BasBQ
Beef en Steak

Voorstellen

MrRO

Tondelzoeker
Berichten
4
Hallo allemaal,

Ik heb gemerkt dat er over BBQ'en nog veel te leren valt, dus een lidmaatschap van het BBQ genootschap mag daarbij niet ontbreken :).

Inmiddels vind ik het zelf onvoorstelbaar maar 30 jaar geleden was ik vooral van de schenkgrill en vond ik die koepelbbq-tjes maar wat overdreven. (ik was toen 20 he?). Uiteraard is daar (na diverse gamma/praxis modelletjes) een Webertje voor in de plaats gekomen (achtergelaten door een vriend) die nu veelvuldig in gebruik is (en die vriend komt nog regelmatig even rond etenstijd kijken hoe het is met 'zijn' BBQ). Het is het kleine model en ik kijk regelmatig naar een grotere (voor een familie + in de regel ook wel mee-eters).

Een jaar of 6 geleden heb ik in de tuin een pizza oven gebouwd. Zelfgemaakt pizza's uit de houtoven zijn erg lekker en het is ook leuk om te doen. Deeg maken is ook een kunst apart blijkt elke keer weer, maar dat is een ander genootschap. De dag erna houdt de oven gemakkelijk de hele dag en avond een temperatuur van rond de 120 graden vast. Daarom ben ik eens gaan kijken naar vleesbereiding in de pizza oven de dag erna. Spareribs gaan uitstekend en inmiddels zijn ook enkele briskets goed geslaagd! Met een klein vuurtje er nog in is het ook nog redelijk mogelijk om te roken ( al gaat de rook naar mijn idee vooral te hoog over het vlees heen). Inmiddels blijven de pizza's wel eens achterwege en stook ik de oven de avond/dag van te voren om zo juiste temperatuur over te houden. Temperatuur regeling kan nog beetje met stand deurtje maar blijft lastig en de lage ingang maakt het wel eens lastig (met sprayen/bevochtigen bv.). Ik ben benieuwd of er meerdere mensen ervaringen hebben met de 'pizza-oven low & slow'!

Mogelijk dat er (voor de zomer) niet een grotere Weber maar een Primo (large) komt. Die vind ik mooi en het ovale lijkt mij erg praktisch. Al hik ik nog tegen de prijs aan / juiste formaat. Misschien eerst nog meer ervaring opdoen / proberen met de moeilijke stukken in de oven. Maar ja in ieder geval Caveman style Tomahawks gaan niet in de oven (en in de kleine Weber ook niet) dus ik moet waarschijnlijk wel ;)
 
Welkom ! Zo te lezen genoeg ervaring al. We kunnen vast nog het één en ander van je leren ! ;)
de Primo`s zijn inderdaad erg mooi en praktisch. Succes met je keuze en veel plezier hier op het forum !
 
Welkom bij het genootschap


Die vriend heeft dat handig gedaan en zal straks nog vaker langs komen 😉
 
Wauw, wat een verhaal dat van die pizza oven met restwarmte... Ben zeer benieuwd of je ook eens een reportage met foto's van plaatst op dit Forum.
Welkom en succes hier!
 
Wauw, wat een verhaal dat van die pizza oven met restwarmte... Ben zeer benieuwd of je ook eens een reportage met foto's van plaatst op dit Forum.
Welkom en succes hier!
Dank je! Een foto verslag is een goed idee, zal ik volgende keer bijhouden. Deze foto hoort nog even bij het voorstellen :)

oven.jpeg
 
Mooie introductie, welkom op het Genootschap.
 
Welkom! Lijkt me leuk om foto’s te zien van je pizza’s en je creatieve low en slows 👌
 
Pizza in pizza oven is echt zalig! Succes met je zoektocht naar een nieuwe bbq en welkom op het forum!
 
Leuke intro hoor en welkom:)
 
Welkom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan