Beef en Steak

Vraag over hoog opstoken

Obsessievehobbyist

Tondelzoeker
Goedemiddag allemaal,

Enkele keren heb ik nu mijn kamado gebruikt, maar ik krijg hem vaak niet boven de 220 graden, ik gebruik Quebracho kolen van Smokin' flavours momenteel (ben nog aan het uitproberen met verschillende soorten).

Binnenkort wil ik mijn kamado schoonmaken en een pizza erop maken waarvoor ik hem naar 300+ graden moet stoken, kan iemand mij advies geven waarom dit niet lukt? Een mogelijkheid die vanmorgen zelf bij mij te binnen schoot was dat ik te weinig kolen gebruik/over heb, want ik zet de schuiven wel volle bak open de keren dat ik het geprobeerd heb.

Groet,
Stef

Zonder een foto van je set up blijft e.e.a. een beetje gokken maar meestal is het probleem dat er te weinig zuurstof toe treed.

Aandachtspunten:
  • Aslade schoon en kolen rooster schoon?
  • Niet te veel gruis in je kolen?
  • Onderste schuif helemaal open?
  • Topkap helemaal open of zelfs eraf?
  • Volle kolenmand?
  • Kolen op 3 plekken tegelijk aansteken.
  • Geef het even de tijd.

Zonder een foto van je set up blijft e.e.a. een beetje gokken maar meestal is het probleem dat er te weinig zuurstof toe treed.

Aandachtspunten:
  • Aslade schoon en kolen rooster schoon?
  • Niet te veel gruis in je kolen?
  • Onderste schuif helemaal open?
  • Topkap helemaal open of zelfs eraf?
  • Volle kolenmand?
  • Kolen op 3 plekken tegelijk aansteken.
  • Geef het even de tijd.
Bedankt voor de tips! Nu ging het vooral om schoonmaken, mijn setup is dan een lege asbak (heb kolenmand met asbak van the bastard erbij), topkap open gedraaid en de onderste schuif helemaal open, ik heb dan op meerdere plekken de kolen aangestoken en een warmteschild erbij. Dit heb ik toen geprobeerd, maar hij ging niet helemaal lekker opstoken. Ik denk dat ik het van de week nog eens probeer alleen dan met meer kolen, want had nu maar een goedgevulde bodem waarvan ik denk dat het probleem was.

Je kolenmand gewoon vol gooien.
Maar als de luchtstroom te laag is zal ook een volle kolenmand niet volgas gaan branden.
Gewoon proberen.
Ook op 220 graden kan je prima een pizza bakken duurt alleen wat langer.
Lees anders even wat draadjes over pizzabakken hier op het forum. Dan ben je beter voorbereid.

Je kolenmand gewoon vol gooien.
Maar als de luchtstroom te laag is zal ook een volle kolenmand niet volgas gaan branden.
Gewoon proberen.
Ook op 220 graden kan je prima een pizza bakken duurt alleen wat langer.
Lees anders even wat draadjes over pizzabakken hier op het forum. Dan ben je beter voorbereid.
Ga ik doen! Bedankt voor de tip. Ging mij nu ook gedeeltelijk om het schoonbranden vandaar de vraag :)

Zo vies is ie toch nog niet?
Schoon branden altijd de handleiding van de leverancier volgen ivm garantie.

Ander houtskool quebracho komt nogal traag op gang, reageert wat trager op zuurstof.
Zoals velen hier weten ben ik er totaal geen fan van.
Tenzij je een Braziliaanse of Argentijnse BBQ wilt doen.
Een zachtere houtskoolsoort nemen zoals black wattle = acacia ( oa. Dammers) of Europees hardhout houtskool zoals Eiken, beuken, Essen etc.
Je kolenmand altijd helemaal vol down, de overgebleven houtskool na een sessie kun je gewoon hergebruiken

Terug
Bovenaan Onderaan