BasBQ
Beef en Steak

Voorstelling

T

ThijsS

Gast
LS,

Sinds vandaag 'full member' van dit edele genootschap. Ik ben nu nog 'slechts' in bezit van een Weber OTP 57 die in de Hoekse Waard staat (gemiddeld gebruik in de zomermaanden: 3 ? 4x/week).

Ik heb dit forum afgestruind (en om die reden ook lid geworden) op zoek naar betrouwbare info over de aanschaf van een keramisch apparaat. Voornamelijk dankzij een aantal goede reviews op dit forum is de shortlist inmiddels ingekookt tot:

- Bastard medium
De prijs is goed en het lijkt me allemaal heel mooi en degelijk. Maar ik twijfel er nog over. Misschien is het wel t? mooi? Ook mis ik (althans ik denk het eventueel te kunnen gaan missen) een snede in de vuurpan, een Divide&Conquer systeem en zo'n handig rookhout bijvul gaatje.

- Grill Guru Large (2017 editie)
Ziet er vooral goed uit. Ik vraag me alleen af waarom men bij de verbetering naar de 2017 editie heeft nagelaten om zo'n snede in de vuurpan te maken om hitte expansie op te vangen. En over expansie gesproken; RVS ziet er natuurlijk goed uit, maar heeft ong. 25% grotere uitzettingscoefficient dan gewoon staal. En de garantieperiode is korter dan de andere 2 in mijn shortlist.

- Kamado Joe Classic II
Lijkt me een top apparaat; maar ja, tot voor kort reed ik een leuke 2de hands auto voor deze prijs, ik heb daar dus nog een Oud-Hollandsch Calvinistisch bezwaar tegen (en anders mijn vrouw wel... :-S)

Oh ja; tzt ook nog op zoek naar een aanbieding voor een Weber WGA. Niet omdat dat ?cht nodig is, maar meer omdat ik een heleboel argumenten v??r kan vinden op dit forum... Dus, bedankt :-/

Mvgr,
ThijsS
 
Welkom ThijsS en succes met je keuze.
 
Welkom!
 
Welkom. Lastig he die keuzes. Straks wordt het minder dan hoef je alleen nog maar te kiezen wat voor vlees je erop gooit

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Welkom op het forum. Snedes in de vuurbak zijn nu niet echt een gemis hoor, ik zou al diegene die geen snede in hun vuurbak hebben en toch geen problemen hebben niet te eten willen geven. Dus daar zou ik niet echt van wakker liggen. Ik ben nog altijd van het idee dat je de kamado moet kopen waar je je het best bij voelt (lees als diegene waar je volgens je eigen mening het meeste 'waar' voor je geld krijgt).  Dus minder piekeren en meer genieten.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Brecht zei:
Welkom op het forum. Snedes in de vuurbak zijn nu niet echt een gemis hoor, ik zou al diegene die geen snede in hun vuurbak hebben en toch geen problemen hebben niet te eten willen geven. Dus daar zou ik niet echt van wakker liggen. Ik ben nog altijd van het idee dat je de kamado moet kopen waar je je het best bij voelt (lees als diegene waar je volgens je eigen mening het meeste 'waar' voor je geld krijgt).  Dus minder piekeren en meer genieten.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk
+1
 
Bedankt voor de welkomst berichten. Vandaag gelijk maar eens een Weber Go Anywhere aangeschaft. Dit heb ik gedaan op ons vakantie adres in Duitsland. Voor diegenen die denken dat dergelijke apparaten bij de Oosterburen goedkoper zijn dan bij ons thuis; ik heb er ? 99,99 voor betaald. Op diverse NL sites kom ik ze voor prijzen rond ? 75 tegen. Iig hoefde deze aanschaf niet eerst langs de Haushaltoberf?hrer v.w.b. het budget. Dat zal bij die keramische BBQ wel anders zijn.  :-S

Natuurlijk heb ik 'm vanavond gelijk getest met wat lokale Grillw?rsten en er een ouderwetse mixed grill van gemaakt. Ik heb de kolen (goedkoop huismerk supermarkt "Edeka Grill Holzkohle") op het rooster gelegd en er 6 paraffine aanmaakblokjes gelijkmatig over verspreid, de ventilatie openingen aan de zijkant helemaal open gezet en ongeveer 15 minuten gewacht tot ze uit waren. Daarna nog eens 20 minuten gewacht totdat zo'n 90% van alle kolen aan het gloeien waren.

Wat me opviel is dat de kolen op 'top' temperatuur bleven branden, en niet zoals verwacht en gehoopt naar een soort 'bedrijfs' temperatuur zakten. Ook niet met de ventilatie schuiven aan de zijkant weer gesloten. Kan dit liggen aan de kolen zelf? Of is het misschien de relatief dunne laag aan brandstof die men kwijt kan tussen het kolenrooster en grillrooster. Anyhow; ik heb gewacht tot de BBQ bijna uit zichzelf uit ging omdat de temperatuur toen pas laag genoeg was om wat mee te doen. En dat scheelde niet veel, of er viel ?berhaupt niet meer mee te BBQ'en.

Thuis nog eens een sessie proberen met vertrouwde kokosbriketten. Wordt vervolgd.

Oh ja; ook nog een boekwerk uitgelezen over foto's plaatsen op dit forum. Dacht dat dat wel leuk zou zijn over een nieuwe aanwinst, maar dat doe ik over een paar jaar wel.
 
Probeer anders de Tapatalk app voor je telefoon ;)
 
Welkom bij het genootschap.
Ook ik maak met regelmaat gebruik van m'n WGA.
Als een lagere min of meer constante temperatuur vereist is maak ik gebruik van een "split grill"
Dan deel ik het vuur rooster 50/50 % of 25/75 %. en dat werk goed. Dan heb ik een direct en indirect gedeelte om te gebruiken.

XB5jk0Ul.jpg


Op de foto links briketten en rechts het vlees.
Foto's plaats ik met  IMGUR, even aan melden en de rest wijst vanzelf.

grts,    Hans.
 
Hans zei:
Welkom bij het genootschap.
Ook ik maak met regelmaat gebruik van m'n WGA.
Als een lagere min of meer constante temperatuur vereist is maak ik gebruik van een "split grill"
Dan deel ik het vuur rooster 50/50 % of 25/75 %. en dat werk goed. Dan heb ik een direct en indirect gedeelte om te gebruiken.

XB5jk0Ul.jpg


Op de foto links briketten en rechts het vlees.
Foto's plaats ik met  IMGUR, even aan melden en de rest wijst vanzelf.

grts,    Hans.
+1 WGA is veeeeel te klein voor zoveel kolen. En zoals je merkt branden die dingen uren dus veel heb je ook niet nodig. Maar de ervaring opbouwen in deze is echt belangrijk. In het begin is de leercurve het grootste. Kijk ook eens nasr een brikettenstarter. Onmisbaar vind ik. Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Een briketten starter is wel handig in dit geval maar dan wel de kleine omdat het maar om weinig briketten gaat denk ik.
 
hoi Thijs,
welkom bij dit edele genootschap
 
Terug
Bovenaan Onderaan