BasBQ
Beef en Steak

Vraag over houdbaarheid kruiden/ zout

 
 

Reboot

Pitmaster
Berichten
575
Hallo allen,

Ik heb een tijd geleden bij coldsmoking/ smokedust wat pastrami cure, pastrami kruiden, prague powder 1&2 en bacon cure gekocht.
Helaas is het er allemaal nog niet van gekomen. Op de pakketjes staat een houdbaarheid datum van november 2015. Mijn gevoel zegt dat het allemaal geen kwaad kan (het is allemaal vacu?m verpakt en droog. Voor de zekerheid toch even hier de vraag, kan ik deze spullen nog even bewaren of zeggen jullie weg er mee?

Alvast bedankt!
 
van wat ik lees, moet het allemaal heel stabiel zijn. tenminste 7 jaar meegaan, dat soort dingen. Dus ik denk dat als het droog is (geen vocht, geen klontjes) en netjes bewaard dat ik het gewoon zou gebruiken.

ik lees ook online dat in theorie, pekelzout zou kunnen reageren met metaal. maar ik bewaar het zout niet in metalen verpakkingen en als je het over vacuum hebt, denk ik jij ook niet.

natuurlijk kun je ook denken, safety first, en bij twijfel alles weggooien en nieuwe colorozo halen. ik krijg het gratis mee van de slager dus dan denk je ook, waarom uberhaupt risico lopen. op mijn zakje staat alleen geen houdbaarheidsdatum.

wel heb ik ooit ergens op dit forum gelezen dat je het moet schudden/mengen voor gebruik als het lang gestaan heeft. maar of dat echt waar is? ik doe het nu maar braaf, zoveel moeitje is het niet  :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan