BasBQ
Beef en Steak

Vortex voor weber bbq's

 
 

150degrees

Pitmaster
Berichten
733
Op de facebook pagina van Weber Kettle Fans heb ik al een paar keer een hulpmiddel voorbij zien komen, nl de Vortex.
Dit leek mij wel een heel handige uitbreiding voor de Weber OTP 57, maar ik zou niet weten of, en wie, dit in Nederland verkoopt.
Zijn er onder jullie die ook al ervaring hiermee hebben en al zo'n ding hebben.
Ik hoor het graag.

Groeten,
Henk
 
Leuke uitbreiding. Zo te zien niet in Nederland te koop, moet toch zelf te maken te zijn?
Of anders de Weber-baskets gebruiken; kolen erin en in het midden voor de sear pit of indirecte zone aan de rand.
 
Ik heb er zoeen zelf gemaakt, gemaakt is een groot woord ik heb gewoon de onderkant van een ijzeren emmer, die ik gebruikte voor mijn as te verzamelen, met een slijpschijf op maat geslepen
59077db9145e1c931d693000a87f618e.jpg


Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

 
Staat op eBay. http://www.ebay.de/itm/BBQ-Vortex-for-Weber-Kettle-22-26-75-WSM-smokey-mountain-XL-Kamado-Big-Green-Egg-/181650919377?hash=item2a4b3d0fd1:g:gtsAAOSw8d9UxrMe


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
motormuis zei:

mmm, ik raak al de gehele avond niet meer op eBay :-( :

Access Denied

You don't have permission to access "http://www.ebay.de/itm/BBQ-Vortex-for-Weber-Kettle-22-26-75-WSM-smokey-mountain-XL-Kamado-Big-Green-Egg-/181650919377?" on this server.
Reference #18.17fd043e.1482970671.3084748d

 
Euh.. nog een beetje leek hier. Wat kan je er mee/wat is het voordeel? Inplaats van indirect (kolen aan de buitenkant) kan je nu het vuur heel goed concentreren in het midden? Voor welke gerechten is dit handig? Behalve het searen dan.
Grz.
 
Marcozld zei:
Euh.. nog een beetje leek hier. Wat kan je er mee/wat is het voordeel? Inplaats van indirect (kolen aan de buitenkant) kan je nu het vuur heel goed concentreren in het midden? Voor welke gerechten is dit handig? Behalve het searen dan.
Grz.
idd voor wat jezelf al aangeeft. Door de tapse vorm zou het heter moeten worden dan gewoon met kolen op een hoop... 8-|
Bij indirect langs de rand heb je door de hoge rand van de vortex weinig tot geen directe hitte van de kolen.
Persoonlijk vind ik het geen aanvulling op mijn bbq-uitrusting
 
Wordt gebruikt om een hoge temperatuur in je ketel te genereren. Wat erg goed werkt bij bv vleugeltjes. Heb al tijden een RVS schaal van de euro shop liggen om de bodem af te zagen..

Vanaf mijn trouwe Note-3.

 
Ik kan me zo geen groot voordeel voorstellen.
Met 2 weber charcoal baskets kom je ook een heel eind. En kan je plaatsen waar je wil. Gebruik ze best vaak.
Enig nadeel van de baskets tov de vortex is misschien dat de bodem niet helemaal open is, dus minder zuurstof.
Als je zoiets wil zou ik zeggen : briketten starter bij de action halen en aanpassen. Simpel,snel,goedkoop.
 
Het woord zegt het al Vortex, wervel(stroom).
Heeft hetzelfde principe als een schoorsteen of brikettenstarter, door het schoorsteeneffect onstaat er een luchtstroom waardoor de briketten aangejaagd worden en en het vuur loeiheet wordt, zo kun je bijvoorbeeld steaks snoeihard grillen.
 
Klein detail: door de conische vorm krijg je een versnelling van de luchtstroom die je bij een starter / holle buis niet krijgt.
Maar er zijn vast een paar goede el-cheapo conische vormpjes te koop bij de lokale action/tuincentra
 
bart_dewulf zei:
Ik heb er zoeen zelf gemaakt, gemaakt is een groot woord ik heb gewoon de onderkant van een ijzeren emmer, die ik gebruikte voor mijn as te verzamelen, met een slijpschijf op maat geslepen
59077db9145e1c931d693000a87f618e.jpg


Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Als het een gegalvaniseerde (10x woordwaarde) emmer is zou ik wel oppassen met de dampen die er van af komen op deze manier.
 
Meningen zijn nogal verdeeld :D, zal zelf eens op zoek naar een soort van vortex om uit eerste hand een onderzoekje te doen. Wordt vervolgd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan