ik alles direct grill?
Je hebt geen seargrate om indirect te gaan h?? Hoe bak je speklappen uit? Hoe zorg je voor mooie randjes op de biefstuk? Enfin, net mijn rib eye boven houtskool gedaan. Iets meer vlammen maar minder rook dan die spek gisteren. Ik ga de kokos maar voor de slow cook gebruiken denk ik zo. Morgen eend, indirect. Klinkt als een betere optie voor de kokos.

Verstuurd vanaf mijn XT1572 met Tapatalk

 
Ernoman zei:
Wie zegt dat ik alles direct grill?
Je hebt geen seargrate om indirect te gaan h?? Hoe bak je speklappen uit? Hoe zorg je voor mooie randjes op de biefstuk? Enfin, net mijn rib eye boven houtskool gedaan. Iets meer vlammen maar minder rook dan die spek gisteren. Ik ga de kokos maar voor de slow cook gebruiken denk ik zo. Morgen eend, indirect. Klinkt als een betere optie voor de kokos.

Verstuurd vanaf mijn XT1572 met Tapatalk

Maar je problemen komen wel van direct grillen, speklappen kan je ook perfect indirect grillen, gewoon wat meer geduld hebben. Spek is ook heel wat vettiger vlees dan rib eye, dus dit zou ook perfect gaan op kokos. Maar je bent altijd vrij om te gebruiken wat je wil, dus ik zou zeggen ga voor hetgeen je het best bevalt.
 
henri.wolbrink zei:
Vraag me af waarom je dure kokos briketten wil gebruiken. Ik gebruik gewoon houtskool. Wat heter brand. Zonde om 3 uur brandende briketten te gebruiken voor 10-15 minuten grillen.
In 2 kolen houders links en rechts. Even erbij blijven en af entiende even kort naar indirecte zone.

Enviado desde mi SM-N9005 mediante Tapatalk
Je gebruikt kokosbriketten omdat je niet de heter brandende houtskool nodig hebt (hoewel briketten prima heel heet kunnen branden) en omdat je briketten gewoon makkelijk kan hergebruiken. Als je klaar bent deksel erop, luchtgaten dicht en de boel gaat uit. Volgende keer gebruik je gewoon wat over is opnieuw.
Daarnaast zijn (kokos)briketten gewoon de enige keus als je low & slow wilt doen, zonder continue bij te vullen.

Duur? Tja, dat is subjectief. Wat is duur?
Als ik 10kg briketten kan kopen voor 2x de prijs van houtskool, maar er wel 3x zo lang mee doe dan zijn briketten uiteindelijk goedkoper.


Ernoman zei:
Wie zegt dat ik alles direct grill?
Je hebt geen seargrate om indirect te gaan h?? Hoe bak je speklappen uit? Hoe zorg je voor mooie randjes op de biefstuk? Enfin, net mijn rib eye boven houtskool gedaan. Iets meer vlammen maar minder rook dan die spek gisteren. Ik ga de kokos maar voor de slow cook gebruiken denk ik zo. Morgen eend, indirect. Klinkt als een betere optie voor de kokos.

Verstuurd vanaf mijn XT1572 met Tapatalk
Het is niet per se het ??n of het ander. Je kan speklappen prima eerst indirect doen, totdat ze mooi gaar zijn en daarna boven de kolen/briketten afgrillen om dat krokantje te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan