BasBQ
Beef en Steak

Voorpret...... Kerstmenu

koud gerookte zalm met appel/venkel salade en yoghurtdressing, gerookte paddenstoelen met gepofte knoflook op toast voor vegan
avocado soep met gepofte knoflook en granaatappel
scropino
gerookte eendenborst met sinaasappelsaus, hasselback, wortel/sugarsnap. Shoarma van gerookte oesterzwam met black garlic saus voor vegan
mocca ijs koffie
kaasplankje met o.a. koud gerookt kaas en port
 
Hier gaat het 1e kerstdag gebeuren.

Voorgerecht:
Beef Tataki (van Flat Iron)
Gamba's (in knoflook-olijfolie met zelfgemaakte knoflookmayonaise, knoflook morgen alvast poffen/roken)
Soepje (geen bbq)

Hoofdgerecht:
Ossenhaas (tournedos) met een champignon roomsausje of truffel-sojasaus
Gevulde portobellos (gevuld met boursin/paprika/courgette/uitgebakken spekjes)
Honey Glazed Halloumi (voor mijn vergetarische dochter)

Bijgerechten:
Aardappels roasted uit de bbq
Diverse groenten (geen bbq)

Desert:
Donuts gegrild op de bbq
met ijs en rood fruit
 
De beide kerstdagen lekker makkelijk van de (ik durf het bijna niet te zeggen) van de plaat.
Maar zaterdag mag ik uitpakken.
Ik heb bij de SantaQ bij Vuur en Rook vorige week een Reerug filet weten te scoren.
Ik ga deze serveren met fondant aardappeltjes en een eigengemaakte huzaren salade.
Als ik er aan denk loopt het water me al door de mond.......
Update: Fondant aardappeltjes staan al lekker op.

IMG-20221217-WA0001.jpg


IMG-20221217-WA0000.jpg


IMG_20221224_165035.jpg
 
Laatst bewerkt:
Aangezien de oudeheer niet van rood vlees houd wordt het een stoofpotje uit de DO, gerookte pompoen puree, gegrilde wortels, stoofperen en aardappel wedges.

Vandaag al wat voorbereiding gedaan
20221223_090538.jpg


20221223_122908.jpg
 
Eerste kerstdag verantwoordelijk voor het voorgerecht. Dit wordt vitello tonato. Het recept gevonden in het receptendeel.

Twee kerstdag maken wij het nagerecht. Ananas (met licor 43 voor de volwassenen) van de Q met vanille-ijs.
 
Eerste Kerstdag gourmetten bij de zwager. Tweede Kerstdag gaat de KJ aan. Drie Iberico spareribs; 1x ingesmeerd met sriracha en Noskos The Sparerib, 1x peso en 1x Pitmaster X rub (zout, knoflookpoeder, uienpoeder en paprikapoeder). Daarnaast een gevulde (carpaccio) bavette van 1,8kg. Dit alles met kers rookhout. Grootste uitdaging wordt de timing…
 
Eerste Kerstdag gourmetten bij de zwager. Tweede Kerstdag gaat de KJ aan. Drie Iberico spareribs; 1x ingesmeerd met sriracha en Noskos The Sparerib, 1x peso en 1x Pitmaster X rub (zout, knoflookpoeder, uienpoeder en paprikapoeder). Daarnaast een gevulde (carpaccio) bavette van 1,8kg. Dit alles met kers rookhout. Grootste uitdaging wordt de timing…
Wat was t adres ook alweer?
 
Ribs zijn zojuist gekruid en in huishoudfolie terug de koelkast in voor morgen. Mensen, wat ruikt die Pitmaster X rub zalig door die knoflookpoeder 😋. Carpaccio rollade komt van de Keurslager. Ziet er goed uit dus ben benieuwd! Zouden jullie er nog een (Noskos) Steak rubje op doen of gewoon laten zoals hij is?
 
Nou mensen dat was zeker weer genieten
Ik heb een paar leuke ideetjes op gedaan voor een volgende kerst.

@Zzzjon, Eendenborst met sinaasappel-amaretto saus. hier ben ik echt benieuw naar.... denk dat het eerder op de bbq komt dan kerst

@Laurens, Beef tataki, super leuk gerecht om met meerdere mensen van te snaaien

@GilbertvH, Iberico spareribs; 1x ingesmeerd met sriracha en Noskos The Sparerib. gaan we hier ook een keertje maken.

De Apple Brined Turkey was ook goed gelukt, vandaag nog een restje opeten

589e3225b545d940124ce16706a2fc14.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan